Lyxbil eller villa? BMW 735i sätter fart på tankarna

Den klassiska kommentaren man brukar få från kreti och pleti är varför man skall lägga så enormt mycket pengar på en bil. “Man kan köpa ett hus för de pengarna” brukar det låta. Efter en lång helg och många mil bakom ratten på en BMW 735i med ett grundpris på 701.000 kr vill jag hellre bo i bilen än köpa ett tråkigt hus.

Av Martin Ström



Instruktionsboken bör studeras noga!

Det är en speciell känsla att sitta i den bekväma förarfåtöljen och se landskapet susa förbi. Faktiskt så speciell att den sitter kvar än idag och då har ändå hela sommaren passerat sen testet genomfördes. Minnet av att känna sig totalt avspänd, med högerarmen bekvämt vilande på den stora kardantunneln och den fläktkylda läderstolen som stöd för nästan hela kroppen har etsat sig fast och kommer åter titt som tätt. Man känner sig som en kung bakom ratten på en lyxbil som BMW 735. Förklaringen till denna mäktiga oförglömliga känsla ligger naturligtvis dels i att BMW lyckats oerhört bra med sitt bygge men också för att detta var mitt första riktiga möte med en bil i lyxbilsklassen. Av den anledningen bör man heller inte dra för stora växlar på mitt nästan helt igenom positiva intryck.

Omtalad “knappersättare”
Inredningen i nya sjuserien är stram och elegant. BMW har gjort sitt yttersta för att minimera antalet knappar och andra reglage genom att införa I-Drive. I-Drive är för dem som inte redan är insatta en ratt som är placerad där normalt växelväljaren är placerad. Med detta cirkulära metallföremål rattar och klickar man sig igenom ett menysystem som visas på displayen i mitten på instrumentpanelen. Åsikterna om detta system är många och delade men efter en helgs trixande och läsande i manualen är jag överens med I-Drive. Fördelarna gentemot drygt 100 knappar som i MB S-klass är för mig uppenbara när man lärt sig systemet i BMW:n, framförallt designmässigt. En del av systemet är jag emellertid besviken på. Det är navigationssystemet. Visst, det fungerar, men är inte alls lika lättskött som exempelvis Porsches system är. En av testförarna tyckte att systemet var sämre än Saabs dito.

Testexemplaret var lackerat i en diskret men mycket tilltalande lila kulör. Även de enorma 19″-fälgarna var riktigt lyckade. Med sin insvängda design matchade de karossformen som även den är svagt insvängd. Inredningen gick i färgerna grått, brunt och krom. Elegant och snyggt med bra finish även om de mjölkchokladbruna ädelträinläggen i ask ogillades av många. Själv tyckte jag dock att ädelträet med sin matta finish var lyckat, men kanske hade det kommit mer till sin rätt i kombination med en ljusbeige skinnklädsel.

Långfärdssalong
En passagerare tyckte att det kändes som att sitta i en salong. Allt är tyst och bekvämt. En av poängerna med denna biltyp är att göra livet så bekymmersfritt som möjligt för ägaren. BMW har lagt ribban högt och det är sällan eller aldrig som det finns några mörka moln i sikte. Kanske kan man efter en tur i en Maybach där man t.o.m. erbjuder personlig dygnetruntservice hitta en del att förbättra även i nya sjuserien men då har man å andra sidan flyttat sig ännu närmare stjärnorna i den stora bilgalaxen. Nu flyttar vi dock åter siktet till lite mer jordnära ämnen. Redan i grundutförande är stereon helt godkänd. Med tillägget 7-logic blir resultatet ännu bättre och trivdes man redan innan så trivs man ännu bättre med cd-växlaren fulladdad och skön musik strömmande ur alla högtalarna. Tack vare den rigorösa ljudisoleringen kan man njuta till fullo av den gedigna anläggningen och på så sätt få en ännu bekvämare resa. Begreppet långfärdsbil har fått en ny dimension för mig efter detta test.

Ingen tv med fart!
Tv-tittande får man av säkerhetsskäl endast ägna sig åt när man står stilla. Så fort bilen rullar försvinner bilden och en varningstext kommer upp på skärmen istället. Detta är inget man blir så ledsen över och naturligtvis är det ett klokt beslut av BMW. Däremot hade det varit trevligt med små skärmar för passagerarna där bak. DVD finns som tillval och skärmar, om de inte redan finns som tillval, kan man säkert be någon specialist montera in. Vi drar vidare i beskrivningen av den gedigna interiören.

