Site icon www.sportbilen.se

Ultimat möte mellan elektrifierade prototyper från Audi Sport

Ett möte mellan giganter och pionjärer inom motorsporten: Niofaldige Le Mans-vinnaren Tom Kristensen mötte upp med de tre förarna i Audis Dakar-team för att uppleva föregångarna som banade vägen för elektrifierade drivlinor. 

2012 var Audi en av pionjärerna som började med elektrifiering inom racing med Audi R18 e-tron quattro i Le Mans. Därefter följde Formel E-bilen e-tron FE07 och Dakarrally-prototypen RS Q e-tron. Nyligen samlades pionjärerna tillsammans med de två konceptbilarna e-tron Vision Gran Turismo och S1 e-tron quattro Hoonitron under en dag för “e-tron on track”.

Elektriska, snabba och känsloladdade: De fem modellerna som för första gången samlades hos Audi Sport i Neuburg inspirerar även erfarna tävlingsförare. Efter årtionden av professionella framgångar var Mattias Ekström, Stéphane Peterhansel och Carlos Sainz imponerade av utvecklingen av de elektriska drivsystemen. På plats fanns även ”Mister Le Mans” Tom Kristensen som körde föregångaren till alla e-tron-modeller. Det var för elva år sedan som Audi firade sin första seger med hybriddrift i 24-timmarsloppet på Le Mans med R18 e-tron quattro och titlarna i FIA World Endurance Championship WEC.

– Efter att Audi redan på åttiotalet visade sin pionjäranda med quattro inom rally, blev Le Mans ett första klassens tekniklaboratorium, säger Rolf Michl, chef för Audi Motorsport. Där började historien om våra alternativa drivlinor, som än idag sätter nya milstolpar. Vi inspirerar miljontals fans med dem och visar världen över hur attraktiv och effektiv eldrift är.

Audi vann tre gånger i rad med R18 e-tron quattro hybrid på Le Mans mellan 2012 och 2014. Totalt vann Audi världens viktigaste långlopp hela 13 gånger.

– R18 var en starkt förarorienterad och väldigt aggressiv bil. Man fick alltid bra feedback upp till gränsen, minns Tom Kristensen. Det var den mest komplexa bil jag någonsin kört.

Le Mans-vinnaren ett självklart val för fransmannen Peterhansel

Under ”e-tron on track” fick LMP1-racerbilen liv igen. Som niofaldig vinnare och därmed den mest framgångsrika föraren under Le Mans 100-åriga historia presenterade Kristensen naturligtvis sin tidigare tävlingsbil för den mest framgångsrika Dakar-föraren Stéphane Peterhansel.

– För mig som fransman är ett historiskt lopp som 24-timmars Le Mans något alldeles speciellt. Formel 1, Le Mans och Dakar är motorsportens monument. Därför var det självklart att jag skulle välja R18 idag, säger 14-faldig Dakar-vinnare.

Körningen i Neuburg var en upplevelse för den 58-årige ökenexperten:

– En fantastisk bil. Allt är otroligt direkt och exakt. Självklart är jag inte van med racerbanor. Men det var väldigt roligt. Och konceptet visar att eldriften lönar sig. Man kan tydligt känna hur hybriddriften accelererar bilen ytterligare.

Racetaxi i Formel E med 800 hk ren eldrift

Lagkamraten Carlos Sainz, tvåfaldig världsmästare i rally och trefaldig vinnare av Dakar, startade i den kraftfullaste bilen i kvintetten. För fem år sedan utvecklade märket Audi e-tron Vision Gran Turismo som en ”racetaxi” för gästerna i FIA Formel E-mästerskapet.

– Mer än 800 hk och ren eldrift. Det var otroligt, förundrade sig den 60-årige spanjoren. En fantastisk bil som också ser fantastisk ut. När man väl har haft chansen att testa en så kraftfull elbil vill man bara köra drivlinor som den.

För själva Formel E skapades Audi e-tron FE07 till säsongen 2020/21. Den batteridrivna tävlingsbilen markerade nästa steg i Audis motorsportstrategi. Den kunde enligt reglementet mobilisera upp till 340 hk.

Audi S1 e-tron quattro Hoonitron självklart val för quattro-fan

Mattias Ekström, som är van med kraftfulla tävlingsbilar som tvåfaldig DTM-mästare och tidigare rallycross-världsmästare, valde Audi S1 e-tron quattro Hoonitron för ”e-tron on track”. Den legendariske bilföraren Ken Block imponerade på miljontals tittare i Electrikhana-videon med sin spektakulära prototyp som visuellt påminner om Audi Sport quattro S1 från Pikes Peak 1987.

– Jag valde den här bilen eftersom jag är ett stort fan av quattro, säger 45-åringen. Jag körde den en gång i Davos på snö och is. Och nu var jag tvungen att inse att kraften är så extrem även på asfalt att jag kunde ha driftat hela sträckan. Jag har aldrig upplevt något liknande förut.

Audi RS Q e-tron för tuffast tänkbara förhållanden

Raden av eldrivna prototyper för sport och action kulminerade slutligen i den senaste skapelsen: Audi RS Q e-tron är Mattias Ekströms, Stéphane Peterhansels och Carlos Sainz nuvarande tävlingsbil och konstruerad för tuffast tänkbara förhållanden. Den har eldrift med energiomvandlare och högvoltsbatteri. Konceptet har visat sig fungera väl vid ökenrallyn och klarar extrema krav på energihantering. Audi vann hela Abu Dhabi Desert Challenge 2022. Hittills har märket också tagit sex etappsegrare och totalt 28 podieplaceringar under dagsetapperna vid de två Dakarrallyn som körts.

Audi R18 e-tron quattro (2012)
Med dieselhybridsportbilen inledde Audi den elektrifierade banan inom motorsporten. Bakhjulen drivs av en 3,7-liters V6 TDI-mittmotor på 510 hk, framaxeln av en elmotor på 204 hk.

Audi e-tron Vision Gran Turismo (2018)
Audi använde den första verklighetstrogna versionen av en digital bil från ett dataspel som racetaxi i Formel E. Två elmotorer på bakaxeln och en på framaxeln producerar en helt elektrisk systemeffekt på 815 hk.

Audi e-tron FE07 (2020/21)
2017 var Audi den första tyska tillverkaren i Formel E. Beroende på körläge utvecklade den helt bakhjulsdrivna eldrivna racerbilen upp till 340 hk inför FIA Formel E-VM 2020/21.

Audi S1 e-tron quattro Hoonitron (2022)
Den helelektriska prototypen skapades exklusivt för Hoonigan Elektrikhana-stuntkörningarna med den legendariske driftingartisten Ken Block. En elmotor på fram- och bakaxeln ger en systemeffekt på 680 hk.

Audi RS Q e-tron (2023)
Den första rallyprototypen i FIA:s lågemissionsklass T1U har en innovativ eldrift med energiomvandlare och högvoltsbatteri. Eldriften för alla fyra hjulen är begränsad till 369 hk.

Källa: Audi

Exit mobile version