Hummer- det brutalaste gatan har att erbjuda

Glöm snus, skitiga verkstäder och pinupkalendrar. En Hummer är det manligaste på denna jord, alla kategorier. Med en sex och en halv liter stor turbodiesel V8, en bredd på 2,2 meter och en totalvikt på över 4,5 ton antingen skrämmer man eller mosar bort allt i ens väg.

Bo Lundvang

Att alltid behöva lugna sitt vilda sinne längs småvägarna och snällt hålla så nära diket man kan vid möte är lite trist, det vore roligare att köra chickenrace, speciellt när man vet att man vinner. Okej, vi låter dataspelsidéerna stanna i fantasin, men det känns svårt när gränserna suddas ut med det här märkliga jättemonstret till bil.

Militärfordon för allmänheten

Det var under 70-talet som den amerikanska militären fick uppdraget att skapa ett fordon för en mängd olika ändamål, för att efterträda inte mindre än fyra fordon. Humvee blev namnet, och det står för ”High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle”, och det är precis vad det är. Ett fordon som tar sig fram kort sagt överallt och klarar en mängd olika uppgifter. Amerikanska armén började använda bilen 1983 som bland annat truppförflyttare, terrängbil och missilavfyrningsramp. Den går även som ambulans, dragbil och stridsfordon. I det sistnämnda utförandet förses den med allehanda små kanoner, kulspruta på taket eller missilställ på pickupflaket. Ett annat ändamål i strid är att med hjälp av en lång mast som körs upp på ett par sekunder skicka information om fiendens placeringar, mitt inne i fiendeland. Med hjälp av en snorkel på taket går den även att köra praktiskt taget under vatten. Eftersom det sipprar in vatten här och där finns det pluggar i golvet som man får öppna efter körningen. Låter det som en personbil? Nej, knappast. Ändå har det sedan 1992 funnits en möjlighet för alla och envar med en tjock plånbok att få ett fordon som troligen kräver en omfattande ombyggnation av carporten.

Bilen är en slitvarg av stora mått; eftersom det är ett militärfordon har den passerat en mängd krav på hållbarhet. Bland annat ska den klara 12 år utan stopp i händerna på oförsiktiga militärer. Bilen är byggd på samma sätt som ett flygplan, med lim och nitar. 2.800 nitar ser till att karossen inte ramlar isär. På motorhuven – som för övrigt är byggd i ett plastmaterial – finns det stora krokar som gör det möjligt att lyfta iväg fordonet med helikopter. Militärversionen Humvee har armerad kaross för att klara beskjutning. Bilens kantiga yttre gör det lätt att armera bilen med skottsäkert material, liksom de helt platta rutorna. En välvd armerad ruta är extremt mycket dyrare än en platt dito. I krigsmiljö kan man släppa ner bilen fylld med utrustning och passagerare med fallskärm. Nedslaget klarar bilen galant, men människorna i den blir rejält omskakade. Bilen i sig klarar ett fritt fall på 10 meter. En annan metod för att landsätta bilen är via B52-bombplan, som släpper ut den bakåt stående på en platta. Dock utan passagerare. Med hjälp av en funktion som heter CTIS kan man sänka lufttrycket i däcken under färd, vilket ökar markgreppet med upp till 50%.

Provkörningen
De fyra platserna i bilen är placerade närmast sidorna, och man har ett outnyttjat utrymme på dryga metern mellan varandra. Det är faktiskt ganska ombonat där man sitter lagom nersjunken intill den mittenplatå som döljer den stora dieselmotorn. Längre bak sitter två tankar som tillsammans rymmer 159 liter diesel. Det är lite trångt i sidled, vilket känns ologiskt i en över två meter bred bil. Förarplatsen känns inte helt olik en cockpit, med mängder av spännande reglage och knappar runt omkring. Att det är en bil med rötter i det militära märks tydligt. Skillnaden mellan denna folkmodell och amerikanska militärens Humvee är att Hummern är utrustad med komfort och en påkostad inredning. Den här bilen är extrautrustad med DVD både fram och bak, och vill man poppa loss så har den en jättelik baslåda i ett bagageutrymme som skulle kunna vara mycket större. Ballare partybil får man leta efter, även fast det är ett konstant problem att hitta parkeringsplatser i rätt storlek. Men på badstranden kommer den till sin rätta, speciellt eftersom den tycks trivas i sandig ökenmiljö. Bilen användes nämligen flitigt under Desert Storm.

