Porsche 911 Turbo – klassiker som håller

Vi har träffat en Porschefrälst norrman vid namn Jan, vars gamla fina 911 Turbo från 1980 ska genomgå några trevliga uppgraderingar. 300 hästar på bakbenen är original, men närmaste klivet uppåt på effektstegen blir med hjälp av ett duktigt modifierat avgassystem med ursprunget Porsche. Micke Svens på Spezialmotorer har varit behjälplig med bygget.

Av Bo Lundvang

En Peugeot-anställd med förkärlek för tyska prestandavagnar från Porsche, det är Jan från Norge. Han har en 1980 års modell av Porsche 911 Turbo i sitt garage sen i höstas – en klassisk sportbil som håller både i utseende, värde och prestanda. Vill du ha en får du räkna med att punga ut med mellan 150.000 och 300.000 kronor beroende på skick och miltal, ganska saftiga priser för en bil med 20 år på nacken. Men de visste vad de gjorde redan på den tiden, för sakerna håller fortfarande för jämförelser.

Bilbyggare med trollspö
Precis som de flesta accelerationsmissbrukande turboåkare vill Jan ha mer, därför har han i ett första steg beställt ett specialtillverkat avgassystem och en ny wastegate. Systemet från Porsche har tagit omvägen förbi ett riktigt ess i sammanhanget, nämligen Micke Svens i Tullinge som med sin firma Micke Svens Spezialmotorer kan trolla fram hästar man inte trodde fanns. Vad säger ni om en 3,2-liters Porsche-sugmotor med weber 46-förgasare som ger 426 hästkrafter och 462 Nm i vrid? Såna rekordmotorer ploppar upp med ojämna mellanrum från Mickes multiverkstad där han gör allt ifrån egen design av kamaxlar, portar toppar, bygger motorer och bänkar dem.


Förkärlek för rumpmonterade maskiner? Bubblan ägs av en kompis till Micke, och den ska ut så fort som möjligt. Fler Porschar på väg in! Om du undrar vad skrotet i mitten av bilden är så kan jag berätta att det är ett totalt strippat Porsche-chassi. Det har försetts med bur, och ska med hjälp av de allra värsta prylarna ur alla kategorier bli Mickes eget gatmonster.

Upp till 3.000 hästar
Mickes bromsbänk är en historia för sig, det är norra Europas värsta bänk som klarar effekter upp till 3.000 hästkrafter. Bänken som heter DTS Power Mark PM 15 klarar upp till 18.000 varv! DTS säger att den borde klara 19.000 också, men så långt har de inte gått… Om du undrar varför Micke behöver en sån bänk så finns förklaringen dels i att han bromsar riktiga dragracemotorer, men förklaringen finns också i två trevliga tecken – F1. Just det, Micke sitter på en F1-motor. Det är väl att ta i för lite om man säger att det här är bilporr, men han brukar köra motorn ibland för att få höra den ljuvliga sången. Motorn är en flat boxertolva på 3,5 liter med titanventiler som varvar håriga 14.000 och ger ifrån sig ungefär 700 hästar. Den konstruerades ursprungligen för Subaru av Motori Moderni med Carlo Chiti i spetsen, men har genom olika kontakter landat hemma i Mickes verkstad. Var vi får se den dyka upp vet han inte än, men den lär göra succé i vilken kaross som helst. Kanske blir det i en replika av klassiska banracerbilen Porsche 917, men personligen skulle jag gärna se den i en vanlig bil. Kanske nåt att skrämma slag på Dahlbäck med? Det blir förstås inget för gatan, men uj vad roligt att showa med.


Här finns knappar så det räcker och blir över.


En gigantisk fläkt hjälper till att blåsa ut avgaser från motorn under bänkning.

F1 här och där
Micke har mer Formel 1-prylar i huset, under ett skynke står en 3,3-liters dubbelturbomotor med F1-aggregat och 935-kylning. Hästarna? 800 stycken! Krämar man ur alla på en gång har motorn en drifttid på 25 timmar. Det räcker för ett Le Mans och några uppvärmningsvarv.

Doldis med unik bil
Mitt i Mickes garage hittade vi en unik bil, en äkta Porsche GT2. Modellen gjordes i blott 42 exemplar i hela världen, och är således till och med ovanligare än Ferrari F40-utmanaren Porsche 959 som byggdes i det tiodubbla. Vem som står som ägare förblir en hemlighet, men klart är att han har luftat lädret för att få sin vilja fram. Bilen i nyskick kostade drygt 1,6 miljoner kronor, och nu har Micke förvandlat den redan snabba bilen till det värsta han någonsin kört. Chassiet är uppgraderat för 160.000 kronor, och väghållningen är numera i världsklass. Motorn har påkostats 480.000 kronor, det innebär att den i princip har byggts om inifrån och ut. Grundmotorn är en 993-motor på 3,6 liter på 450 hästkrafter. Nu har den fått Carillo-stakar, världens kraftigaste vevstakar. Blocket är portat, den har fått specialkamaxlar, handbyggt avgassystem, handgjord avgaskylare och det jag glömt räkna upp kan ändå beskrivas som “kraftigt modifierat”. Vid 1 bars laddtryck ger bilen exakt 609 hästkrafter, och vridmomentet är maximalt 700 Nm vid 5.200 varv. I detta skick går bilen som ett spjut, till och med Micke som är van vid snabba bilar känner sig åksjuk när det börjar svänga. Vår vän Jan intygar att man blir illamående, han har själv fått sig en svängom i muskedundret. Nu ska bilen levereras till sin rättmätiga ägare, som knappast kommer visa framfötterna under Stockholmsnätterna.