Stolen tar säkert tjugo minuter att ställa in. Tack och lov finns två minnen. Faktum är att det tar tid innan jag sitter riktigt bekvämt. Efter flera timmars körning hittar jag en bra sittställning, lagrar den och slår av knappen för massage. Den funktionen kan man skippa. Däremot var fläktsystemet i stolen mycket bra. BMW har valt ett system med flera små fläktar som är i princip ljudlöst. Inte alls som den dammsugarliknande varianten i Saab. Funktionen är ovärderlig vid en långresa då man inte alls känner sig svettig eller trött i baken efter ett avslutat körpass. Mycket imponerande! Bra är också nackstöden som likt vissa flygplansstolar har vilostöd även i sidled. Ibland kan det bli lite väl bekvämt och då undrar man om det inte vore smart av BMW att installera någon form av varningssystem så att föraren inte somnar.

Att köra 735i
Bakom ratten på detta lyxåk präglas tillvaron av ett stillsamt lugn. Fördelen med den mindre V8:an gentemot den starkare 4,4-litersmotorn som sitter i 745i är i första hand bränsleförbrukningen. Det är inte bara det faktum att specifikationerna ser bättre ut på pappret. Bilen inbjuder med sin lysande automatlåda, som växlar silkeslent och till och med bättre än förra sjuserien, till lugn och lite mer bensinsnål körning. Vår testförbrukning hamnade på 1,2 liter per mil i snitt. Det går att pressa upp eller ner förbrukningen men då handlar det om extrema körsätt. I princip kan man säga att 3,5 litersmotorn räcker gott och väl till för de flesta behov och definitivt här i Sverige. Men efter att ha fått stryk av en Camaro Z28 vid rödljuset var längtan efter mer pulver under huven stor. BMW:n vann visserligen mark i början tack vare en alert automatlåda men tappade sedan stort. Jämförelsen haltar naturligtvis men ger ändå en intressant bild ur vardagen. Vid ett snabbtest av förra generationens 740 märktes det tydligt att den större motorn levererar mer effekt. Man kan sammanfatta det på ett lite annorlunda sätt med att 735i klarar omkörningar utan problem men den som vill chansa lite oftare bör nog välja den större och starkare 745i.

Många äldre förare som testade bilen upplevde den som något amerikansk. “Man bara flyter fram” sa någon. Den delade uppfattningen bland de som testat bilen verkar vara att den är mer komfort än sport. Själv tycker jag att BMW har tagit fram en bil som trots sin storlek känns smidig och rapp att köra. Inte alls sömnig eller sävlig som många bilar från USA. Bilen ger tillräckligt sportig körkänsla för att man skall vara nöjd. Det är ändå ingen bil man slänger runt med på små krokiga vägar. Det är en glidarbil med potential att åka fort och säkert! Dessutom skall BMW:s sjuserie representera en sportigare lyxbil och inte konkurrera med komfortkungen Mercedes på samma sätt. Då vore det konstigt om man inte byggt en förarvänlig bil. Väljer man att åka med chaufför är BMW:n ändå ett utmärkt alternativ. Långa människor bör dock välja L-versionen då utrymmet bakom en lång förare inte är enormt för biltypen. Emellertid är baksätet mycket bekvämt även för tre personer. Nästa möte med denna trevliga bil blir i höst/vinter då vi tar plats bakom ratten i en 740d. Ett dieselmonster som förenar god bränsleekonomi och prestanda på ett imponerande sätt. Att säga att vi ser fram emot det mötet vore en rejäl underdrift.

Pris: 701.000 kr

Text och foto: Martin Ström

Teknisk specifikation

Bromsar
Skivbromsar bak, inifrån ventilerade
Skivbromsar fram, inifrån ventilerade

Bränsleförbrukning
Bränsleförbrukning blandad körning 10,7 l/100 km
Bränsleförbrukning landsväg 8,2 l/100 km
Bränsleförbrukning stad 15,0 l/100 km
CO2-utsläpp 259 g/km

Miljöklass 2005

Tankvolym 88 liter

Motor
Cylindervolym 3600 cm3
Cylindrar/ventiler 8/32
Kompressionsförhållande 10,5 :1
Max vridmoment/varvtal 360/3700 Nm/varv/min
Motoreffekt hk 272 hk
Motoreffekt/varvtal 200/6200 kW/varv/min
Slaglängd/cylinderdiameter 81,2/84,0 mm
8-cylindrig V-motor med 4-ventilsteknik
Cylinderselektiv knackningsreglering
Cylindertopp av lättmetall
Digital Motorelektronik (DME)
On-Board-Diagnos

Elsystem
Batterikapacitet 90 Ah
Generatoreffekt W 2100 W
Generatorkapacitet A 150 A

Prestanda
Acceleration 0-100 km/h 7,5 s
Max hastighet 250 km/h

Växellåda
Bakaxelutväxling 3,64 :1
Utväxling (manuell växellåda) I/II/III 4,17/2,34/1,52 :1
Utväxling (manuell växellåda) IV/V/VI 1,14/0,87/0,69 :1
Utväxling (manuell växellåda) R 3,40 :1

