Så mycket kostar Nissan GT-R i Europa

Nissan har under motormässan i Genève presenterat priser och specifikationer för den nya superbilen GT-R.

  • Återförsäljarna börjar ta emot förhandsbeställningar fr.o.m. den 2:a april
  • Handpenning kan erläggas online fr.o.m. den 4:e april på www.gtrnissan.com
  • Särskilt utvalda ”Nissan High Performance Centres” sköter försäljningen av GT-R

    Lång rad evenemang speciellt för GT-R-kunder

Nissan GT-R börjar att levereras i Europa först i mars 2009, men utvalda återförsäljare – s.k. ”Nissan High Performance Centres” – börjar att ta emot förhandsbeställningar och handpenningar (à 5.000 Euro) fr.o.m. den 2:a april i år. Med start den 4:e april kommer kunderna att kunna förhandsbeställa sin GT-R genom att erlägga en handpenning online på www.gtrnissan.com.

Här nedan finner du ca-priserna för GT-R i Sverige, inklusive lokal skatt, moms, leverans och registrering:

Grundversion: 724.000 SEK
Premium Edition: 743.000 SEK
Black Edition: 762.000 SEK

För alla de bilälskare som kommer att sätta upp sig på listan för en GT-R kommer det att anordnas en hel rad med kundanpassade evenemang och jippon där kunderna får chansen att se bilen på nära håll, lära känna den och slutligen även uppleva dess prestanda innan de får sin egen bil levererad.

Mer information om dessa evenemang kommer att presenteras under de kommande veckorna och månaderna.

Dessutom har ett nätverk av specialiståterförsäljare – s.k. Nissan High Performance Centres – valts ut runt om i Europa. Detta för att säkerställa att alla som köper en GT-R ska få den specialisthjälp och service som denna speciella bil utlovar. Dessa återförsäljare kommer för sin personal att investera i den specialist- och teknikutbildning som en bil av den här typen kräver, liksom på den mycket avancerade teknik som krävs för att kunna underhålla och reparera en GT-R på perfekt sätt.

Valet har fallit på dessa Nissan High Performance Centres eftersom de delar sina kunders passion för GT-R och samtidigt uppfyller mycket strikta krav på kundnöjdhet, resurser och geografisk placering i förhållande till sina kunder.

Sitt epitet som ”en kompromisslös superbil alla kan njuta av – överallt”, framgår i praktiken bl.a. av VR-seriens helt nya handbyggda och med dubbla turboaggregat försedda 3,8-liters V6-motor som imponerar med sin effekt på 480 hk (353 kW) vid 6.400 v/min och sitt vridmoment på 588 Nm mellan 3.200-5.200 v/min.

Motorkraften förs ned till hjulen via den helt nya 6-växlade, med dubbla kopplingar och växlingspaddlar försedda sekventiella GR 6-växellådan kopplad till en avancerad 4-hjulsdrivning. Den sekventiella växellådan är försedd med våta kopplingar för de udda (1, 3, 5) och jämna (2, 4, 6) växlarna och väljer i förväg nästa högre och lägre växel – allt för att kunna effektuera växlingarna utan någon som helst fördröjning. Via de växlingspaddlar som sitter placerade bakom ratten kan föraren växla på bråkdelen av en sekund.

Att Nissan GT-R är en verklig superbil visar den bl.a. genom att ha klockats för en varvtid på 7 min 38 sek (trots delvis vått underlag) på den anrika motorbanan Nürburgring (Nordschleife) – en varvtid som gör GT-R till en av de snabbaste serietillverkade bilar som någonsin tagit sig runt denna krävande bana!

Delad nyhet är dubbel glädje!