Provkörd: Lexus IS300 Sportcross

Sportcross är namnet på Lexus IS300 i kombiutförande, en kvick bil i mellanstorlek med en extra touch av lyx. För det är just lyx det handlar om när Toyota bygger märket Lexus.

Av Bo Lundvang

Vår testbil var försedd med automatlåda och möjlighet till knappväxling i ratten; uppväxling på undersidan, nedväxling på ovansidan. Ett snäpp närmre dataspelskänsla, en ganska onödig funktion men riktigt kul om man är på rätt humör. Och det är ganska lätt att komma i rätt humör i den här bilen som känns välbyggd och sportig från början till slut. Maskineriet består av en rak sexa på tre liter, därav siffrorna 300 i modellnamnet. Lillebror IS200 är även den utrustad med den raka sexan, men då med ganska snålt tilltagna 155 hästkrafter till skillnad från de 214 kusarna i IS300. Men då kostar bilen makalöst mycket mer, lägg till hela 120.000 på de 270.000 som IS200 Sportcross kostar och du får en IS300. Det rullar inte många IS300 på de svenska vägarna, det är än så länge en ovanlig bil.

IS300 – BMW-utmanare
Det är en direkt utmanare till BMW:s populära 3-serie, som även den i klassiskt manér drivs med hjälp av bakhjulen. Många hästar i kombination med bakhjulsdrift och snömodd, hur går det ihop i praktiken? Inget vidare. Vi körde bilen längs ett snöigt E18, och flera gånger stack baken iväg så mycket att det kändes som om vi var på kollisionskurs. Detta trots att knappen “snow” var intryckt, och självklart med ett aktivt antispinnsystem. Systemet verkar koppla in lite för sent hela tiden, vilket får bilens bakvagn att glida i sidled. Riktigt otäckt när det handlar om längre transportsträckor, men vid lite lattjo stadskörning är det bara kul att märka var driften kommer ifrån. Efter tiomilaresan i slöslask på motorväg bytte vi till en Octavia RS – framhjulsdriven – och körde samma väg tillbaka. Plötsligt vågade jag göra omkörningar i den sämre uppkörda vänsterfilen, och faktiskt hålla normal motorvägshastighet trots väglaget.

En skön körmaskin på torra vägar
Från uselt väglag till torrt märker vi en milsvid skillnad med IS300. Plötsligt blir bilen rolig att köra, kvick i både gasrespons och styrning. Och bäst av allt, ett grymt väggrepp. Motorns ljud är en skön sång för de som gillar sportiga bilar, och kör man med gasen i botten växlar den inte förrän vid dryga 6.000 varv. I sportläget drar den ännu längre på höga varv innan den växlar.

Sportiga utrymmen
Utrymmesmässigt är den precis som exteriören antyder – sportig. Det betyder att kombiutrymmet är halvt kapat av en lutande bakdel, och kupén för övrigt är ombonad men inte så vräkigt tilltagen. Helst sitter man bara två i baksätet, då kan man jäsa över på det breda armstödet i mitten. Sportigheten kommer också i styvare fjädring, hålborrade pedaler, feta fälgar, korta överhäng, sportratt med knappväxling och så vidare.

BMW 3-serie plockar poäng
Vill man fylla bilen med packning är baksätet fällbart, det ökar utrymmet från 480 till 1050 liter. Det är tyvärr inget mot motståndaren BMW 3-serie i touring-utförande, som lastar nästan 300 liter mer. På pappret ser BMW:n ut att vinna på fler punkter än så; den väger hundra kilo mindre, drar 0,22 liter mindre per mil i snitt, gör 0-100 lika snabbt trots 170 hästar mot 214 på IS300, och så BMW:s goda rykte till det. Så varför ska man köpa en Lexus istället? Kanske för att sticka ut lite från mängden, eller för att åtnjuta alla de fördelar man får som Lexus-ägare. De tre första åren har man en heltäckande garanti som ger en hjälp nästan oavsett var man befinner sig om bilen slutar gå. Lexus tar enligt dem själva ett stort ansvar för ägaren.

Testkörd i januari/februari 2003
Sträcka: cirka 160 mil
Underlag: torrt, blött, snömodd, is

PLUS
+ En vacker, ovanlig bil som nästan ser stylad ut i sitt originalskick
+ Varvvillig motor med trevligt ljud
+ Gedigen kvalitetskänsla
+ Korta överhäng ger bra väghållning och lättstyrdhet
+ Sport- och lyxkänsla!

MINUS
– Inget svankstöd i stolarna
– Stor bränsletörst i stadskörning
– För dyr i jämförelse med IS200 Sportcross som är ett bättre köp
– Bilen glömmer att man tryckt in snow-knappen om man startar om den

Tekniska fakta IS300 Sportcross (IS200 Sportcross inom parentes)
Motortyp: Rak 6-cylindrig twin cam 24 ventiler VVTi
Cylindervolym: 2997 cc (1998 cc)
Max effekt: 214 hk vid 5.800 v/min (155 hk vid 6.200 v/min)
Max vridmoment: 288 Nm vid 3.800 v/min (195 Nm vid 4.600 v/min)
Växellåda: 5-växlad automat (6-växlad manuell)
Topphastighet: 230 km/h (215 km/h)
Acc 0-100 km/h: 8,4 sek (9,5 sek)
Bromsar fram: ventilerade skivor 296 mm
Bromsar bak: skivbromsar 307 mm
Fälgar: fram 7×17, bak 7,5×17 (6,5×16)
Däck: fram 215/45ZR17, bak 225/45ZR17 (205/55R16)
Bränsleförbrukning blandad körning: 11,2 l/100 km (9,8)
Bränsleförbrukning landsväg: 8,4 l/100 km (7,8)
Bränsleförbrukning stadskörning: 16,1 l/100 km (13,6)
Tankvolym: 70 liter
Längd/bredd/höjd mm: 4505/1725/1430
Tjänstevikt: 1.615 kg (1.485 kg)
Totalvikt: 1.950 kg (1.870 kg)
Pris: 391.200:- (269.600:-)

Delad nyhet är dubbel glädje!