Däck och fälgar
Däckdimension 245/55 R17 W
Fälgdimension 8J x 17
Material Lättmetall

Mått
Axelavstånd 2990 mm
Bredd 1902 mm
Höjd 1492 mm
Längd 5029 mm
Spårvidd bak 1590 mm
Spårvidd fram 1586 mm
Takhöjd baksäte 979 mm
Takhöjd framsäte 996 mm
Volym i bagageutrymme 500 liter

Vikt
Tillåten dragvikt, bromsad till 12 % stigning 2100 kg
Tillåten dragvikt, bromsad till 8 % stigning 2200 kg
Tillåten dragvikt, obromsad 750 kg
Tillåten last 580 kg
Tillåten taklast 100 kg
Tillåten totalvikt 2440 kg
Tillåtet axeltryck fram/bak 1165/1335 kg
Tillåtet kultryck 100 kg
Tomvikt EU 1935 kg

Trevägskatalysator, uppvärmd lambdasond, aktivkolfilter, reglerad tankventilation
Valvetronic
Variabel kamaxelstyrning (Dubbel-VANOS)
Variabelt insugningssystem
Ventilspelsutjämning, hydraulisk

Växellåda/chassi
6-stegad automatisk växellåda med adaptiv växlingsstyrning (AGS), Steptronic och Shift-/Interlock
Dubbellänkad fjäderbenframaxel i aluminium, med tvärlänkar
Integralbakaxel i aluminium
Parkeringsbroms med automatisk aktivering
Stabilisator fram och bak

Invändig utrustning
Armstöd fram med förvaringsfack, 8,5 liters volym, tempererat och låsbart
Armstöd i dörrarna med inbyggda dörrgrepp, nattbelysning
Car/Key Memory
Check-Control, funktionskontroll med symbolvisning för bl a glödlampor, dörrar, spolarvätskenivåControl-display, 8,8 tums färgskärm för iDrive, navigationssystem, färddator, Check-Control mmDigitalur
Dryckeshållare för fram- och baksätet
Farthållare, reglage på rattstången
Ficklampa i handskfacket, laddningsbar
Färddator med bl a körtid, ankomsttid, körsträcka, hastighetsvarning
Fönsterhissar fram och bak elektriska, med klämskydd, komfortöppning/-stängning och vägtullreglering
Förvaringsfickor på framstolarnas ryggstöd
Förvaringsmöjligheter i förvaringsfack i instrumentpanel, i främre och bakre dörrar
Golvbeläggning med velour, stöd för förarfoten
Handskfack belyst, låsbart
Indirekt belysning av mittkonsol fram och bak
Info-Display, kombiinstrument med analog/grafisk visning
Innerbackspegel, automatiskt avbländande
Innerlampor inkl innerbelysningsautomatik med mjukare på/av
Klimatautomatik, inkl automatisk recirkulation (AUC) och solsensor
Klädsel: – Läder Nasca
Kontrollreglage för iDrive på mittkonsolen, för hantering av bilens sekundärfunktioner
Ljusviddreglering, elektriskt inställbar
Läslampor fram och bak, lampor för fotutrymmet fram och bak, instegsbelysning fram och bak
Makeupspegel i innertakets mittparti bak, belyst, vridbar
Makeupspeglar i solskydden för förare och passagerare, belysta, med täckskiva
Mittarmstöd i baksätet, med förvaringsfack
Navigationssystem Professional
Oljenivåinstrument
Radio: – BMW Professional CD, 4 x 20 W
Radio: – Hi-Fi högtalarsystem
Ratt: – Elektriskt inställbar i höjd- och längsled, med minne och instegsautomatik
Ratt: – Läderklädd ratt med multifunktionsknappar (en programmerbar), inkl fjärrmanövrering av radio och telefon, knappar för Steptronic
Reservhjul normalstort, i bagageutrymmet, under golvet
Rökarpaket, askkopp(ar) och cigarettändare
Serviceintervallvisning på Control-display
Startknapp separat för motorn
Stolsinställning för förar- och passagerarstolen, elektrisk med minnesfunktion för förarstol och ytterbackspeglar
Stolsvärme för framstolar och baksäte
Svankstöd för förar- och passagerarstol, elektrisk inställning
Telefon, GSM trådlös inkl handsfree, antenn
Verktygsfack i bagageutrymmet
Växelväljare på rattstången
Yttertemperaturvisare med halkvarning
Ädelträutförande Körsbär, ljus eller mörk matt

