Audi R8 i ny uppdaterad version och ny toppversion   
2012-07-26 kl. 12:48 Visningar: 13329

Audi R8 i ny uppdaterad version och ny toppversion
Audis supersportbil R8 uppdateras på en mängd punkter. Den största förändringen är den helt nya S-tronic växellåda med dubbelkopplingsteknik. Exteriört har även en mängd uppdatering skett med bland annat nya LED-lyktor med integrerade blinkers och en ny design av området runt stötfångarna. Dessutom får Audi R8 en ny toppversion i Audi R8 V10 plus, med 550 hk och en acceleration 0-100 på sensationellt låga 3,5 sekunder.

    
Nu presenterar quattro GmbH den uppdaterade Audi R8, en finslipning av en bil som redan vunnit otaliga tester mot konkurrenter i samma klass. Modellens extrema kördynamik understryks av en design som nu utstrålar ännu mer elegans och sportighet än tidigare. Förutom de iögonfallande LED-ljusen där blinkers och annan ljusfunktionalitet integrerats, kan man notera den nya splitter/diffusor i kolfiber som standardmonteras på R8 V10 plus och kan fås som tillval till de andra modellerna. Även backspeglarna och luftintagen på karossens båda sidor är nu gjorda av kolfiber.



Audi erbjuder R8 i de två fasta färgerna Ibisvit och Brilliantröd, i fyra metalliska nyanser och med fem pärl -och kristalleffekts beläggningar. För R8 V10 plus kommer en helt ny matt färg att finnas tillgänglig som ett exklusiv tillval.

Nya Audi R8 tar tillvara på Audis omfattande erfarenhet av ultralätta konstruktioner. Karossen är gjord i aluminium och väger endast 210 kg. Totalt väger V8-coupemodellen 1560kg, medan dess öppna systermodell V8 Spyder väger in på 1660 kg. Toppmodellen R8 V10 plus, endast tillgänglig som coupe, väger 1570 kg. Här bidrar sportstolar i glasfiber, mindre ljuddämpningsmaterial, keramiska bromsar och diverse andra komponenter i kolfiber till att vikten kunnat hållas nere.

Prestanda är ännu bättre än tidigare: V8-modellen har en motor på 4,2 liters cylindervolym som ger 430 hk, ett maximalt vridmoment om 430 Nm som gör att bilen sprintar 0-100 på 4,3 sekunder och når en toppfart på 300 km/h. Förutom att modellen nu klarar sprinten till hundra 0,3 sekunder snabbare, har CO2-utsläppen kunnat kapas med 22 g/km, främst tack vare den nya S-tronicväxellådan.



V10-modellen har 530 hk och 530 Nm i maximalt vridmoment, och accelererar upp R8 i 100 km/h på bara 3,6 sekunder om bilen utrustats med S-tronic. Farten slutar inte öka förrän bilen nått 316 km/h.

Men mest spektakulär prestandamässigt är förstås den nya toppmodellen Audi R8 V10 plus, vars trimmade V10-motor levererar en toppeffekt på 550 hk och ett maximalt vridmoment på 540 Nm, vilket ger en 0-100-tid på 3,5 sekunder.

Två växellådor finns att tillgå: Dels en manuell sexväxlad växellåda som löper i en metallkuliss. För extremt snabba och smidiga växlingar lanseras nu dessutom en helt nykonstruerad, sjuväxlad S-troniclåda med dubbelkopplingsteknik. Växlingarna sköts i denna antagligen via paddlar bakom ratten, eller via växelspaken på golvet, och sker i princip utan avbrott av drivkraft – de utförs inom loppet av några hundradels sekunder. Självklart finns även ett automatläge där växellådan växlar lika mjukt och följsamt som vilken automatisk växellåda som helst.

Fyrhjulsdriftsystemet quattro är standard på Audi R8. Normalt leds cirka 15% av drivkraften till framhjulen, men om bakhjulen saknar grepp, kan totalt 30% ledas till det främre hjulparet.

Alla komponenter som påverkar väghållningen på R8 är som tagna från racerbanan, exempelvis är det dubbla smidda triangellänkar som kontrollerar hjulens rörelser både på fram- och bakaxeln. V10-modellerna har dessutom Audi magnetic ride, dvs stötdämpare ställbara i hårdhet, som standard.



Bromsarna på R8 är av det mer extrema slaget: Frambromsarna är utrustade med viktbesparande, vågformiga bromsskivor och åttakolvsok, medan bakbromsarna har fyrkolvsok. Som tillval finns keramiska bromsar att beställa (standard på R8 V10 plus).

Men det mest unika med R8 är inte dess superbilsprestanda eller klassledande körupplevelse, utan att R8 faktiskt är en av de få supersportbilar som man kan leva med i vardagen. Bilen har totalt 190 liters bagagerum, enkelt insteg. bekväma säten och en för klassen unikt hög fjädrings- och ljudkomfort.

