Nya Lexus ES till Sverige – ersätter GS

Lexus premiumsedan ES lanseras nu i en helt ny generation, byggd på en av företagets nya globala plattformar. För första gången i modellens historia kommer ES-modellen att säljas i Västeuropa, däribland också på den svenska marknaden, där den tar över efter Lexus GS.

Den nya Lexus ES är sjunde generationen av modellen, men alltså den första som kommer till Väst- och Centraleuropa. Till Sverige kommer modellen i januari 2019 som ES 300h med den senaste generationen av Lexus självladdande hybriddrivlina.

Lexus ES bygger på den helt nya ”Global Architecture”, en extremt vridstyv plattform för framhjulsdrivna Lexus-modeller. Olika typer av höghållfast stål i karossen, en helt ny multilänk-bakaxel och andra förstyvningar har gjort det möjligt att skapa en komfortabel bil som samtidigt ger en mycket responsiv körupplevelse.

Karossen har en slank, kupéliknande form med en låg visuell tyngdpunkt och med en nytolkning av Lexus ikoniska spindelgrill i fronten, där svepande vertikala ribbor följer grillens form utåt. Baktill har den en ren, skulpterad form där led-bakljusen flyter runt hörnen.

Interiören har sin utgångspunkt i Lexus Future Interior-konceptet. Det innebär en tydligt körorienterad förarplats med instrument, informationsdisplay och vindrutedisplay nära förarens synfält, medan framsätespassageraren har en mer öppen och rymlig miljö. Och trots den slanka formen är det gott om utrymme också i baksätet.

ES kommer även i ett F Sport-utförande. Interiört skiljer sig de olika utförandena åt då ES har paneler i bambu och shimamoku-trä medan F Sport har diskret vågformade paneler inspirerade av japanska svärd. Ett Mark Levinson PurePlay-system med 17 högtalare, varav flera i axelhöjd, borgar för en optimal ljudupplevelse för alla i bilen, oavsett var de sitter.

Drivlinan i Lexus ES är den senaste, fjärde generationen av Lexus självladdande elhybridsystem. Det har en 2,5-liters fyrcylindrig bensinmotor av mycket energieffektiv Atkinsonmodell som samarbetar med en kompakt elmotor. Den sammanlagda systemeffekten är 218 hästkrafter, med en bränsleförbrukning vid blandad körning på 4,7 liter/100 km.

Säkerhetsnivån är mycket hög, tack vare det senaste Lexus Safety System +. Det omfattar bland annat ett aktivt krockskyddssystem som kan upptäcka både fotgängare i mörker och cyklister. ES har också ett tvåstegs automatiskt helljus som anpassar ljusbilden till övrig trafik.

F Sport-utförandet har bland annat adaptiv fjädring, liknande den som finns i flaggskeppskupén Lexus LC, och körläget Sport+ som ger en mer responsiv gasrespons, växling och fjädring. ES F Sport känns exteriört igen på spindelgrillens avancerade rutmönster samt bakspoiler och 19-tumshjul.

Under 2017 såldes närmare 75 000 Lexus i Europa, det innebar för fjärde gången i rad ett nytt rekord i märkets historia. Lexus räknar med att den nya ES-modellen kommer att bidra till att uppnå målet på en nybilsförsäljning om 100 000 bilar i Europa år 2020.

Källa: Lexus

Delad nyhet är dubbel glädje!