BMW M5 - fyrhjulsdriven och ännu snabbare   
2017-05-18 kl. 09:24 Visningar: 727

BMW M5 - fyrhjulsdriven och ännu snabbare
Under året lanseras sjätte generationens BMW M5, den här gången med tillägget xDrive. Men den som hellre kör en bakhjulsdriven M5:a kan bara knappa in det i systemet!

 Källa: BMW   
Här följer komplett pressrelease från BMW om bilen. Effektsiffror och prestanda är utelämnat men det talas om 600 hk/över 700 Nm och 0-100 på 3,5 sekunder!



Det nya innovativa fyrhjulssystemet M xDrive förbättrar smidighet och traktion i nya BMW M5, vilket ger en upplevelse utöver det vanliga av bilens extrema prestanda.

München. Nya BMW M5 är den mest högpresterande och rafflande sedanen som BMW M någonsin skapat i modellserien. Den sjätte generationen BMW M5 kommer att lanseras 2017, med M xDrive, vars fyrhjulsdriftsystem gör det möjligt att ytterligare fördjupa sig i bilens enastående egenskaper. Ett nytt utvecklingssteg har tagits i alla avseenden för ett, redan överlägset, fordonskoncept som skapades 1984 med lanseringen av ursprungliga BMW M5.

En överlägsen drivlina: M xDrive.


Högpresterande kördynamik kombinerat med vardagsfunktionalitet och kvalitéerna i en exklusiv sedan summerar BMW M:s tradition i modellutveckling – en som strävar efter harmoni mellan enskilda delar för en felfri helhet.
"Kärnkomponenten i M xDrive är en central enhet med M-specifik programvara som levererar integrerad styrning av längd- och sidodynamik. Den nya tekniken, som debuterar i nya BMW M5, kombinerar bakhjulsdriftens smidighet och precision med fyrhjulsdriftens traktion”, säger Frank van Meel, BMW M GmbH. "Som ett resultat kan nya BMW M5 föras fram med blandningen av sportighet och fantastisk precision både vid bankörning och väg - och även under olika väderförhållanden."

Föraren kan välja mellan fem olika konfigurationer baserade på kombinationer av DSC-lägena (DSC on, MDM, DSC-off) och M xDrive-lägen (4WD, 4WD Sport, 2WD).

Konfigurationerna gör att körsystemets egenskaper kan anpassas till både förarens personliga preferenser och färdens typ. Purister kan välja klassisk bakhjulsdrift genom att helt deaktivera fyrhjulsdriften.

Sammantaget ger den nya drivlinan klassledande kontroll med obegränsad vardagsfunktionalitet. Detta möjliggörs av en central enhet med M-specifik programvara för integrerad styrning av longitudinell- och sidodynamik. Resultatet ger optimal prestanda i var och en av de olika konfigurationerna. Med M xDrive har ingenjörerna lyckats kombinera dom klassiska egenskaperna med standard bakhjulsdrift tillsammans fördelarna med sportfokuserade BMW xDrive.

Allt detta bidrar till en dynamisk känsla som förundrar även erfarna DTM-förare: "Jag är ett stort
M5 fan", förklarar BMWs fabriksförare Timo Glock. "Jag kör ofta långa sträckor och jag behöver gott om plats för min familj, men jag vill inte ge upp möjligheten att utforska bilens sportiga karaktär. Med M xDrive kan inte bara den nya BMW M5 styras med den vanliga precisionen och smidigheten, det ger mig också något som jag verkligen uppskattar, som bor i Schweiz: en märkbar ökning av traktion och manövrering - även vid körning i speciella väderleksförhållanden som t.ex regn och snö, och i vardagliga körsituationer och när man pressar bilen till sina prestandagränser. "

8-växlad M Steptronic växellåda med Drivelogic.


I nya BMW M5, landar uppgiften att ta hand om motorns kraft, på den extremt smidiga 8-växlade M Steptronic-växellådan med Drivelogic. Tack vare otroligt korta växlingstider och optimal utväxling, kombinerat med det nya M xDrive-systemet, och den ytterligare förbättrade turboladdade V8-motorn så bildas en perfekt orkestrerad helhet.

Dessutom erbjuder växellådan imponerande smidiga startegenskaper, gör manövreringen enklare och har en utväxling som bidrar till att hålla bränsleförbrukningen låg. Föraren har det vanliga valet av tre växlingsprogram, samt möjligheten att växla manuellt med växlingspaddlar på ratten för flertalet snabba nedväxlingar. Den 8-växlade M Steptronic växellådan gör BMW M5 till en Sedan med extrem prestanda kombinerat med vardagsfunktionalitet och raderar den uppenbara motsättningen mellan sport och komfort.

Mer kraftfull och effektiv: den förfinade turboladdade V8-motorn.

