Att bilar som säljs i Europa måste följa europeiska lagar och regler är ingenting konstigt. Nu avslöjar Hedin US Motor, officiell distributör av Ford F-150 i Europa, vad som krävs för att bygga om den legendariska amerikanskbyggda pickupen och göra den redo för en svensk registreringsskylt, och det visar sig att det inte ”bara är att bygga om”.
När de nya F-150, som förra året för första gången började säljas i Europa, ska anpassas för oss i Europa görs arbetet i en specialbyggd verkstad direkt inne på hamnområdet i tyska Bremerhaven. Eftersom bilarna säljs genom Fords officiella återförsäljarnätverk har homologeringsprocessen granskats och godkänts av enheten Special Imports på Ford Europa, för att säkerställa samma kvalitetskrav som gäller för alla Ford-bilar.
– Det första som händer när bilen rullar in på homologeringsverkstaden är att navigatorn plockas ut och förses med helt ny mjukvara. Vi har behövt sätta ihop helt ny mjukvara och utveckla egna metoder för att ladda in den i bilen, eftersom Ford inte gör den här bilen för europeiska marknaden, berättar Jens Olofsson, produktchef för Ford F-150 på Hedin US Motors, som är den officiella importören och distributören av F-150 i Europa.
Störst förändringar på belysningen
Förutom mjukvaran sker de allra största förändringarna på bilens lyktor och belysning. Vilka färger och belysningspositioner som är tillåtna skiljer sig mycket åt mellan länderna, så lyktor och glas behöver fysiskt bytas ut. Det behöver också monteras nya lampor, till exempel dimljus bak, och på F-150 Raptor installeras särskild breddmarkeringsbelysning. Teamet konsulterar de främsta experterna på gällande lagstiftning i respektive europeiskt land, och arbetet granskas och godkänns av både Ford Europa och besiktningsorganet TÜV Nord.
Många månaders forskning och utveckling bakom förändringarna
Att byta ut en lampa kan låta enkelt, men elsystemen i en bil i dag är otroligt komplexa och omfattande, mycket genom den nästan oändliga rad säkerhetsfunktioner som styrs av elektronik och olika sensorer runtom i bilen. Att ge sig in och göra förändringar bland elkablar kan därför få allvarliga konsekvenser, om man inte har full koll på vad man gör.
– Det går så klart rent praktiskt att bara dra en sladd från närmsta eltillförsel till lampan man vill sätta in, men gör man det är det väldigt stor risk att man orsakar elfel eller att bilen börjar ge massa felsignaler för att den inte känner igen strömspänningarna. I värsta fall kan det göra att vitala funktioner slås ut, berättar Jens Olofsson.
En stor del av arbetet handlar därför om forskning och utveckling, för att ta fram metoder och verktyg för hur de nya modulerna som kopplas in ska utformas för att fungera på rätt sätt, utan att störa eller förstöra för funktioner som ska vara kvar och inte påverka bilens funktion på längre sikt.
På vissa marknader behöver det också göras förändringar i motorn på bilen, och alla F-150 underredesbehandlas för att stå emot vårt nordeuropeiska vinterklimat.
Specialbyggda komponenter och minutiös dokumentation
Sist men inte minst ska de nya modulerna och kabelpaketen tillverkas, kvalitativt och vattentätt. Som ett ytterligare lager av säkerhet och kvalitet använder fabriken som homologerar F-150 snabbkopplingar till alla kontakter, vilket innebär att förändringarna är helt återställningsbara. Det underlättar framtida felsökning om bilen någon gång behöver in på service. Alla delar som byts ut, läggs till eller förändras noteras också i bilens komponentregister. Så när bilen kommer in till en auktoriserad Ford-verkstad ser mekanikern direkt hur bilen är byggd och vilka reservdelar som hör till den, oavsett om det är delar från originalbyggnationen eller homologeringen.
Källa: Hedin Bil