Qraftwerket – med risk för härdsmälta

Qvarnis har med sina senaste projekt bevisat att det går att kombinera fullt utrustade bilar med både prestanda och körglädje. Efter dräparen It´s Fun 2 kommer bruksbilen, som består av en BMW M5. En bil som redan i standardutförande är något alldeles extra, men med Qvarnis handpåläggning blivit än mer extrem. Häng med runt Nürburgring på 8 minuter och 40 sekunder med två personer i bilen, bara tretton sekunder långsammare än BMW:s egna testförare gör sträckan utan passagerare!

Av Bo Lundvang


En kanonbil? Nej, det är inte Bofors som byggt utblåsen, det är faktiskt Ferrita. Fem tum, är det stort nog för 2003? Vi fasar för vad som komma skall!

Ombyggt till tusen
Karossen börjar sakna originaldelar efter en större ombyggnad. Plåtbreddningen skäms inte för sig, tvärtom matchar den bilens streetstuk perfekt. En nätt avrundning med dubbla femtumsblås (!) kan få vem som helst att rodna. Systemet som är hälften så grovt om man kikar under bilen står det Ferrita på, och ljudet ur piporna är lika perverst ljuvligt som det ska vara. Mullret har många fått höra under sommaren, och det är något man lätt minns.

För att göra en lång lista kort; bilens kaross är plåtbreddad fram och bak, front och bakspoiler är modifierade, DTM-läpp i fronten, bak- och takvinge i kolfiber, sidokjolar från Hamann, backspeglar i kolfiber med blinkers, racingtanklock, M3-gälar på skärmarna, igenlagda sidoblinkers, lufthål i huven, lackerade lister, borttagna BMW-emblem och luftintag till frambromsarna. Nöjd? Qvarnis med! Så nöjd att han till och med vill sälja bilen. En man med blicken långt fram kan inte stå och stampa på samma ställe, till glädje för blivande köpare. Priset som är satt till 399.000 är inte mycket för att få en så fullsmetad superbil, hårt körd eller ej.


Fet i sidled. Till och med Bosse Bildoktorn skulle vara nöjd med den här breddningen!

“400 hk +”
Det är alltid dumt att säga för mycket, därför nöjer sig Qvarnis med att slänga på ett plus efter originalsiffran 400 hästkrafter. Man tjänar på att vara lite hemlig, annars får man snabbt ett koppel utmanare som skryter om att ha en eller flera hästar mer. Samma strategi gäller för It´s Fun 2, som med sina 960 Nm sitter inne med så många hästar att det är hemligt. BMW-hästarna som gott och väl räcker till för en 13.16-tid på strippen beror förstås på den fem liter stora V8:an från BMW Motorsport, men också på ett högeffektsluftfilter, uppflyttat varvstopp (7.250 rpm) och 2.5-tumssystemet från Ferrita. Drömmen om tolvan hägrar fortfarande i fjärran, men då kanske herr Qvarnis får lämna lite lull-lull hemma? Toppfarten är okänd, med bortpillad fartspärr hamnar man över 300 blås innan det planar ut. För att hejda en framfart i 280 knyck krävs det fläskiga bromsar, i Qvarnis fall landade jobbet på en uppsättning från Mov-It, Porsche 993 biturbo “Big Red”. Till det kommer spunna bromsslangar och racingbromsvätska. Första dagen på Nürburgring sprack bromsskivorna på grund av felaktiga bromspunkter, dessutom kokade både bromsolja och servoolja. Allt byttes, de resterande fyra dagarnas körning förflöt utan problem. Det finns inga genvägar till det perfekta stoppet! Det finns heller inga genvägar för att undvika det påtvingade stoppet från herr trafikpolis. Det har lösts genom laserstörare, laservarnare, radarvarnare och polisradio. För att skydda sig mot kameraskåp gäller borttagen framskylt eller slägga, Qvarnis valde det första – något enklare alternativet. Men tokkörningen sker förstås främst på racerbanor runt om. Norge, Sverige eller Tyskland har ingen betydelse, huvudsaken är att man får se att sakerna håller för vad de lovat. Och det har de gjort hittills, trots en körstil som för länge sedan gått över gränsen för vad som borde vara möjligt för en stackars gatreggad bil.


Kända avsändare. Plasttrimmare göre sig icke besvär!

Lika mycket inne som ute
Bilen har naturligtvis genomgått en förvandling interiört också, Qvarnis byggen är sällan kulisser. Bilen är fullutrustad, och har BMW:s soundsystem. Inredningen från ACS är i kolfiber, liksom baslådan. ACS står även för den 30% kortade växelspaken. Tv, dvd, trådlösa hörlurar och tv-skärmar i solskydd och nackstöd bak.


Baslåda i kolfiber. Torka drägglet pojkar!

Snabb på ringen
För att testa sin bil fullt ut hade en förarutbildning på Nürburgring bokats, som bestod av en fri dags körning före och efter kursen, som varade hela arbetsdagar mellan 8 och 17. Qraftwerket skötte sig exemplariskt bortsett från bromsproblemet dag ett, ännu ett bevis på att BMW:s M-modeller verkligen är till för att köras hårt med. En annan M-bil på banan är förstås den Ring-taxi som man kan få en minnesvärd åktur i. Den rattas av Sabine Schmitz, en smått legendarisk racerförare som numera äger en krog vid Nürburgring och dessutom kör världens förmodligen snabbaste taxi.

Sabine Schmitz – korta fakta
Första gången Sabine åkte Ringen var hon bara några månader gammal – i en bilbarnstol med sin far som chaufför. Hennes egen ringdebut skedde när hon var 17 år gammal, med sin mors bil som hon lånat utan hennes vetskap, dessutom saknade hon körkort… Tävlingsdebuten skedde vid 19 års ålder, när hon tog banrekord i en Ford Sierra Cosworth – 8 minuter och 16 sekunder. 1989 körde hon den tyska långdistanskuppen med samma bil, där hon hamnade på andra plats. Samma år kördes 24-timmarsloppet, även där kom hon tvåa tillsammans med sin grupp. 1990 kom hon trea i Ford Fiesta mixed cup. Från 1993 är det mest BMW, från 318i till BMW M3 GTR år 1999, då hon kom femma i tyska långdistanskuppen. Samma år gästkörde hon en Ferrari 355 i Ferrari Challenge. Idag kör hon alltså på Nürburgring i en BMW M5, där betalande åkare får en omgång de sent glömmer. En del vill kliva av efter några kilometer och går tillbaka, de som hänger med hela varvet kommer ut ganska bleka i ansiktet. Varje år blir det 1.100-1.200 varv. Söndagarna är vilodagar, då hoppar två BMW-förare in och gör hennes jobb. När det är vardag för Sabine går det fort, och hennes avslappande attityd kan snabbt förbytas till ett långfinger om någon kör oschysst eller inte flyttar sig. Långsammare fordon måste hela tiden ha koll bakåt för att inte hindra omkörningar. Hennes karriär som professionell racerförare har lagts på is, delvis på grund av hennes restaurang Fuchsröhre, men drömmen om att hoppa in i ett team finns fortfarande kvar. Kanske blir det en omgång nästa säsong, det återstår att se.


Dyrt men uppskattat. Qvarnis har aldrig varit snål med röken, det har vi sett flera gånger i år när bilen farit sidledes genom kurvorna!

Text: Bo Lundvang, sportbilen.se
Foto: Dennis Edman, www.dempa.nu

Fakta “Qraftwerket”
Modell: BMW M5 2001
Lack: Monte Carlo Magic
Bromsar: Mov-It Porsche 993 biturbo “Big Red”, spunna bromsslangar, racingbromsvätska
Hjulupphängning: AC Schnitzer D.F.C (Damper Force Control) stötdämpare och fjädrar justerbara i tre lägen inifrån kupen. Sänkt.
Motor: V8 på 5 liter. Mappad samt uppflyttat varvstopp till 7250 rpm, Ferrita rostfritt 2.5″ avgassystem med dubbla 5″ utblås. Högeffekts luftfilter. Borttagen fartspärr.
Växellåda: 6-växlad, förstärkt koppling
Effekt: 400 hk + (original: 400 hk)
Prestanda: Toppfart över 300 km/h, 0-402 meter 13.16 sek.
Fälgar: AEZ, ICON 6, 9.5 x 20″ & 11 x 20″.
Däck: Yokohama AVS Sport 255/35-20″ & 285/30-20″.
Ett bygge av: Jocke Qvarnström och Marco Harjunpää i samarbete med bl a OCL Brorssons Fälgspecialisten, Yokohama, MDS, Ferrita, Harjunpää Design, AC Schnitzer, AEZ, zatzy.com och Tommy Hjellström Dekor.

Kändis. Om du inte hört talas om Qvarnis andra projekt It´s Fun 2 så är det så här den ser ut. Lagom vråltrimmad med dubbelturbo och extra allt! Genomgår just nu (november 2005) en kraftig operation hos Xtreme Custom i Haninge. Fast & Furious-stuk ska bli clean racing, med massor av kolfiber och helt platt underrede för optimal downforce – självklart i kombination med en ännu fetare bakvinge och en venturitunnel där bak.

Delad nyhet är dubbel glädje!