Porsche 911 Carrera GTS ny toppmodell i Carrera-familjen

Med 408 hästkrafter och komplett utrustning kliver nya 911 Carrera GTS upp till toppen bland Carrera-modellerna. Nya Carrera GTS är 23 hk starkare än 911 Carrera S och krymper därmed avståndet till 911 GT3 med dess 435 hk. Carrera GTS finns både som Coupé och som Cabriolet.

Tack vare Porsche Intelligent Performance drar nya Carrera GTS inte mer bränsle än Carrera S och med sin omfattande standardutrustning kommer den dessutom att vara prisvärd. Den nya toppmodellen får världspremiär på Paris Motor Show i början av oktober.

Som enda modell i Carrera-familjen kombinerar 911 Carrera GTS bakhjulsdrift med den 44 millimeter bredare karossen från de fyrhjulsdrivna modellerna. Och det finns många fler detaljer både utseendemässigt och teknologiskt som skiljer GTS från andra Carrera-modeller. Ett exempel är att GTS rullar på de svartlackerade 19-tumsfälgarna med centrallåsning från Spyder RS, på bakhjulen försedda med däck i dimensionen 305/30 ZR 19.

Andra detaljer är den svartlackerade läppen på den främre spoilern från Sport Design, speciella sidokjolar, Carrera GTS-logotypen på dörrarna och bakluckan, i svart eller silver beroende på karossfärgen.

Partiet mellan de två avgasrören är lackerat i svart. I kombination med standardinredningen ”svart Alcantara”, är sätenas mittparti klätt med svart Alcantara. Samma högklassiga material används överallt där föraren eller passageraren kommer i direkt kontakt med fordonet, som på ratten från Sport design, växelspaken och handbromshandtaget.

Den 3,8 liter stora motorn på 408 hk har nu ett speciellt insugningssystem med sex vakuumkontrollerade klaffar som kan växla mellan effekt- eller vridmomentoptimerad geometri, medan Carrera S bara har en sådan klaff. Tack vare det är det oförändrade maximala vridmomentet på 420 Nm tillgängligt redan vid 4 200 varv per minut, 200 varv tidigare än i Carrera S. Lägg därtill sportavgassystem med dubbla utblås.

Som standard har Carrera GTS en sexväxlad manuell växellåda och som tillval finns en sjuväxlad Porsche Doppelkupplungsgetriebe (PDK). Nya GTS har fyra km/tim högre toppfart än Carrera S och når i manuellt utförande 306 km/tim. Accelerationen från 0 – 100 km/tim har förbättrats med 0,1 sekund och är nu 4,2 sekunder fören GTS Coupé med PDK-låda och Sport Chrono Plus-paket i Sport Plus-läge. Bränsleförbrukningen med PDK-låda är 10,2 liter per 100 km i blandad körning och CO2-utsläppet är 240 g/km.

Lanseringen av Carrera GTS både i Coupé- och Cabriolet-utförande sker under december månad i år.

Källa: Porsche

Delad nyhet är dubbel glädje!