Kärt barn har många namn! Vi reder ut de olika typerna av fyrhjulsdrift; slirkoppling, haldex, torsen, visko, differentialväxlar, diffspärrar och diffbroms – här får du plugga på tekniken!
För några år sedan var det mest exklusiva bilar, rallybilar och terrängbilar som gick att få med fyrhjulsdrift, numera går det att få nästan vilken bil som helst fyrhjulsdriven. Vid första halkan är det många som är extra nöjda med sina bilar. Det gäller bara att komma ihåg att det inte påverkar bromsförmågan …
På plussidan kan vi förstås läsa att fyrhjulsdrivna bilar tar sig fram lättare i terräng och är säkrare när halkan kommer. Minusposter finns också, som högre fordonsskatt, högre försäkring, en större bränsleförbrukning och högre reparationskostnader beroende på vad som gått sönder.
Slirkoppling
Bilar som kan driva på alla hjulen samtidigt behöver en form av slirkoppling eller mittdifferential mellan framaxel och bakaxel, för att inte utsätta delarna för slitage när hjulparen snurrar olika fort. Den består av kugghjul som tillåter en differens i rörelserna, därav namnet.
Torsendiff, viskokoppling eller den elektriskt styrda Haldex-kopplingen är tre av de vanligare typerna som även hjälper till att fördela drivmomentet mellan hjulparen.
Haldexdiff
Svenska företaget Haldex har utvecklat fyrhjulsdrivna system sedan 1998 åt bland annat Volkswagen-koncernen (med Audi), Ford-koncernen (Volvo) och sist Saab. Det fungerar genom att lameller i mittdiffen pressas ihop, vilket steglöst för över kraften till den andra axeln. Förflyttningen av kraft kan ske så snabbt som ett kvarts hjulvarv, eller en 30-dels sekund.
Bilen är nästan helt framhjulsdriven tills greppet försämras, då flyttas kraften om. En bil med Haldex-koppling kan bogseras på främre hjulparet utan att man skadar drivlinan, vilket kan vara förödande med andra system.
Typexempel på problem som kan uppstå med en bil med torsendiff. Bilen fastnar på stället. Problemet går att komma ur genom att man bromsar lätt.
Torsendiff
Torsendifferentialen (Torque Sensing) är rent mekanisk. Så snart ett hjul får sämre grepp fördelas kraften över till det med bäst grepp, tvärt emot vad en öppen diff gör. Dock, om en bil med torsen-diff tappar greppet helt på antingen fram- eller bakhjulen kan den inte överföra någon kraft till det andra hjulparet, utan bilen blir fast på stället. Det går att komma runt genom att bromsa samtidigt som man gasar.Inom Audi-koncernen är det de lite större bilarna med längsmonterad motor som har torsendiff.
Viskodiff
Viskositet betyder tröghet, och det är precis vad det handlar om här. En silikonolja värms upp och blir trögflytande när en varvtalsskillnad upptäcks mellan hjulaxlarna. En bromsverkan uppstår, vilket utjämnar kraften i drivningen på de båda hjulparen.
Differentialväxel
Eftersom innerhjulen rullar kortare sträcka än det yttre hjulparet genom en kurva, behövs en differential även här. Den ser till att hjulen kan rulla olika fort utan slitage i drivlinan.
Hade man ingen differentialväxel skulle inre hjulparet tvingas slira mot underlaget i svängen. Du har kanske hört talas om den raggar-aktiga ”AGA-diffen”, som är en ihopsvetsad differentialväxel som därmed tvingar hjulen att snurra lika fort. Kul om man ska bränna däck, mindre roligt när man ska fickparkera!
Diffspärr
De olika systemen för fyrhjulsdrift fungerar väldigt annorlunda sinsemellan. Har man otur kan man bli stående på en isfläck med ena hjulet spinnande, medan de andra står still. Det är de nämnda diffarna som ställer till det, genom att de för över kraft till det hjul som snurrar lättast – det på isen.
Därför kan man behöva en diffspärr, som mekaniskt låser drivaxlarna så hjulen snurrar exakt lika fort. Det vanligaste är att ha en diffspärr på bakaxeln och i mittdifferentialen, det är inte lika vanligt på framaxeln. Det beror på att en diffspärrad framaxel helst driver bilen rakt fram, även om hjulen är snedställda. Egentligen är det bara bilar som har diffspärr på båda axlarna som kan kallas permanent fyrhjulsdrivna.
Diffbroms
Diffbroms har i princip alla fyrhjulsdrivna bilar på bakaxeln. Den består av lameller som pressas mot varandra via fjädrar, vilket bromsar ner varvtalsskillnaden mellan höger och vänster hjul.
Vilket system är bäst då? Här får du en mängd svar på den frågan!
Nu kan du mer om fyrhjulsdrivning.