Den svenska lanseringen av Audi R8 är planerad till hösten 2012. Förförsäljningen startar dock redan i augusti månad och priserna börjar på 1.175.000 kronor för en Audi R8 V8 med manuell växellåda respektive 1.305.000 kronor för Spyder-utförande. V10 börjar på 1.525.000 med S-tronic växellåda som standard respektive 1.655.000 kronor i Spyder-utförande. Toppversionen Audi R8 plus kostar från 1.675.000 kronor.
 Filmlänkar   
16/11  350-hästars Fiat 500 med extrembreddad kolfiberkaross!
14/11  Kolla in udda Lambo-baserade Kode 0
13/11  Vilken best! Diablo GT1 Stradale - en av bara två!
09/11  Helt original 1M Coupé låter fantastiskt
07/11  Världens snabbaste bil: Koenigsegg Agera RS kör 458 km/h
26/10  Busschaufförer kör som idioter
24/10  Nya Honda Civic Type-R testad av Matt Farah på bana
18/10  Läskiga scener från bil genom Portugals skogsbränder
17/10  Han köpte en långmilad Porsche 911 - så gick det sen
16/10  Killen som fick Aventadoren översprungen intervjuad
11/10  Om du undrar varför alla älskar Honda S2000...
06/10  Koenigsegg är snabbare än Bugatti 0-400-0
05/10  Whoa - brutal R8 V10 plus med 900 hk!
03/10  Zlatan kör sin LaFerrari i Stockholm
26/09  Snubben är grymt nöjd med Kia Stinger V6 RWD
20/09  Märkliga fordon under Burning Man
05/09  Rånare i RS6 gör allt för att komma undan
04/09  Nissan GT-R lockar fram idioten i dig
28/08  Motorjournalen kör 300 i AMG E63 S 4Matic
23/08  Volvo XC60 visad i Västerås igår
18/08  Par i Range Rover undviker precis beväpnade biltjuvar
14/08  Oh shit - här kraschar en 2005 års Jaguar F1
17/07  Med 600 hk Impreza upp för Mt Washington
09/07  Hammarbyrampen 2017 - raggare röjer på macken!
07/07  Burnouts på Hälla i Västerås igår
04/07  BMW E30 V8 Turbo lägger rök i Södra Länken
04/07  Världspremiär för 700 hk Porsche GT2 RS!
20/06  Grym reklamfilm med nya Audi R8 Spyder
19/06  BMW M5 tar plötsligt eld i Ryssland
19/06  Volt under Gatebil i helgen
09/06  Astra gör läskig volt på Nürburgring
08/06  Ännu dyrare: Porsche 911 Turbo S Exclusive Series
07/06  Spionfilm: Porsche GT2 RS kommer tillbaka
05/06  10 minuter med kraschande Skodor
02/06  M3 E92 i 300 blås på motorvägen
01/06  Svenskt superbygge - Charger 1969 med 7,0 Hemi och nytt chassi
22/05  Brutalt tät snubbe berättar om sin nya Ford GT
19/05  Lotus Elise Sprint - 798 kilo och 134 hk!
17/05  BMW M5 blir fyrhjulsdriven!
17/05  Volvo+Google i nya bilar
Tusentals filmer i arkivet!
 Bilvärlden är galen!   
Visa fler galna bilder »
 Kommentarer   

Inga kommentarer n...


Skriv kommentar:
Namn: E-mail:
Kommentar:

7 + 4 = (Spam-koll)

OBS! Ditt IP-nummer registreras.
Läs mer om kommentarsmöjligheterna
 Bilvärlden är galen!   
Visa fler galna bilder »
 Undersökning   
Går du omvägar för att kolla på snygga fälgar?

Jajamensan
Det händer
Nej!

    
 Sportbilen-reklam   
 Senaste bildgallerierna!   
»  Tesla Roadster
12 bilder
»  Corvette ZR1 2019
16 bilder
»  Hennessey Venom F5
19 bilder
»  Lamborghini Terzo Millennio Concept
17 bilder
»  Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
6 bilder
»  Volvo V60 Polestar WTCC 2018
19 bilder
»  Polestar 1 - 600 hk/1.000 Nm hybrid
19 bilder
»  Ford GT i Norge
12 bilder
»  Volvo XC40
10 bilder
»  BMW Concept X7 iPerformance
41 bilder
»  Lamborghini Aventador S Roadster 2018
15 bilder
»  Porsche 991 GT3 RS Neidfaktor
15 bilder

Se fler bilder här!

Länkguiden Rally & Racing


 Annonser   
LeoVegas Sports - Årets sporthändelse i mobilen! Besök vår hemsida att ta del av våra exklusiva bonus erbjudanden!

BilDelarOnline24.se
www.ReservDELAR24.Se


 Bilmärken A-Ö   
Hitta allt om DITT märke!
 Sök   
Sök på sportbilen: