Jaguar X-Type – katt är bättre än hund

Att köpa en Jaguar behöver inte innebära livstidslånga banklån eller miljonlöner. Det går att köpa en ny Jaguar X-Type 2.0 för 265.000 kr och då får man ändå mycket bil för pengarna. Om du köper en Volvo till dig och din hund för samma pengar så vete katten om du gör ett bättre köp.

Av Martin Ström

Jaguar jobbar hårt för att locka nya och framförallt yngre kunder till märket. För kreti och pleti är Jaguar ett statusmärke som få har råd att köpa och äga. Med X-Type behöver detta inte vara fallet. Här har man sänkt priset rejält, behållt mycket utrustning, trä och läder utan att tappa alltför mycket kvalitetskänsla. Visst finns det en del plastiga Forddetaljer att grämas över men helheten är ”Jaguarmässig”. Om vi börjar med inredningen är det första ögonen faller på en fet läderratt med en morrande Jaguar i mitten. Bakom ratten finner vi lättavlästa mätare på grön botten. Runtom mätare och reglage samt i dörrpaneler sitter träpaneler som tyvärr ser rätt fula och billiga ut. Kanske är det för att jag inte gillar träinlägg med tonvis av klarlack på. Till vänster om ratten, dvs mittpanelen, har man placerat all plast. Den här delen förstör hela inredningen med sin budgetlook, framförallt är det displayen, som visserligen är tydlig, som sitter i mitten som ruinerar mest. Överlag är dock inredningen trevlig och mycket engelsk. Skinnstolarna är bekväma men ryggpartiet är aningen platt och ländryggen tar stryk vid långkörning. Skinnet är mjukt och av mycket god kvalitet men det blir lätt fuktigt och varmt. Det finns gott om små förvaringsfack men ingen plats att ställa en dricka på, inte ens en temuggshållare. Bagageutrymmet är kanske inte bilens starkaste sida. Golvet är ojämnt och utrymmet mycket grunt.

Att köra denna minsting är en trevlig upplevelse. Motorn, en tvåliters sexa i v-konfiguration, drar villigt utan att överraska med någon effekttopp. Bilen känns långt ifrån snabb men hänger utan att tveka med även om tempot skulle dras upp. Med den modesta motorkraften blir chassiet aldrig utsatt för några avancerade provokationer, men uppträdandet är neutralt och harmoniskt. Körningen blir ofta lugn och avslappnad utan att man för den skull behöver åka långsamt. Fjädringen är mjuk utan att bilen kränger överdrivet mycket. Styrningen gav lite BMW-känsla, chassiet var följsamt och det var en fröjd att styra in bilen i kurvorna. ESP-systemet griper in mjukt och lugnt och hejdar framhjulen från att driva bilen i tangentens riktning vid provokation. Det enda som egentligen sinkar körglädjen en aning är den lite tröga, långslagiga växellådan. Visserligen känner man hur mekaniken jobbar och när nästa växel är i men det går aningen för långsamt. Sammantaget blev vägen till jobbet varje morgon mycket underhållande med katten som sällskap och när jag väl återlämnade bilen saknade jag den faktiskt lite. Kompromissen mellan körglädje och komfort var utmärkt och som tjänstebil fungerar den säkerligen perfekt. Priset är i alla fall helt rätt och det är inte fel att säga att man äger en Jaguar. Du behöver ju inte säga att det är en budgetmodell.

Text och foto: Martin Ström

Fakta Jaguar X-Type 2.0 Business
Pris: 265000kr
Utrustning Businessnivån: läderklädsel, elektriskt justerbara framsäten, automatisk klimatkontroll, 16-tums alu-fälg.
(Komfortpaketet (ca 8.900kr): regnsensor, parkeringsvarnare, automatisk avbländbara backspeglar, fällbara ryggstöd bak samt mugghållare bak.)
Totalpris med paket: 278.900:- + 8.900:-
Motor: 6-cyl, 4 vent/cyl
Cylindervolym: 2099
Max effekt: 157 hk (117 kW) vid 6 800 rpm
Max vridmoment: 200 Nm vid 4 100 rpm
Acceleration 0-100 km/h: 9,4 sek (manuell), 10,8 sek (automat)
Toppfart: 210 km/h (manuell), 205 km/h (automat)
Bränsleförbrukning l/100km:
(stad/landsväg/blandad): 12,7/7,1/9,2
Tankvolym: 61,5 liter
Tjänstevikt: 1.450 kg

Delad nyhet är dubbel glädje!