Accelerationen är inget att skryta över, men det är heller inte det som framhålls som bilens styrka. Bilen vrålar vid gaspådrag, och när den är inställd på högväxel vill den varva iväg rejält, och på det slaskiga underlaget spinner den loss på alla fyra hjulen. Ljudnivån i bilen är ganska hög, så en stor baslåda i bagaget kan vara väl värd pengarna när man nu ändå har svårt att prata i normal samtalston med passagerarna. När hastigheten närmar sig hundra vibrerar hela bilen, och motorhuven speciellt tycks komma i självsvängning. Det beror på att den är gjord i ett plastmaterial som inte är lika vridstyvt som den tjocka karossplåten för övrigt. Vibrationerna är tack och lov beroende på att just denna bil utrustats med specialfälgar som krävde en sorts däck som inte fanns att tillgå, så ägaren nöjde sig med det som fanns i Sverige: kasserade däck med ovala egenskaper!

Högra sidan av bilen är svår att hålla koll på, det känns riktigt ovant att köra ett så brett fordon, och att man sitter klämd mot bilens vänstra sida gör inte saken lättare. Flera gånger hamnar högra hjulparet i snön utanför asfalten, men några sladdtendenser märks inte. Största risken med ett flera ton tungt fordon är att centrifugalkraften vill att den fortsätter rakt fram i snäva kurvor, men den förhållandevis låga tyngdpunkten eliminerar de värsta riskerna. Importören Rindab påstår att den har ”gokart-liknande styregenskaper”. Riktigt så långt är jag inte villig att gå, men det är inget snack om att servostyrningen gör sitt jobb på ett förträffligt sätt, och att man har god kontroll över bilens reaktioner.

Nu är det lite synd att lagar reglerar var man får köra, annars skulle färden gå mestadels i kuperad terräng. Det är där den gör sig bäst, och det är också anledningen till att många kraftbolag och gruvbolag använder bilen vid körning i terräng. Den är perfekt för att långsamt krypa fram över stubb och sten, för med lågväxeln i har man osannolika 13.904 Nm att jobba med. Svenska importören Rindab har testat bilens dragstyrka genom att dra en 20-tons Jas helt utan problem. Riktigt så tungt får man inte dra som privatperson, för här ligger maxvikten på 3.000 kilo. Den amerikanska versionen har ett annat fästsystem för dragkroken vilket ger mycket högre siffror.

Hållbarheten är en sak som motiverar det höga inköpspriset, ägare över hela världen hyllar detta outtröttliga, outslitliga jättefordon. Skatt och försäkring går att påverka rejält beroende på om bilen är registrerad som tung lastbil eller personbil. Den sistnämnda ger ett årspris på dryga 30.000 kronor mer. Dessa ruskiga siffror gör att de flesta svenska fordonen är inregistrerade som tunga lastbilar. Det blir också stora skillnader för företag, där man kan vinna mycket på momsavdrag när det gäller tunga lastbilar.

Om du tar en semestersväng till Island så kan du passa på att hyra en Hummer för ynka 4.000 kronor per dag. Då ingår 10 mil, vilket är ganska långt när du tar vägen över berget på lågväxel. När vi ändå talar om att hyra Hummer så kan jag berätta om privatpersonen som kom in till firman och ville hyra vår testbil till Sveriges svar på Gumball – Highway Challenge 2002. Gissa vad han fick för svar – just det – nej. Man hyr inte ut bilar till folk som vill köra nattliga race genom Stockholm, speciellt inte bilar i miljonklassen.
Bilen har ett enormt uppmärksamhetsvärde, vilket anammades av Nike i Stockholm, som köpte sex exemplar. Tyvärr flyttade de kontoret utomlands och tog med sig bilarna.

Allmänna fakta

Hummer finns i olika versioner, pickup med två eller fyra säten och plåttak eller suflett, eller kombiversion med fyra säten. I Sverige finns det ett 30-tal exemplar av Hummer, i Norden cirka 60. I amerikanska armén finns det idag cirka 150.000 exemplar av Humveen.

Motor
6,5 liters turbodiesel V8. 195 hk vid 3400 varv/minut. 583 Nm vid 1800 varv/minut (!). Två bränsletankar på totalt 159 liter.

Storlek & vikt

4686 mm lång, 2197 mm bred, 1905 mm hög. Tjänstevikt 2.789 kg, lastförmåga 1.882 kg, totalvikt 4.671 kg. Släpvagnsvikt 3000 kg.

Körprestanda
I snö: 90 cm
I vatten: 76 cm
Vertikalt steg: 65 cm
Sidolutning: 40%
Motlut: 60%

Delad nyhet är dubbel glädje!