Street Cars Fest på ny mark

Stockholmspubliken fick se insidan av en ny mässhall i början av november, när Street Cars Fest firade säsongsfinal på Kistamässan. I en tid där allt fler arrangörer tvingas ställa in blev det här en aptitretare inför nästa års höjdpunkt på Elmia. Man borde gå i ide!

Foto: Sara Wiss
Text: Peter Långfors

Street Cars Fest har turnerat Sverige runt med sina utställningar hela säsongen, och precis som tidigare år gör man rejält avstamp på Barkarby flygfält mitt i sommaren – och en avslutande skräll inomhus. I vanliga fall på Sollentunamässan, men i år flyttade man ett par stenkast och hamnade på precis nybyggda Kistamässan.
Den som intresserar sig för nyare stylingåk utblandat med enstaka strippbilar och racerfordon fick sitt lystmäte under helgen, som lockade både enskilda utställare och klubbar. Nystartade Club JDM kom med en rad japanska prestandabilar, liksom Skyline.se. Men gänget som stack ut mest var ändå norrländska Uphill Racing som visade alltifrån specialbyggd formelbil för gata, till breddad Volvo C30 och hårdtrimmad Nissan 350Z.

Hotfull rapport
Med hot om snöstorm och isiga vägar skrämdes många utställare bort från Stockholms nya mässhall i Kista, men uppslutningen var ändå fullt godkänd. Norrlänningarna klämde in kromfälgarna i bakluckan och körde dubbat ner, medan mer nervösa skåningar valde glögg och tv-helg istället. Totalt räknades 7.850 besökare in under helgen.
Utöver bilar i alla färger och former bjöd mässan även på underklädesshow och kalenderplåtning tillsammans med ett ”livsstilsmagasin för män”.
– Det där med bilar och tjejer har på något vis blivit synonymt med Street Cars Fest, menar arrangören Jensi Eredics.
Allt var ändå på en barnvänlig nivå, där det inte visades något annat än vad som kan återfinnas på vilken badstrand som helst.
Nästa år blir det ett minst lika späckat schema för Street Cars Fest och dess nedslag över landet, håll utkik på webben för datum och platser.

ER
 Här finns 187 bilder från Street Cars Fest i Kistamässan 1-2 november 2008!


Trendraket. Gunnar Silfors har sakta men säkert byggt om sin Nissan 350Z till en brutal trendraket. 530 bakhjulshästar har han fått genom dubbelturbo, som matchas med långa rader racetypade delar. Gatbil optimerad för en sväng runt en racerbana när behovet dyker upp!


Hejdå Impreza. Här är en Mazda3 MPS som döljer mer än man tror. Pierre Wärn har pressat maskinen till makalösa 420 hästar, vilket lär käka framdäck i faslig fart.


Operation överröstning. 
Stockholmarna i Dogtoys fyllde hallarna med tung punkrock.


Mässpremiär. 
Electronic Arts hade svensk smygpremiär av nya Need for Speed Underground, ett hetsigt bilspel med snutjakt som tema. Där gör förresten nya Nissan 370Z världspremiär!


Wheeliemaskin. 43 kilowatt säger Vägverket om denna svullna Toyota Starlet, men då undrar vi förstås vad Norrort Racing ska ha jätteslicksen till? Nåt är lurt här.


Massiv ondska. Batmobilbyggaren Leif Garvin har gjort en Ford Torino ännu tyknare, för övrigt en likadan bil som syns i Starsky & Hutch.


DTM-bling. Guldhandlaren Kazwan från Västerås hade mässpremiär för sitt plåtbreddade Ari Koskinen-bygge, en Mercedes S600 Coupé med V12 och elektriska saxdörrar.


Stick´em´up! Nåkab-Kenny hade mässan till ära bytts ut mot en skjutglad mexikan, i en monter tillägnad Los Angeles poliskår och farliga eldstrider.


Minidrifting. RC Drift-gänget hade handlat halkig matta, och sladdade runt inför pojkar i alla storlekar.


Värre på gång. MDS visade en stereotyngd Corvette, men i faggorna lurar hårdare doningar. Företagets tidigare superdemobilar Ferrari 599, F430 och Lamborghini Diablo ska under nästa säsong bytas mot en Koenigsegg CCX.


Varvfreak. Börge Léman har byggt stereo och unik bakvinge till sin Civic Type-R, men siktar på en helt unik bil till nästa år. Vilken det blir lär du märka tids nog!


Jetta med tunggung. Mässfantomen Örjan Söderberg lirar 152,7 dB i sin för femtioelfte gången ombyggda Jetta, numera med en matchvikt på drygt två ton. Läckra installationer med glasklar akryl i dörrsidor och ratt, byggt av kompisen Robert Ferm.


Showmässigt hantverk. Robert ”Tokken” Ferms folkabubbla rullar som demobil åt BRL, och är på många sätt ett rent hantverksjobb av ägaren. Hembyggda delar mest överallt, som den 20 mm tjocka akrylsoffan med infräst namn och logga. Hur han fick in 450 liter baslåda vete katten, men 151,4 dB vittnar om bra trycka i stereon.

Downsizing. Realcar-sonen Tim Nordlöf kör trendhamrad Mazda RX-7 till jobbet, och bygger värre busbil på fritiden. En Ford Puma med kompressormatad tvålitersmaskin och widebodykit i kolfiber lär chocka många på gatan!


Kolfiberfetischist. Hasse Larssons putsade motorrum går hem i alla salonger – den här gången sopade han hem Best in Show. Bilen är en V70R AWD med totalt 50 delar i kolfiber, 330 mm Brembo-hejdare och fullt körbara 340 hästkrafter.


Lågtflygande attack. Mikael Fredrikssons Mride C42 turbo är en formelbil för gatan, framtagen i ett exemplar. Rörramschassi i stål, kaross i glasfiber och kolfiber. En Suzuki GSX1000-R turbo ger 310 hästar, vilket betyder rent vansinne när ekipaget väger 570 kg plus förare och passagerare. 0-200 på 9,7 sekunder säger väl allt!


Smärtsamt bygge. Måhända är det byggaren Mattias Henriks själv som syns genom bubblan på Volvon ”Pain”? 560 timmars jobb i kallgarage låter som en solklar killer.


Mulligare än nånsin. Mässgeneral Jensi Eredics feta Dodge Nitro placerades i en vattenpöl, eller om det kanske var svett.


Hejdundrande bas. Kickers 18-tumsbas Solo X skickar chockvågor genom luften. Hiva fram 12.000 spänn så blir du 60 kg tyngre på samma gång – och förmodligen döv!


Hud i fokus. Modelltjejerna på plats var förmodligen ganska nöjda med att årets sista Street Cars Fest gick inomhus. Och visst värmer mobilkamerornas xenonblixtar rätt bra?


Störst går överst. Hummer H2 med mullefälgar på väg att trippa över ett par Volvosar.


Supertrio. Ferrita showade med en trio superbilar; Porsche GT3 RS, Lamborghini Murciélago LP640 och Carrera GT. Den sistnämnda överröstade allt varje heltimme genom ett nybyggt sportsystem. Lyssna!


Poppis drakbil. Lackmats Eriksson förärades en People´s Choice-buckla för sin Eclipse Turbo -95.


Foto: Jensi Eredics
Stylinglandslaget 2008? 11 glada buckelhämtare fick slåss om 12 pokaler.


Axelvaddar. Englunds 28 cm hembreddade V70 diesel stoltserar med 500 Nm i vrid och tunga mängder högtalare.

10 Outstanding cars
Daniel Gustavsson, Volvo V70 TDI-R
Jonas Eriksson, Mazda 626
Mikael Fredriksson, Mride C42 Turbo
Gunnar Silfors, Nissan 350Z
Mats Eriksson, Mitsubishi Eclipse Turbo
Kristian Ek, BMW 320 Cab
Fredrik Lööf, Volvo C70 T5
Raoul Bring, Ford Probe
Peter Wistrand, Volvo V70 R
Peter Bergström, Volvo S40 T5

People´s Choice
Mats Eriksson, Mitsubishi Eclipse

Best in Show
Hasse Larsson, Volvo V70R AWD

Delad nyhet är dubbel glädje!