Slutet för F1 som vi känner det

Det är ingen hemlighet att Liberty Media, som tog över ägandeskapet för Formel 1 2017, vill genomföra vissa förändringar. Formel 1 kommer att köras på samma sätt under säsongen 2020 som idag. Efter det är det osäkert hur sporten kommer att se ut. Det är också osäkert om stall som Mercedes och Ferrari faktiskt kommer fortsätta att vara med.

Nästa säsong är redan klar

Schemat för säsongen 2020 är i alla fall spikat. I slutet av september stod alla kontrakt med klassiska deltävlingsnationer, såsom Storbritannien och Italien klara och datumen för kommande års lopp kunde släppas. Nästa år kommer totalt 22 deltävlingar att köras, vilket följer de nya ägarnas vilja att bredda sporten. Två nya deltävlingar har lagts till medan en har plockats bort. Tysklands GP kommer inte att köras nästa år. Däremot gör Zandcoort GP i Nederländerna comeback och Hanoi GP, i Vietnam, körs för första gången. Premiären går i Australien den 15 mars och avslutas sedan i Abu Dhabi den 29 november. Flera stall har också redogjort vilka förare som kommer att köra för dem nästa år. Valtteri Bottas har förlängt med Mercedes och kommer fortsätta att köra bredvid Lewis Hamilton. Platsen kunde ha gått till Esteban Ocon, men han kommer istället att köra i Renault tillsammans med Daniel Ricciardo.

Congratulations to Mercedes-AMG Petronas Motorsport – constructor champions for the sixth time! ??????

Slået op af F1Lørdag den 12. oktober 2019

Fyra deltävlingar kvarstår i årets upplaga. Det är redan klart att Mercedes har vunnit konstruktörsmästerskapet för sjätte året i rad. Lewis Hamilton leder i sin tur förarmästerskapet men enligt betting tips och nyhetsrapporteringar från bet365 är oddset (utan Mercedes) 1.66 för att Charles Leclerc, som kör för Ferrari, vinner.

Osäkert inför 2021

Stallen och ägarna är inte överens. Inför säsongen 2021 finns det inga kontrakt och det finns inget som säger att de klassiska stallen kommer fortsätta att köra. Liberty Media har varit tydliga med att de vill göra sporten mer oförutsägbar och öppen. De vill sätta ett budgettak för samtliga stall och de vill att det ska ske fler omkörningar.

Slået op af F1Søndag den 9. juni 2019

Stallen, och framför allt motortillverkarna Mercedes, Ferrari, Honda och Renault, håller inte med. Dessa har bland annat motsatt sig förslaget om att standardisera vissa delar, eftersom de har lagt ned mycket tid och pengar på att utveckla och bygga de bästa bilarna. De skulle kunna gå med på kravet om ett budgettak, men de vill inte att förarlönerna ska ingå. Ferrari har mest att säga till om i diskussionerna. Sedan 1981 har de rätt till ett veto i alla beslut. Det innebär att de kan sätta stopp för alla förändringar som inte passar dem. Det innebär också att de kan lämna sporten om Liberty Media tar bort deras röst. Från början var det tänkt att det nya avtalet skulle vara klart till den 31 oktober, men eftersom inga överenskommelser har nåtts på någon punkt har beslutsdatumet skjutits upp.

Frågan är om något beslut kommer att tas i år. Det vore oerhört tråkigt om några av de största stallen skulle lämna, vilket Liberty Media heller inte vill. Ett Formel 1 utan Mercedes och Ferrari skulle nämligen kunna vara slutet för hela sporten.

Delad nyhet är dubbel glädje!