Jaguars elbil I-Pace kostar från 819.900 kronor

Jaguar I-PACE har för första gången precis visats upp för omvärlden, och i Oslo var en skara svenska journalister och speciellt inbjudna på plats för att se den första produktionsklara bilen.

Ett litiumjonbatteri på 90 kWh med 432 celler ger I-PACE en räckvidd på 480 (WLTP)/ 540 (NDEC) km. Ägarna kommer att kunna ladda batteriet 0–80 procent på bara 45 minuter med hjälp av DC-snabbladdning (100 kW). Hemma kan samma laddning uppnås på strax över tio timmar med en AC-väggbox (7 kW).

Det finns en rad tekniska lösningar som optimerar räckvidden, bland annat ett system som förbereder batteriet för avfärd. När I-PACE är nätansluten höjer (eller sänker) detta system automatiskt temperaturen på bilens batteri för att maximera räckvidden före körning.

Prestanda

Två Jaguar-konstruerade elmotorer – med drivaxlar som går genom själva motorerna för att ge kompakta mått – är placerade på var sin axel och möjliggör sportbilsprestanda och fyrhjulsdrift för bra grepp på alla underlag.I-PACE accelererar från stillastående till 100 km/h på bara 4,8 sekunder.

Elbilsarkitekturen i aluminium har resulterat i Jaguars styvaste karosstruktur med batteriet placerat i mitten mellan axlarna. Dessa är försedda med avancerade hjulupphängningar med dubbla tvärlänkar fram och en multilänkaxel bak och kan som tillval utrustas med luftfjädring och konfigurerbart Adaptive Dynamics. Batteriets placering ger en viktfördelning på 50:50 och en tyngdpunkt som ligger 130 mm lägre än i F-PACE.

Design

Den coupéliknande silhuetten har influerats av superbilen Jaguar C-X75, med kort och låg motorhuv, strömlinjeoptimerad takdesign och välvd bakruta. Denna design med kupén placerad längre fram utgör en kontrast mot bilens mer kantiga bakparti, vilket bidrar till att sänka luftmotståndskoefficienten till 0,29. För att optimera balansen mellan kylning och aerodynamik öppnas aktiva kylarflänsar i grillen när batteriet behöver kylning, men stängs när de inte behövs. Då styrs luften i stället genom motorhuvens integrerade luftintag och det skapas ett jämnt luftflöde.

Även om I-PACE är en mellanstor SUV gör placeringen av kupén att det invändiga utrymmet är jämförbart med det som finns i stora SUV:ar. Benutrymmet bak är 890 mm, och eftersom bilen saknar kardantunnel finns det ett praktiskt förvaringsfack i mitten på 10,5 liter. Där bak finns förvaring för surfplattor och bärbara datorer under sätena, medan det bakre bagageutrymmet har en volym på 656 liter – med sätena nedfällda 1 453 liter.

Teknik för uppkoppling i bilen

Med I-PACE introduceras infotainmentsystemet Touch Pro Duo i Jaguar. Tack vare en kombination av kapacitiva sensorer och taktila fysiska reglage är Touch Pro Duo intuitivt och ytterst användarvänligt.

Ett nytt system för elbilsnavigation utvärderar topografin längs rutten till den planerade destinationen tillsammans med information från tidigare resor, bland annat körstil, för att beräkna individuell räckvidd och laddstatus med en enastående noggrannhet för hög förartrygghet.

Det avancerade systemet använder teknik för ”smarta inställningar” – driven av AI-algoritmer – för att identifiera individuella förarpreferenser och kan sedan skräddarsy kör- och interiörinställningarna i I-PACE utifrån dessa.

Med I-PACE kommer även en Amazon Alexa-funktion att lanseras. Det innebär att ägarna kommer att kunna be Alexa om information som finns i Jaguars InControl Remote-app. Är min bil låst? Vad är batteriladdningen? Har jag tillräcklig räckvidd för att komma till arbetet?

För att säkerställa att kunder alltid har tillgång till den senaste programvaran för infotainment, telematik och batterienergistyrning blir I-PACE den första Jaguar som skickar programvara via internet.

 

Källa: Jaguar

Delad nyhet är dubbel glädje!