Volkswagen Arteon och Arteon Shooting Brake i prestandaversion

Arteon och Arteon Shooting Brake är Volkswagens modeller i kategorierna företags- och långfärdsbilar. För denna modellfamilj, som uppdaterats 2020, öppnar nu Volkswagen förförsäljningen för prestandaversionerna Arteon R och Arteon Shooting Brake R.

Båda R-versionerna går nu att beställa hos en Volkswagen-återförsäljare. Fastbackversionen, med sitt coupéliknande bakparti, kostar från 579 900 kronor och nytolkningen av en kombi (Shooting Brake) kostar från 589 900 kronor.

Arteon R och Arteon Shooting Brake R är bestyckade med en kraftfull och bränslesnål 4-cylindrig TSI-turbomotor på 320 hk. Motorn i Arteon-flaggskeppen från Volkswagen R är en ”EA888 evo4”, som är det senaste utvecklingssteget av turbomotorn. Den fjärde generationen av denna TSI-motor kombinerar kraftutvecklingen hos en sportbilsmotor med bränslesnålhet.

2,0-litersmotorns maximala vridmoment på 420 Nm finns tillgängligt från 2 100 v/min. Detta vridmoment ligger på konstant nivå ända upp till 5 350 v/min., vilket ger ett brett varvtalsspektrum. TSI-motorn levererar sin maximala effekt från 5 350 till 6 500 varv/min.

Motorkraften leds vidare till fyrhjulsdriften via en 7-stegad DSG-växellåda med dubbla kopplingar.

Båda R-versionerna klarar accelerationen från 0-100 km/h på 4,9 sekunder. Topphastigheten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Kombinerat med ett R Performance-paket kan de beställas med ostrypt topphastighet – 270 km/h.

Ny fyrhjulsdrift

Vridmomentet ger dessa båda modeller sin speciella karaktär: den kontinuerligt tillgängliga drivkraften går hand i hand med bilens köregenskaper på långfärd. Samtidigt erbjuds kördynamik på hög nivå, tack vare nya fyrhjulsdriftsystemet och den nyavstämda, standardmonterade adaptiva chassiregleringen (DCC).

Den helt nya fyrhjulsdriften – 4MOTION med R-Performance Torque Vectoring – har selektiv reglering av vridmomentet på bakaxeln. En nyutvecklad bakaxelväxel fördelar här motorns drivkraft variabelt mellan fram- och bakaxlarna och även bakhjulen på ett variabelt sätt (vektorstyrd momentfördelning). Resultatet är märkbart smidigare vägegenskaper, speciellt i kurvorna.

Föraren har själv möjlighet att påverka den vektorstyrda momentfördelningens effekt liksom de stabiliserande kördynamiksystemen. Det gör man via den standardmonterade körprofilväljaren och via ett skjutreglage för den adaptiva chassiregleringen DCC.

Även däcken är speciellt anpassade för R-versionerna. Den sportigaste interaktionen mellan alla kör- och chassiparametrar kan enkelt aktiveras direkt. Allt som krävs är ett tryck på den blåfärgade R-knappen på multifunktionssportratten: motorn, växellådan, den adaptiva chassiregleringen, styrningen och kontrollsystemen växlar då över till Race-läget via körprofilsväljaren – och den bekväma touringbilen förvandlas omedelbart till något betydligt sportigare.

Speciell R-utrustning

Med sin speciellt anpassade design och utrustning är Arteon R och Arteon Shooting Brake R tvättäkta R-modeller. Till den utvändiga utrustningen hör bland annat nydesignade R-stötfångare (med markerade luftintag fram och diffusor bak), backspegelkåpor med mattkromad look, en R-logo vid framdörrarna (som del i omgivningsbelysningen), ett 18″ R Performance-bromssystem med blålackerade bromsok (fram dekorerade med en R logo) liksom 19″-lättmetallfälgarna ”Adelaide”. Tillval är 20″-fälgarna ”Estoril”. Det nya, standardmonterade sportavgassystemet från Volkswagen R, med två trapetsformade ändrör i metall längst ut på var sida av diffusorn, både hörs och syns.

I standardutrustningen ingår även dekordetaljer i kolfiberlook och en extra R-layout för de digitala instrumenten (Digital Cockpit). Den blå färg som är så typisk för Volkswagen R används flitigt – bland annat för dekorsömmarna på sätena, armstöden fram, växelspaksdamasken liksom på lädersportratten. Även den inre delen av rattens mitt har en blå finish. Bakgrundsbelysningen (standard, 30 färger) kan också den skina i R-blått. Sportstolar med integrerade nackskydd (fram) finns som tillval: sitssektionen är klädd i läder med kolfiberlook.

Tekniska fakta Arteon R och Arteon Shooting Brake R

Motor: 2,0 TSI bensinmotor, turboladdad och direktinsprutad
Miljöklass: EURO 6 AP
Max effekt: 320 hk vid 5 350-6 500 varv/min
Max vridmoment: 420 Nm vid 2 100-5 350 varv/min
Växellåda: 7-stegad DSG med dubbla kopplingar
Drivsystem: 4MOTION fyrhjulsdrift
Bränsleförbrukning blandad körning, WLTP: 9,1/100km (Shooting Brake: 9,2 l/100 km)
CO₂-utsläpp blandad körning, WLTP: 207 g/km (Shooting Brake: 209 g/km)
Toppfart: 250 km/h (via tillval upp till 270 km/h)
Acceleration 0-100 km/h: 4,9 s
Axelavstånd: 2 838 mm
Längd/Bredd/Höjd: 4 866 mm/1 871 mm/1 460 mm (Shooting Brake: 1 462 mm)
Tjänstevikt: 1 789 kg (Shooting Brake: 1808 kg)
Totalvikt: 2 290 kg
Maximalt tillåten släpvagnsvikt: 2 200 kg
Tankvolym: 66 liter
Bagagevolym: 563-1 557 liter (Shooting Brake: 590-1 632 liter)
Bagageutrymme, längd vid nedfällt säte: 2 092mm
Bagageutrymme, bredd mellan hjulhusen: 1 005 mm (Shooting Brake: 976 mm )
Pris: från 579 900 kronor (Shooting Brake R: från 589 900 kr)

Källa: Volkswagen

Delad nyhet är dubbel glädje!