Pionjär, miljonär, bästsäljare: 991-serien har varit den i grunden mest vidareutvecklade generationen av 911 hittills – och dessutom den mest framgångsrika med 233 540 exemplar tillverkade. Det sista exemplaret har nu rullat av produktionslinan, en 911 Speedster.
991-serien – en tillbakablick
991-generationen lanserades 2011 som ett av de största utvecklingsstegen i 911:ans historia. Nära 90 procent av alla komponenter var helt nya eller hade genomgått en genomgripande vidareutveckling.
Tack vare en lättviktskaross, gjord av en komposit av aluminium och stål, väger för första gången en ny 911 mindre än dess föregångare. Chassit som drar fördel av en 100 mm längre hjulbas kan som tillval utrustas med ett nytt stabilitetssystem – Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) och sätter därmed
riktmärket i termer av kördynamik.
Cabriolet-modellen följde våren 2012 med en annan innovation. Med stängt tak kunde de lätta bågarna av magnesium åstadkomma en coupéliknande kurvatur på taket som inte setts tidigare och vars silhuett inte förändrades ens i höga hastigheter.
Nya 911 Targa som kom i slutet av 2012 var lika spektakulär. Precis som originalet hade den nya modellen den karakteristiska breda targabågen istället för b-stolpar. Med ett knapptryck kunde den främre delen av taket öppnas automatiskt och förvaras baktill i bilen.
911 Turboblev den första 911 Carrera-modellen med aktiva aerodynamiska hjälpmedel och turbomotorer med partikelfilter.
År 2013 firade Porsche 50-årsdagen av 911 med en exklusivt utrustad modell som endast tillverkades i 1963 exemplar. År 2016 väckte den sugmotorförsedda 911 R med 500 hk minnen från den gatlegala tävlingsmodellen från 1967 med samma namn.
Två andra renodlade sportmodeller med klassiska föregångare debuterade 2017, sportiga 911 T och prestandamodellen 911 GT3 med Touringpaket. Den miljonte 911 tillverkades också som en del av 991-generationen. Liksom den första 911 Ferry Porsche hade som tjänstebil lackerades minnesmodellen, som inte är till salu, i Irish Green och utrustades med säten i skinn- och pepitaklädsel. Samma år presenterade Porsche Exclusive Manufaktur 911 Turbo S Exclusive-serien med 446 kW (607) hk
och en spektakulär lack i Golden Yellow Metallic.
Med den 515 kW (700 hk) starka 911 GT2 RS kom sommaren 2017 den dittills starkaste och snabbaste 911 med racing-teknologi ut på gatan. Dess systerbil med sugmotor följde några månader senare. 911 GT3 RS hade ett tävlingschassi och en 382 kW (520 hk) stark fyraliters sugmotor, en perfekt kombination för gata och bana.
Precis i tid för att fira Porsches 70 år som sportbilstillverkare förkroppsligade 911 Speedster Porsches ursprungliga dygder, lättviktskonstruktion, effektivitet, renodlad körglädje – levererad av en fyraliters sugmotor med 375 kW (510 hk), manuell
sexväxlad låda och högprestanda-sportchassi. Den tvåsitsiga modellen blev inte bara ett sista derivat från 991-generationen, det har nu också blivit den sista tillverkade modellen i serien. Som sin föregångare och förebild, 1948 års Porsche 356 nummer 1 Roadster, kommer den att bli en ambassadör för Porsche Museum on Wheels.
Källa: Porsche