Under motorhuven på nya BMW M5 finner vi den senaste versionen av 4.4-liters V8-motorn med M TwinPower Turbo-teknik. Den ytterligare förbättrade högvarvande motorn överträffar sin föregångare när det gäller kraft och vridmoment. Dom förbättringar som implementerats inkluderar högre injektionstryck, nya turboladdare, kraftigare smörj- och kylsystem, plus ett modifierat, lättare avgassystem, vilket ger en jämnare överföring av det omisskänliga M- ljudet. Den nya motorn får en effekförändring jämfört med sin föregångare men det är kombinationen av motor, M xDrive ocn den 8-växlade M Steptronic växellådan som tillsammans höjer prestandan till en ny nivå.


Hårdvara och mjukvara med en M-specifik inställning.


De viktigaste hårdvarukomponenterna i M xDrive är baserade på det intelligenta fyrhjulssystemet BMW xDrive och Active M Differential tillsammans med den M-specifika mjukvaran för dynamisk kontroll.
Drivlinan har förstärkts för ökad styvhet och hållfasthet anpassat till det höga vridmomentet och möjligheten till tvåhjulsdrift(2WD). Medan fördelningslådan fördelar motorns drivning mellan fram- och bakhjulen i ett jämnt justerbart förhållande (beroende på önskemål) är Active M Differential ansvarig för att fördela drivningen mellan bakhjulen. Differentialens bromsverkan kan varieras mellan 0 och 100 procent, beroende på vad situationen kräver. Detta säkerställer ökad traktion, smidighet och stabilitet vid aktiv körning eller på vägar med varierat underlag, det vill säga exakt när det behövs. Resultatet av allt detta är att nya BMW M5 kan styras med ännu högre precision och svara direkt på förarens val, vilket krävs vid körning på gränsen.


À la carte kördynamik: 4WD, 4WD Sport eller 2WD.


Varje gång nya BMW M5 startas gäller 4WD-läge med DSC aktiverat. Även i denna standardkonfiguration tillåts en viss sidoförflyttning på bakhjulen för att ge det dynamiska uppträdandet som M-modellerna är kända för, M xDrive erbjuder fördelarna med acceleration ut ur kurvorna. Accelerationen 0-100 km/h eller till 200 km/h lämnar föregångaren i kölvattnet.

Förare med ännu större begär på sportig körning och vill få tillgång till bilens fulla prestanda kan aktivera en andra konfiguration: M Dynamic Mode (MDM) med M xDrive-systemets 4WD Sport-läge har konfigurerats för extremt sportig och dynamisk körning. Som ett resultat blir den nya BMW M5 mycket mer agil än i standardkonfigurationen och mer drivmoment överförs på bakhjulen. Samtidigt tillåter MDM mycket mer hjulspinn, vilket gör det möjligt för den entusiastiska föraren att köra på sladd och uppleva dynamiken i nya BMW M5.

Med DSC deaktiverat kan du välja mellan tre lägen (4WD, 4WD Sport och 2WD). I 4WD-läget har M xDrive en neutral inställning som möjliggör optimal styrning och enastående traktion. Detta är särskilt fördelaktigt på vägar som är i sämre eller dåligt skick. Samtidigt tillåter 4WD-läget föraren att utforska den dynamiska prestandan i nya BMW M5.

4WD Sport Mode ändrar M xDrive konfigurationen till att bli ännu sportigare. 4WD Sport-läget har finjusterats med hjälp av erfarna specialister och är kalibrerat för bankörning under torra förhållanden.

Med 2WD-läget aktiverat, erbjuder nya BMW M5 den entusiastiska föraren erfarenheten av att köra en högpresterande sedan med bakhjulsdrift, vilket ger en ren form av körglädje som fängslar föraren på sitt egna unika sätt. Kombinationen av otroligt agil hantering, fantastisk känsla och exceptionell kontroll tack vare Active M Differential.


Skärmen och kontrollkonceptet.


Den förarfokuserade instrumenteringen i nya BMW M5 har nu en ännu klarare layout. Kombiinstrumentet med röda nålar rymmer också en digital hastighetsmätare på vänster sida och en varvtalsmätare med shift-lights när Head-Up display är aktiverad.
I mitten av kombiinstrumentet kan föraren utläsa växelval, Drivelogic växlingsprogram, M xDrive och M1 / M2-inställningen, samt inställningar för den chassiinställning som är vald. Med Head-Up display aktiverad projiceras information i vindrutan framför föraren. Grafiken för M-information som utvecklats för dynamisk körning har förändrats och om så önskas visas nu också navigationsinformation. Projektionsområdet på vindrutan har ökat med cirka 70 procent.

På den nydesignade växelväljaren sitter funktionen för valen av Drivelogic-växlingsprogram. I M-mode kan växelvalet göras via växelspaken eller växelpaddlarna på ratten. I det automatiska S-läget tillåter M Steptronic flera nedväxlingar, vilket resulterar i en betydande minskning av växlingstiden, exempelvis vid en hårdare inbromsning inför en kurva.

Precis som på den utgående modellen innehåller M-sportratten två individuellt konfigurerbara M-körknappar (M1, M2) som gör att föraren kan hämta en tidigare lagrad inställning. Knapparna har gjorts om och blivit mer framträdande. Detta säkerställer att de är ännu enklare att nå för snabbare användning. Förutom M xDrive-läget och Drivelogic-inställningen kan gasrespons, chassi och styrrespons utläsas och sparas i huvudbilden. En ikon i kombiinstrumentet indikerar föraren när en lagrad M1 / M2-inställning är aktiverad.

