Att vinna det legendariska 24-timmarsloppet Le Mans har varit och är drömmen för alla bilkonstruktörer. Så var det även för Ford som på 60-talet beslöt sig för att ta hem den titeln och för evigt sätta sitt avtryck på den tävlingsbanan.
Av Staffan Swedenborg
Kraven var raka och enkla. Nummer ett var att ta fram en kompetent och hejdlöst muskulös motor. Sedan kom karossen i andra hand och det enda målet man hade var att se till att komma först över mållinjen. Ford gjorde det! Störst var man 1966 då GT40 kammade hem 1:a, 2:a och 3:e placeringarna på Le Mans.
Grand Prix
Nu 40 år efter sina glansdagar visar Ford upp en minst sagt levande legend – en riktig Ferrari-dödare i GT40-konceptet. Ansvarig för den nygamla skapelsen är designern Camilo Pardo. ”Att ge sig i kast med att försöka göra en modern tolkning av en storhet som GT40 är svårare än att börja med ett tomt vitt papper” säger Pardo. Designteamet började med att låna in en äkta GT40 Mark 1 (serienummer 1030) från en samlare som man för att få den rätta känslan provkörde på Fords testbana som ligger mitt emot designstudion i Dearborn. Dagligen såg designteamet också på olika tävlingsfilmer men framför allt på race-filmen ”Grand Prix” där GT40 förekommer flitigt.
Inspirationen växte fram hos designteamet som nu kunde sin sak. Totalt sett är den nya GT40 större i alla mått utan att ha tappat sina proportioner. Designen flyter runt hjulhusen utan att ha någon bestämd början eller slut. Detaljer som förhöjer intrycket är de rektangulära strålkastarna, den stora välvda vindrutan som sträcker sig mellan A-stolparna och de nya bredare dörrarna som skär in i taklinningen som på originalet. På varje sida – framför A-stolparna sitter också två polerade tanklock som leder till två separata bensintankar som är mittplacerade vilket resulterat i att sätena flyttats ut mot respektive tröskel och dörr.
Längs sidorna finns de välkända ventilationsuttagen hämtade från flygindustrin som ger motorn sin andningsluft och bakpartiet avslutas med ett större luftinsläpp precis innan den lilla uppåtknycken eller ankstjärten. Mästerligt elegant!
Power by Ford
För att få fram det lilla extra – det bästa vad gäller chassi och motorer har Ford en egen avdelning som heter SVT (Special Vehicle Team) Engineering. Naturligtvis är det SVT som svarat för såväl chassi som motor i GT40. Under motorhuven sitter den mittmonterade 5,4-liters V8-motorn, med 4-ventilteknik, dubbla överliggande kamaxlar och de krumma grenrören i rostfritt stål. 500 hk och 700 Newtonmeter är klart jämförbara med den effekt Ford hade i sina tävlingsbilar på 60-talet. Material som rostfritt stål och polerad aluminium härskar i motorrummet och hela verket är signerat ”Power By Ford” på ventilkåporna.
Fälgarna är i aluminium med vad Ford kallar en modern tolkning av 60-talets centrummutter som här döljer hjulmuttrarna. Då lossade eller rättare sagt slog man loss centrummuttern eller spinners som den heter och drog av hjulet som satt på splines. Men för att inte hjulen skulle kunna lossa av sig själva var det högergänga på ena sidan och vänstergänga på andra sidan (kommer inte ihåg viket som var vilket!). Fram är däckdimensionen 18 tum och bak en tum bredare för att kunna få ner alla 500 hästkrafterna i asfalten.
Inget för golfare
Inredningen går i två färger – svart och silver och här finns ingen plats för bagage, bara två åkande som sitter i läderklädda Recarosäten. Mellan sätena sitter den manuella 6-växlade och kortslagiga växellådan tillverkad av ZF. Bakom den ett brett armstöd där det mesta av extrautrustning kan monteras som inte får störa originalinredningen. Varvräknare, hastighetsmätare, oljetemperatur och oljetryck är naturligtvis analoga liksom voltmätare, kylvätsketemperatur och bränslemätare för höger respektive vänster bensintank liksom på originalet.
Här finns inte en mugghållare så långt ögat kan se och inte heller någon plats för bagage – inte ens en liten golfbag kan få plats. ”Nya GT40 är designad för hängivna asfaltsskrynklare inte grässprättare!” säger Pardo.
Jag kräver
Ford har på de sista åren visat upp flera häftiga konceptbilar men GT40 tar nog priset. Här är designen inte retro utan ett levande bevis på att god design överlever och håller även om den är 40- 50 år eller kanske äldre. Få bilar har jag sett som är så fulländade som Ford GT40 vilket bara det i samspel med vad som sitter under motorhuven kräver serieproduktion. Den 26 augusti 2002 kom så beskedet om produktion! Produktionen ska förläggas till England och hos Mayflower Vehicle Systems i den engelska staden Coventry. Mayflower är de som ska ansvara för ram- och karosspressning till den nya moderna Ford GT40. Kan jag få beställa?
Ford GT40 Concept 2002
Motortyp: V8, kompressormatad Volym: 5.400 cc Effekt: 500 hk/5.250 varv Vridmoment: 700 Nm/3.250 varv Transmission: Manuell 6-växlad Drivning: Bak Bromsar: Ventilerade skivor med keramiska belägg Fälgtyp och däckdimension fram/bak: Lättmetall 245/45R18 / 285/45R19 Längd/bredd/höjd: 461/195/110 cm Hjulbas: 271 cm