261 hk ur 3-cylindrig motor i Toyota GR Yaris

Låg vikt, fyrhjulsdrift och en turboladdad trecylindrig motor på 261 hästkrafter – här är nya Toyota GR Yaris. En kompetent gatbil som utvecklats direkt från Toyotas framgångsrika rallysatsning. I höst kommer den till Sverige!

Med premiär i dag på Tokyo Auto Salon är nya GR Yaris Toyotas andra GR-modell och som sådan en renodlad prestandabil. Den har sina rötter i företagets erfarenheter från rally-VM (World Rally Cham­pionship) och är resultatet av all kunskap och kompetens från TOYOTA GAZOO Racing och Tommi Mäkinen Racing.

Sedan Toyota återvände till rally-VM 2017 har företaget med Yaris WRC dels vunnit märkes-VM 2018 och, med Ott Tänäk, förarmästerskapet 2019. Rallyrötterna finns även långt bak i tiden, då Toyota med Celica GT-FOUR fram till slutet av 1990-talet segrade i 30-rallytävlingar och tog fyra VM-guld i förarmästerskapet och ett VM-guld i förarmästerskapet.

Förutom rollen som den officiella homologiseringsmodellen för utvecklingen av nästa generations tävlingsbil för rally-VM har nya GR Yaris också alla de egenskaper som behövs för ett framgångs­rikt deltagande i lokala rallyn – men är naturligtvis också godkänd för gatan. Det är en bil som i alla avseenden är utvecklad med fokus på prestanda: En helt ny plattform och motor, ny hjulupphängning, lättviktskonstruktion, aerodynamisk kaross samt en nyutvecklad permanent fyrhjulsdrift.

GR Yaris ingår i den nya Yaris-familjen men har en unik design med tredörrarskaross och en kupéliknande taklinje som är 91 mm lägre än standard-Yaris. Frontens grill och spoiler uttrycker modellens GR-status, medan bred spårvidd och kraftfulla bakflyglar matchar bilens 18-tumshjul.

Vass prestanda med nyutvecklad fyrhjulsdrift
Bilen har en helt nyutvecklad trecylindrig 1,6-liters turbomotor som levererar 261 hästkrafter och ett vridmoment på 360 Nm. Växellådan är sexväxlad manuell.

Ett av de viktiga målen under utvecklingen var ett så bra vikt/effektförhållande som möjligt. Chassit är därför tillverkat i främst olika lättviktsmaterial, bland annat med kolfibertak samt motorhuv, dörrar och baklucka i aluminium. Resultatet låg tjänstevikt om 1 280 kg – vilket ger 4,9 kg per hästkraft. Accelerationen 0–100 km/t går på mindre än 5,5 sekunder och toppfarten är begränsad till 230 km/t.

Den helt nya fyrhjulsdriften GR-FOUR är utvecklad för att optimera drivkraften till alla fyra hjulen, samtidigt som den har låg vikt och en enkel uppbyggnad. Kraftför­del­ningen mellan fram- och bakaxel styrs av en responsiv koppling som teoretiskt kan fördela drivningen från 100:0 (enbart framhjulsdrift) till 0:100 (enbart bakhjulsdrift). Standardläget ger en 60:40-fördelning medan Sport-läget har en 30:70-fördelning. I Track-läge kan fördelningen låsas till 50:50 för bästa banprestanda.

Försäljningsstart hösten 2020
Som tillval kommer ett ”Circuit Pack” att finnas med två Torsen-differentialer som hanterar även kraftfördelningen mellan höger och vänster sida. Detta paket omfattar också banoptimerad hjulupphängning samt smidda 18-tumsfälgar med Michelin Pilot Sport 4s 225/40R18-däck.

GR Yaris bygger på en egen plattform som kombinerar främre delen av Toyotas GA-B-plattform (samma som nya standard-Yaris) och bakre delen från GA-C-platt­formen. Detta har möjliggjort utvecklingen av en ny hjulupphängning och ger också utrymme för fyrhjulsdriften, samtidigt som det bidrar till bilens utmärkta köregen­skaper. Framhjulsupphängningen är av McPhersontyp. Bromsarna fram är 356 mm stora räfflade bromsskivor med fyrkolvsok.

Tillverkningen av GR Yaris sker vid Toyotas Motomachi-fabrik i Japan i en produktionslina som är dedikerad för GR-modellerna. I stället för ett traditionellt ”löpande band” sker sammansättningen där i ett antal produktionsceller som knyts samman med självgående plattformar.

Nya GR Yaris har försäljningsstart i Sverige under hösten 2020.

Källa: Toyota

Delad nyhet är dubbel glädje!