Ett kort tryck på DSC-knappen i mittkonsolen aktiverar M Dynamic Mode (MDM) och en lång tryckning kopplar in DSC-off-läge. När DSC är deaktiverat visas menyn M xDrive-inställningar samtidigt i kontrolldisplayen. Dessutom är det nu möjligt att välja 4WD, 4WD Sport eller 2WD-läge med antingen iDrive-kontrollen eller via pekskärmsfunktionen. Det aktiverade läget visas i Control Display och kan också sparas som en del av en M Drive-inställning ...
 Filmlänkar   
20/11  Matt Farah kör Lancia Stratos!
16/11  350-hästars Fiat 500 med extrembreddad kolfiberkaross!
14/11  Kolla in udda Lambo-baserade Kode 0
13/11  Vilken best! Diablo GT1 Stradale - en av bara två!
09/11  Helt original 1M Coupé låter fantastiskt
07/11  Världens snabbaste bil: Koenigsegg Agera RS kör 458 km/h
26/10  Busschaufförer kör som idioter
24/10  Nya Honda Civic Type-R testad av Matt Farah på bana
18/10  Läskiga scener från bil genom Portugals skogsbränder
17/10  Han köpte en långmilad Porsche 911 - så gick det sen
16/10  Killen som fick Aventadoren översprungen intervjuad
11/10  Om du undrar varför alla älskar Honda S2000...
06/10  Koenigsegg är snabbare än Bugatti 0-400-0
05/10  Whoa - brutal R8 V10 plus med 900 hk!
03/10  Zlatan kör sin LaFerrari i Stockholm
26/09  Snubben är grymt nöjd med Kia Stinger V6 RWD
20/09  Märkliga fordon under Burning Man
05/09  Rånare i RS6 gör allt för att komma undan
04/09  Nissan GT-R lockar fram idioten i dig
28/08  Motorjournalen kör 300 i AMG E63 S 4Matic
23/08  Volvo XC60 visad i Västerås igår
18/08  Par i Range Rover undviker precis beväpnade biltjuvar
14/08  Oh shit - här kraschar en 2005 års Jaguar F1
17/07  Med 600 hk Impreza upp för Mt Washington
09/07  Hammarbyrampen 2017 - raggare röjer på macken!
07/07  Burnouts på Hälla i Västerås igår
04/07  BMW E30 V8 Turbo lägger rök i Södra Länken
04/07  Världspremiär för 700 hk Porsche GT2 RS!
20/06  Grym reklamfilm med nya Audi R8 Spyder
19/06  BMW M5 tar plötsligt eld i Ryssland
19/06  Volt under Gatebil i helgen
09/06  Astra gör läskig volt på Nürburgring
08/06  Ännu dyrare: Porsche 911 Turbo S Exclusive Series
07/06  Spionfilm: Porsche GT2 RS kommer tillbaka
05/06  10 minuter med kraschande Skodor
02/06  M3 E92 i 300 blås på motorvägen
01/06  Svenskt superbygge - Charger 1969 med 7,0 Hemi och nytt chassi
22/05  Brutalt tät snubbe berättar om sin nya Ford GT
19/05  Lotus Elise Sprint - 798 kilo och 134 hk!
17/05  BMW M5 blir fyrhjulsdriven!
Tusentals filmer i arkivet!
 Bilvärlden är galen!   
Visa fler galna bilder »
 Kommentarer   

Inga kommentarer n...


Skriv kommentar:
Namn: E-mail:
Kommentar:

6 + 5 = (Spam-koll)

OBS! Ditt IP-nummer registreras.
Läs mer om kommentarsmöjligheterna
 Bilvärlden är galen!   
Visa fler galna bilder »
 Undersökning   
Går du omvägar för att kolla på snygga fälgar?

Jajamensan
Det händer
Nej!

    
 Sportbilen-reklam   
 Senaste bildgallerierna!   
»  Tesla Roadster
12 bilder
»  Corvette ZR1 2019
16 bilder
»  Hennessey Venom F5
19 bilder
»  Lamborghini Terzo Millennio Concept
17 bilder
»  Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
6 bilder
»  Volvo V60 Polestar WTCC 2018
19 bilder
»  Polestar 1 - 600 hk/1.000 Nm hybrid
19 bilder
»  Ford GT i Norge
12 bilder
»  Volvo XC40
10 bilder
»  BMW Concept X7 iPerformance
41 bilder
»  Lamborghini Aventador S Roadster 2018
15 bilder
»  Porsche 991 GT3 RS Neidfaktor
15 bilder

Se fler bilder här!

Länkguiden Rally & Racing


 Annonser   
LeoVegas Sports - Årets sporthändelse i mobilen! Besök vår hemsida att ta del av våra exklusiva bonus erbjudanden!

BilDelarOnline24.se
www.ReservDELAR24.Se


 Bilmärken A-Ö   
Hitta allt om DITT märke!
 Sök   
Sök på sportbilen: