Site icon www.sportbilen.se

Täcket har släppts från spejsiga Polestar 2

Nu har vi alla fakta om Polestar 2, en liten multimediaproppad bil inte helt olik Volvos Concept 40.2 som visades för några år sedan. Den är helt skinnfri (”vegansk inredning”), 408 hk stark elmotor, med startknapp under rumpan och trots att det är ett Android-system kan du koppla in din iPhone i bilen. Läs all info här:

Livestreaming om bilen:

Pressrelease från Polestar:

Med avtäckningen av nya Polestar 2 har Polestar tagit nästa steg i sin utveckling som det elektriska prestandamärket. Polestar 2 är den nya, helt elektriska sedanen med fastback-kaross som gör eldrivna prestandabilar tillgängliga för en bredare och alltmer progressiv publik. Bilen erbjuder avantgardistisk design och en unik kundupplevelse i segmentet kompakta elektriska premiumbilar. Polestar 2 är den första elbilen att konkurrera på marknaden runt Tesla Model 3, med ett prisintervall som startar på riktpriset 39 900 euro. De första 12 månaderna av produktionen kommer riktpriset för lanseringsversionen att vara 59 900 euro.

– Polestar 2 är vår första renodlade elbil och första volymmodell. Allt kring bilen har utformats och konstruerats med passion och engagemang. Som ett elektriskt prestandamärke och genom den kommande lanseringen av helt elektriska bilar är Polestar fast beslutet att ta itu med världens utmaningar när det gäller luftkvalitet. Polestar tillverkar elektriska prestandabilar som är fantastiska att äga och köra, säger Thomas Ingenlath, vd för Polestar.

Polestar 2 är en femdörrars fastback med två elmotorer och en batterikapacitet2 på 78 kWh, vilket kommer att kunna ge en riktad räckvidd på 500 km, och bilen är byggd på Volvo Car Groups anpassningsbara CMA-plattform (Compact Modular Architecture). Batteriet med dess 27 moduler är integrerat i golvet, vilket bidrar till att göra chassit mer vridstyvt samtidigt som det sänker bilens buller- och vibrationsnivåer (NVH) – vägbullret har sänkts med 3,7 dB jämfört med ett konventionellt chassi.

Polestar kommer att besvara den viktiga frågan om hur Polestar 2 kan laddas med en smart, bekväm och omfattande strategi. Med en uppkopplad digital lösning som är tillgänglig både i bilen och på mobila enheter skapar Polestar strategiska samarbeten för att ge Polestar 2-ägare enkel och problemfri tillgång till världens största nätverk av offentliga laddstationer.

För Polestar är prestanda centralt för hela körupplevelsen. Den elektriska AWD-drivlinan i Polestar 2 levererar 300 kW (408 hk) och 660 Nm. Detta kan översättas till en acceleration från 0–100 på mindre än 5 sekunder.

Standardchassit kan förbättras med Performance-paketet, som förbättrar kördynamiken med Öhlins-dämpare, Brembo-bromsar och unika 20-tums smidda fälgar. Polestars karakteristiska guldfärgade säkerhetsbälten, bromsok och ventilkåpor är visuella detaljer som skvallrar om bilens imponerande prestanda.

För att ytterligare befästa den roll av teknisk spjutspets som Polestar har inom Volvo Car Group är Polestar 2 dessutom en av de första bilarna i världen med ett integrerat infotainmentsystem från Android. Att bilens system är Android-baserade ger en solid och anpassningsbar digital miljö för såväl appar som fordonsfunktioner. Det gör även att inbäddade Google-tjänster för första gången blir tillgängliga i en bil – inklusive Google Assistant, Google Maps med stöd för elfordon och Google Play Store5. Naturlig röststyrning och en ny 11-tums pekskärm används för interaktionen med det nya gränssnittet.

Tillsammans med Polestars uppkopplade tjänster som upphämtning och leverans möjliggör telefonen som nyckel-tekniken både bildelning och en mer integrerad ägarupplevelse. Tekniken gör även att Polestar 2 detekterar föraren på håll. Smarta funktioner som förstorad grafik i kombiinstrumentet gör att föraren enkelt kan se laddningsstatus och räckvidd innan denne stiger in i bilen. Polestar 2 kan även förutse förarens nästa steg för att skapa en sömlös upplevelse med en förkonfigurerad kupé och snabbstartssekvens.

Maximilian Missoni, designchef på Polestar: – Vi beslutade oss för att tillföra segmentet något nytt. Vår avantgardistiska design har utvecklats från Polestar 1 och fått ett djärvare uttryck med mer edge. Vi har även designat en vegansk standardinteriör med progressiva textilier som kommer att tilltala den framsynta publik som kommer att prenumerera på Polestar 2.

Bland design-LED-funktionerna återfinns Pixel LED-strålkastare4 och rörelsestyrd belysning, som möjliggör en unik välkomstsekvens, Polestars ramlösa now-signature-backspeglar och den unika belysta Polestar-logotypen som speglas i bilens panoramasoltak.

I likhet med övriga bilar från Polestar kommer Polestar 2 endast att kunna beställas online. Riktpriset för lanseringsversionen av Polestar 2 är 59 900 euro. Priset för att prenumerera på bilen kommer att offentliggöras vid ett senare tillfälle. Förbeställningar kan göras redan nu på polestar.com. Tillverkningen av Polestar 2 startar i Kina i början av 2020 för globala marknader och i såväl vänster- som högerstyrt utförande.

Polestar 2 kommer att premiärvisas för allmänheten vid den internationella motormässan i Genève i mars. Därefter ger sig Polestar 2 ut på en global roadshow i Europa, Nordamerika och Kina under 2019. Polestar 2 kommer även att finnas tillgänglig i det nätverk av Polestar Spaces som öppnar inom kort och där potentiella kunder kan se och provköra bilen.

Några av de marknader där Polestar 2 lanseras först är Kina, USA, Kanada, Belgien, Tyskland, Nederländerna, Norge, Sverige och Storbritannien. Andra marknader som kan bli aktuella för en framtida marknadsutvidgning är under utvärdering.

Källa: Polestar

Exit mobile version