Ken Blocks resa upp för Pikes Peak med sin 1.400 hk Mustang

Vi har vant oss att se karln snurra runt i städer och industriområden med blandade preppade Fordar, och just den här har varit med förr. Gymkhana förvandlades till Climbkhana när han valde Pikes Peak som fond för den senaste snurrfilmen!

Pikes Peak. Den högsta bergstoppen i Rocky Mountains, och ökänd för sin backtävling som lockat förare från hela världen. Men först var det klättrare som intog berget – och det var faktiskt en herre vid namn Zebulon Pike som stod för bergets namn. Märkligt nog lyckades han aldrig nå toppen…

Idag kan man köra hela vägen upp längs Pikes Peak Highway, en 31 km lång betalväg med hisnande utsikt. Det är också där Pikes Peak International Hill Climb arrangeras en gång om året, och numera körs det även en cykeltävling upp för ”backen”. I bilväg minns vi helst Ari Vatanens sköna ”Climb Dance”-rulle där han maxar i en Peugeot 405 T16 GR. Vi bjuder på en repris här:

Ken Block gjorde resan upp för berget med sin egen touch. Det handlade (tyvärr) inte om något försök att imponera med en snabb tid, han varvade snabb kurvtagning farligt nära stupet med hans signum – donuts runt det ena och andra. Men han lockar tittare som få andra; till dags dato har över sju miljoner sett filmen på ett par veckor! Inte konstigt kanske, han tar risker och hänger ut röven på bilen så han nästan far över stupet.

Bilen är i grunden en Mustang från 1965, men ombyggd under ett par års tid av ASD Motorsport i Charlotte, North Carolina. De byggde bland annat Vaughn Gittin Jr:s Mustang till Formula Drift som han kom trea i för några år sedan. Vaughn är också inblandad i projektet genom sitt företag RTR (Ready To Rock). Motorn är en 6,7 liter stor V8 som vässats av Roush Yates i klassiskt Nascar-stuk. I sitt första utförande lämnade den 845 hk, men nu har han matat den med metanol och vässat vidare – resultat 1.400 hk!

Drivningen sker till alla hjulen med hjälp av teknik från Sadev – det är företaget som byggt Kens rallycrossbilar. Det är nog egentligen mer en rallycrossbil än en gammal muskelbil med tveksam kvalitet – det är ett rörramsbygge med kolfiberkaross och vikten landade nånstans över 1.400 kilo. Inte superlätt. Influenserna kommer från WRC, DTM och leksaksbilar från Kens ungdom, och företaget RTR samlade ihop idéerna till en beställningsorder.

Och slutligen – om du undrar vad ”Hoonigan” kommer ifrån så är ”hooning” ett australiensiskt ord som betyder ”att svina”. Det kan beskriva Kens resa upp för berget, och rent allmänt också för den delen! Tyvärr får vi inte se honom i rallycrossmästerskapen nästa år, de regeländringar som genomförts hade inneburit att han skulle behöva bygga en helt ny bil och det hade han visst inte lust med. Han kan däremot tänka sig att ställa upp och busa runt lite med en annan bil som han nyss fått färdigbyggd; en Escort Cossie med färskare maskin! Det måste vara jobbigt att vara Ken Block. Har man lite flax och medflyt kanske man har råd med en egen busbil i extremform om man laddar på med Freespins vilket de facto kan sluta med storvinst! Eller så jobbar man på som en idiot och tar ett lån…

Här kan du se hans tidigare filmer:

Top Gear: Ken Block Airfield Rallying

Gymkhana 2 The Infomercial

Gymkhana 2.1 Block vs Dyrdek

Gymkhana 3 Ultimate Playground L’Autodrome Linas Monthléry

Gymkhana 4 The Hollywood Megamercial

Gymkhana 5 Ultimate Urban Playground San Fransisco

Gymkhana 6 The Ultimate Gymkhana Grid Course

Worlds Fastest Snow Cat

Gymkhana 7

Gymkhana 8

Gymkhana 9

Delad nyhet är dubbel glädje!