Utvändig utrustning
Bagagelucka med gasfjädring, elmotorstyrd komfortöppning och Soft-close-automatik
Dörrhandtag i karossens färg, med belysning nedåt
Dörrstopp, steglösa
Dörrvarningslampor fram/bak, inbyggda i dörrkanter
Fälgar: – Lättmetallfälg Styling 90, 17 tum
Fönsterlister, frontnjure förkromade
Komfortvindrutetorkare, med fastfrysningsskydd
Korrosionsskydd genom delförzinkning, fosfatbehandling, katodisk dopplackering, hålrumskonservering och underredsbehandling
Motorhuv i aluminium, med gasfjädring
Radiostyrd fjärrkontroll, nyckel med automatisk batteriladdning
Stötfångare och ytterbackspeglar i karossens färg
Värmeskyddsglas runt om, grönt med laminerad vindruta
Ytterbackspeglar, asfäriska, blåtonade, elektriskt inställbara/infällbara med minne, automatiskt avbländande, uppvärmda, med trottoarkantsautomatik för höger sida, inkl uppvärmda spolarmunstycken i torkararm och uppvärmd spolarenhet

Ljudprogram
CD-växlare för 6 CD, ovanför handskfacket 4000 kr
DVD-växlare för 6 skivor 10800 kr
Hi-Fi högtalarsystem Professional Logic 7 14200 kr
MD-spelare (MiniDisc) i stället för CD-spelare 1700 kr
TV-funktion bak, inkl 8,8 tums bildskärm, kontrollreglage i mittarmstödet, uttag för hörlurar ( kräver TV-funktion fram, DVD-växlare) 29500 kr
TV-funktion för navigationssystem, inkl text-TV 12500 kr

Tillbehör

CD-fack i förvaringsfacket i armstödet fram 800 kr
Drag krok med avtagbar kula, dolt utförande 10200 kr
Dynamic Drive, aktivt chassi, minimerar krängnings- och nigningsrörelser 28300 kr
Dörrar med Soft-close-automatik 7000 kr
Elektronisk stötdämparkontroll (EDC), steglös, automatisk, med komfort- och sportläge, inkl automatisk justering av styrningens servoverkan 12900 kr
Extra tonade rutor bak (dörrar, ba kre sidorutor och ba kruta) 5700 kr
Farthållare, aktiv, anpassar hastigheten efter omgivande trafik 22100 kr
Fjärrstyrd komfortöppning/-stängning av bakluckan 5700 kr
Fälgar: – Lättmetallfälg Dubbeleker 93, 18 tum 8500 kr
Fälgar: – Lättmetallfälg Multieker 94, 18 tum 8500 kr
Fälgar: – Lättmetallfälg Stjärneker 92, 19 tum 31800 kr
Fälgar: – Lättmetallfälg Stjärneker 95, 19 tum 24400 kr
Golvmattor i velour 1600 kr
Grön överkant på vindrutan 1700 kr
Innertak, Antracit 4200 kr
Klimatkomfortrutor runt om, inkl grön överkant på vindruta 13600 kr
Klimatkomfortvindruta, inkl grön överkant och anpassad gröntoning av sidorutor 3600 kr
Klädsel: – Helläder Club 25000 kr
Komfortupplåsning, bilen låses upp automatiskt när person med bilens nyckel närmar sig 13000 kr
Kupévärmare med fjärrkontroll 15500 kr
Kylbox bak, med barskåp, elektrotermisk kylning 10400 kr
Metalliclackering 9700 kr
Modellbeteckning på bakluckan utgår 0 kr
Nivåreglering med luftfjädrad bakaxel 8600 kr
Parkeringsdistanskontroll (PDC), fram och bak 8500 kr
Ratt: – Eluppvärmd 1700 kr
Röststyrning av telefon och navigationssystem 4200 kr
Skidsäck 3600 kr
Solskyddsgardin för ba krutan, elektrisk 4200 kr
Solskyddsgardiner för ba krutan och fönster i bakdörrar, elektriska 10800 kr
Stolar: – Aktiv stol för förare och framsätespassagerare, massagefunktion i sits 11300 kr
Stolar: – Aktiv stolventilation bak 7400 kr
Stolar: – Aktiv stolventilation fram 13600 kr
Stolar: – Komfortstol för förare och framsätespassagerare, med breddinställning av ryggstöd, aktivt pisksnärtsskydd, minne även för passagerarstol, nackskydd med automatisk höjdinställning, elektrisk 23200 kr
Stolar: – Komfortstolar bak 33500 kr
Taklucka av glas, elektrisk med skjut- och tippfunktion, komfortstängning/-öppning, inbyggd vindavvisare 14200 kr
Telefonlur i mittarmstöd bak, trådlös, inkl datoranslutning 8500 kr
Ädelträutförande Ask, ljus högglans 0 kr
Ädelträutförande Ask, mörk högglans 0 kr

Delad nyhet är dubbel glädje!