Volkswagen Golf GTI TCR Concept visades upp

På årets traditionsenliga GTI-träff vid österrikiska sjön Wörthersee (9-12 maj), öppnade Volkswagen upp ett nytt spännande kapitel för Golf GTI. Detta genom att presentera den snart serieproduktionsklara ”Golf GTI TCR Concept” – en gatversion av den fullfjädrade tävlingsbilen.

Nyckelfakta om Golf GTI TCR Concept

  • En hyllning till alla GTI-fans: På årets GTI-träff vid Wörthersee premiärvisade Volkswagen en snart serieklar konceptbil: den nya GTI-toppmodellen Golf GTI TCR.
  • Finfina prestanda: TSI-motorn utvecklar 290 hk och har ett vridmoment på 370 Nm. Motorkraften leds till framhjulen via en 7-växlad DSG-växellåda med dubbla kopplingar och en diffbroms.
  • Hämtad från tävlingsbanan och preppad för vanlig väg: Golf GTI TCR Concept är en gatversion av den 350 hk starka Golf GTI som körs i den internationella standardvagnsserien TCR, en bil som även tävlar i den svenska racingserien STCC.
  • Med en topphastighet på 250 km/h som standard: Som tillval kommer man kunna välja bort den elektroniska hastighetsbegränsaren och ge sin GTI en topphastighet på 264 km/h.
  • Racinglook: Den nya stötfångardesignen – med splitter fram och diffusor bak – andas racing.
  • Sportiga särdrag standard: Ratt med racinginspirerad röd markering kl. 12, sportstolar med ny design och smidda 18″-fälgar…
  • Fetare bromsar: Bilen är som standard utrustad med högprestandabromsar.
  • Mäktigt motormuller: Titan-avgassystem från Akrapovič kommer finnas som tillval.
  • Pure Grey: Den nya lacken ”Pure Grey” är speciellt framtagen inför världspremiären.
  • På startlinjen: Denna toppmodell i GTI-utbudet marknadslanseras i Europa senare i år.

Vridet på 370 Nm från turbomotorn står till förfogande redan från 1 600 varv/min och leds ut till framhjulen via en 7-växlad DSG-dubbelkopplingslåda och en diffbroms.

 

Topphastigheten för den serietillverkade versionen kommer att ligga på 250 km/h. Den som inte tycker att detta räcker, kan som tillval få den elektroniska hastighetsbegränsningen bortkopplad för en topphastighet på 264 km/h som då gör denna Golf till den snabbaste GTI:n i det nuvarande modellutbudet.

Massor av speciella detaljer bidrar till den sportiga utstrålningen. Den kommande standardversionen rullar ut från fabriken i Wolfsburg på de smidda 18″-lättmetallfälgarna ”Belvedere”. 19″-fälgar kommer att finnas som tillval. Bakom de stora fälgarna döljer sig ett högeffektivt bromssystem med perforerade skivor som får den serietillverkade versionen att bromsa lika snabbt och problemfritt som den fullfjädrade racingversionen. Denna vassa Golf GTI-modell är också utrustad med två extra kylare som ser till att värmen från högprestandamotorn bemästras på ett effektivt sätt.

För den som vill ta det hela ett steg till, kommer det att finnas ett paket som ger bilen vassare prestanda: förutom de nya 19″-fälgarna och bortkopplad elektronisk hastighetsbegränsning ingår ett ännu mer dynamiskt sportchassi och det adaptiva chassiregleringssystemet DCC. Med en enkel knapptryckning anpassar sig detta efter de elektriskt justerbara stötdämparnas karakteristik.

Den nydesignade stötfångaren fram har en starkt konturerad splitter (frontspoiler) som tydligt visar att denna Golf GTI är en TCR-version. En annan nyhet är de nydesignade sidopanelsektionerna som får sin fortsättning bak till diffusorn och avgassystemet. En annan detalj är ”TCR”-märket på trösklarna. Den som vill kommer ha möjlighet att förädla ytterligare genom att välja den typiska bikakemönstrade GTI-designen som extra dekordetalj. När man öppnar framdörrarna hälsar Golf GTI TCR Concept välkommen genom att projicera en TCR-logo på marken. Instegslisterna är av stål och pryds av röd dekor.



Invändigt hittar vi premium-sportstolar klädda i mikrofiber/tyg med nytt mönster. Även dörrpanelerna och växelspaksdamasken är draperade i mikrofiber. Sätenas mittsektion går i kontrasterande ”Flash Red”, sportratten pryds av kontrasterande röda sömmar. Precis som på tävlingsbilar, är ratten försedd med en röd markering kl. 12.

– För närvarande finns Golf GTI TCR Concept – en värsting som vuxit upp på tävlingsbanan – bara som konceptbil, precis som namnet utvisar. Men i slutet av året vill vi att denna GTI-vision ska ha förverkligats, kommenterade Jürgen Stackmann, Volkswagens försäljnings- och marknadsdirektör, på GTI-träffen i Reifnitz vid sjön Wörthersee.

Källa: Volkswagen

Delad nyhet är dubbel glädje!