Amerikanska beställningar
Micke har varit i branschen i 25 år, de senaste 7-8 har han funnits i en verkstad i Tullinge. Med utsikt över konbanan där Porscheklubben kör ligger det nära till hands att få lite extrajobb därifrån. Han har dock så det räcker och blir över just nu, och med ett rykte som sträcker sig långväga har han en tredjedel av alla beställningar från USA. En välljudande motor han har på sitt samvete är en dragracingmotor till en amerikansk Porsche. 3,5 liters cylindervolym och mellan 1.000 och 1.100 hästkrafter! Han designade hela maskinen med avgasrör, insug, kamaxlar och toppar. Det jobbet fick han genom en kompis deltagande i diskussionsgrupper på nätet. På nätet hänger även Jan, som gått och blivit medlem i Porsche Club Sverige. De har ett forum på sin webbsida www.porsche.nu där man kan få många bra tips om man är eller vill bli Porsche-ägare.

Dubbel Porsche-ägare
Porsche 911 Turbo är inte enda Porschen för Jan, som även äger en 944 banbil från 1986. Den gick på vanlig gata tills en olycklig dag 1997 när färden skulle gå från Stockholm till Oslo. Plötsligt skar motorn, kolvarna gick i backen och oljan flödade fritt. Det blev till att ta tåg och flyg för att nå hemlandet, men vreden till trots gav Jan inte upp sin 944:a. Här togs första kontakten med Micke Svens, som hjälpte Jan att ge motorn en rejäl kraftökning. Original låg den på 163 hästkrafter, något som blev 190 i en första omgång och senare upp till 215. Bur byggdes också, för att kunna gå några omgångar i Roadsport Klass B, en tävlingsomgång där man kan se Porsche 911, Caterham, Lotus Elise, Renault Spyder och andra sportbilar. I år får bilen stå, för nu läggs alla pengar och uppmärksamhet på 911:an och dess uppgradering.

Fartglad historia
Jan fastnade vid många hästar nån gång i början 90-talet, när han köpte en ny Ford Escort XR3i. Sedan dess har han betat av bland annat en 2,6-liters Hartge-trimmad BMW och en B6 Alpina. Sen blev det ett tillfälligt haveri i huvudenheten, för en BMW 323 stod inte alls upp till Jans fortåkartendenser, och den avyttrades efter blott en vecka. Nu har han utöver sin Porsche 944 och Porsche 911 Turbo en ny Peugeot 406 diesel. Dessvärre har han ingen egen oljeplattform, trots att han är norrman!


Det här ska ge 40 hästar monterat på rätt ställe. Ett avgassystem från Porsche, varsamt modifierat för att ge högsta möjliga effekt. Fjädern är en wastegate som ska öka trycket i turbon, från nuvarande 0,8 bar till 1,1. Då blir det ännu mer fart på maskinen!

Stora planer
Effektökningen som Jan får tack vare det nämnda systemet är bara den första förändringen i raden av flera. Han har beställt en bur som ska tråcklas in i kupén, två nya sportstolar med sexpunktsbälte, 18-tummare från BBS Motorsport, ny frontspoiler från USA (som för övrigt beställts utan att han vet hur den ser ut, han litar blint på Micke Svens!) och mycket mer. Motormässigt har han tänkt landa kring 370 hästar, och de ska utnyttjas dels på Porschklubbens träffar men även när andan faller på. Det unika med Porsche är att de går att köra både på banan och till jobbet, men jag kan intyga att man blir trött i kopplingsfoten i rusningstrafik. Driftsäkerheten är en av anledningarna till att Jan är Porsche-frälst.


Interiören är extrautrustad med Momoprylar på väl valda ställen. Mockaratt, växelspaksknopp och pedaler. Det var förra ägaren som hottade upp interiören, och det arbetet tar nu Jan vid.

Smått och gott om Jans Porsche

Modell: Porsche 930 Turbo -80
Motor: 3,2-liter boxersexa
Växellåda: standard 4-vxl, slutväxel ska bytas (nu växlad för 325 blås, det är lite onödigt)
Fälgar & däck: 17″ Cup, 205/50/17, 255/40/17
Topphastighet: 267 km/h vid 5.650 varv (fabriksuppgift)
Effekt: 300 hk original
Bränsletank: 80 liter
Bromsar: 330 mm bromsskivor fram (bak 295 mm?)
Miljöklass: Nej!

Foto och text: Bo Lundvang

Delad nyhet är dubbel glädje!