Rallysäsongen är slut för den här gången

Den 18 november avslutades rally-VM, eller WRC, i Australien. Förar- och co-förarmästerskapen fick samma vinnare som de senaste fem år, nämligen Sébastien Ogier och Julien Ingrassia. Däremot stod en ny vinnare i konstruktörsmästerskapet och Toyota tog hem segern för första gången sedan 1999. Det var den 46:e upplagan av världsmästerskapet och det var en kamp om titlarna ända fram till slutet.

Inget var avgjort inför Australien

Även om Ogier, som kör för M-Sport Ford, verkade ha sin sjätte vinst i handen inför den sista deltävlingen som kördes mellan den 15-18 november i Coffs Harbour och New South Wales, var kampen långt ifrån avgjord vid starten. Däremot kunde fransmannen till slut köra i mål utan större press, då hans huvudkonkurrent, Thierry Neuville, körde in i ett träd och fick avbryta loppet. Men Ogier valde inte att avsluta tävlingen lugnt. Istället gjorde han alla åskådare nöjda genom att köra in i mål på både en bra tid och med stil. Han har under hela året varit huvudfavoriten att vinna världsmästerskapet, likt Lewis Hamilton har varit i Formel 1 – även om oddsen i online sportbetting inför den sista deltävlingen pekar mot en vinst för Sebastian Vettel.

odds given by the online betting bookmakers

Efterlängtad seger för Toyota

Att Toyota-stallet skulle vinna konstruktörsmästerskapet var det nog ingen som trodde i början av säsongen, då de inte hade vunnit titeln på 19 år. Att det samtidigt var Jari-Matti Latvala som skulle hjälpa dem till segern, och inte Ott Tänak, var också förvånande. För Latvala var segern både en glädje och en lättnad. Finländaren har vunnit minst ett rally varje år sedan 2008 men lyckades inte med den bedriften i år. Däremot tyckte han att hans bidrag till vinsten i konstruktörsmästerskapet bör räknas som en seger, och att han därmed kan säga att han har tagit en seger varje år.


Foto CC by 2.0, cmonville

Det var samtidigt inte bara Latvala som hade pressen på sig att vinna i år. Även legendaren Sebastian Loeb, som gjorde comeback för Citroën, hade pressen på sig att vinna en tävling, vilket han också gjorde under Spanien-rallyt.

Inför nästa år

Det är inget långt uppehåll rallysäsongen tar och snart öppnar anmälningarna till kommande Rally Sweden, eller svenska rallyt som det kallas för i folkmun. Och då är det en deltävling i Monaco drygt två veckor innan. Sweden Rally körs mellan den 14-17 februari och man har bekräftat att det kommer ske en förändring bland specialsträckorna. Rämmen kommer att göra comeback medan man inte längre kommer att köra i Torntorp.

Totalt kommer det att köras 319,7 km uppdelat på 19 sträckor. Förutom WRC kommer WRC2, Pro och Rally Sweden Historic att köras under samma helg.


Foto CC by 2.0, kyn_chung

Den första deltävlingen kommer att köras mellan den 24-27 januari, och det kommer att vara den första av numera 14 deltävlingar. Samtliga tidigare 13 arrangörer kommer att vara kvar, trots att den franska deltävlingen hotades att plockas bort i fördel för Japan. FIA valde att lägga till Chile som den nya deltävlingen, medan Japan får vänta till år 2020 innan de får arrangera en deltävling – trots Toyotas seger.

Delad nyhet är dubbel glädje!