Audi R8 i ny uppdaterad version och ny toppversion   
2012-07-26 kl. 12:48 Visningar: 11966

Audi R8 i ny uppdaterad version och ny toppversion
Audis supersportbil R8 uppdateras på en mängd punkter. Den största förändringen är den helt nya S-tronic växellåda med dubbelkopplingsteknik. Exteriört har även en mängd uppdatering skett med bland annat nya LED-lyktor med integrerade blinkers och en ny design av området runt stötfångarna. Dessutom får Audi R8 en ny toppversion i Audi R8 V10 plus, med 550 hk och en acceleration 0-100 på sensationellt låga 3,5 sekunder.

    
Nu presenterar quattro GmbH den uppdaterade Audi R8, en finslipning av en bil som redan vunnit otaliga tester mot konkurrenter i samma klass. Modellens extrema kördynamik understryks av en design som nu utstrålar ännu mer elegans och sportighet än tidigare. Förutom de iögonfallande LED-ljusen där blinkers och annan ljusfunktionalitet integrerats, kan man notera den nya splitter/diffusor i kolfiber som standardmonteras på R8 V10 plus och kan fås som tillval till de andra modellerna. Även backspeglarna och luftintagen på karossens båda sidor är nu gjorda av kolfiber.



Audi erbjuder R8 i de två fasta färgerna Ibisvit och Brilliantröd, i fyra metalliska nyanser och med fem pärl -och kristalleffekts beläggningar. För R8 V10 plus kommer en helt ny matt färg att finnas tillgänglig som ett exklusiv tillval.

Nya Audi R8 tar tillvara på Audis omfattande erfarenhet av ultralätta konstruktioner. Karossen är gjord i aluminium och väger endast 210 kg. Totalt väger V8-coupemodellen 1560kg, medan dess öppna systermodell V8 Spyder väger in på 1660 kg. Toppmodellen R8 V10 plus, endast tillgänglig som coupe, väger 1570 kg. Här bidrar sportstolar i glasfiber, mindre ljuddämpningsmaterial, keramiska bromsar och diverse andra komponenter i kolfiber till att vikten kunnat hållas nere.

Prestanda är ännu bättre än tidigare: V8-modellen har en motor på 4,2 liters cylindervolym som ger 430 hk, ett maximalt vridmoment om 430 Nm som gör att bilen sprintar 0-100 på 4,3 sekunder och når en toppfart på 300 km/h. Förutom att modellen nu klarar sprinten till hundra 0,3 sekunder snabbare, har CO2-utsläppen kunnat kapas med 22 g/km, främst tack vare den nya S-tronicväxellådan.



V10-modellen har 530 hk och 530 Nm i maximalt vridmoment, och accelererar upp R8 i 100 km/h på bara 3,6 sekunder om bilen utrustats med S-tronic. Farten slutar inte öka förrän bilen nått 316 km/h.

Men mest spektakulär prestandamässigt är förstås den nya toppmodellen Audi R8 V10 plus, vars trimmade V10-motor levererar en toppeffekt på 550 hk och ett maximalt vridmoment på 540 Nm, vilket ger en 0-100-tid på 3,5 sekunder.

Två växellådor finns att tillgå: Dels en manuell sexväxlad växellåda som löper i en metallkuliss. För extremt snabba och smidiga växlingar lanseras nu dessutom en helt nykonstruerad, sjuväxlad S-troniclåda med dubbelkopplingsteknik. Växlingarna sköts i denna antagligen via paddlar bakom ratten, eller via växelspaken på golvet, och sker i princip utan avbrott av drivkraft – de utförs inom loppet av några hundradels sekunder. Självklart finns även ett automatläge där växellådan växlar lika mjukt och följsamt som vilken automatisk växellåda som helst.

Fyrhjulsdriftsystemet quattro är standard på Audi R8. Normalt leds cirka 15% av drivkraften till framhjulen, men om bakhjulen saknar grepp, kan totalt 30% ledas till det främre hjulparet.

Alla komponenter som påverkar väghållningen på R8 är som tagna från racerbanan, exempelvis är det dubbla smidda triangellänkar som kontrollerar hjulens rörelser både på fram- och bakaxeln. V10-modellerna har dessutom Audi magnetic ride, dvs stötdämpare ställbara i hårdhet, som standard.



Bromsarna på R8 är av det mer extrema slaget: Frambromsarna är utrustade med viktbesparande, vågformiga bromsskivor och åttakolvsok, medan bakbromsarna har fyrkolvsok. Som tillval finns keramiska bromsar att beställa (standard på R8 V10 plus).

Men det mest unika med R8 är inte dess superbilsprestanda eller klassledande körupplevelse, utan att R8 faktiskt är en av de få supersportbilar som man kan leva med i vardagen. Bilen har totalt 190 liters bagagerum, enkelt insteg. bekväma säten och en för klassen unikt hög fjädrings- och ljudkomfort.

Den svenska lanseringen av Audi R8 är planerad till hösten 2012. Förförsäljningen startar dock redan i augusti månad och priserna börjar på 1.175.000 kronor för en Audi R8 V8 med manuell växellåda respektive 1.305.000 kronor för Spyder-utförande. V10 börjar på 1.525.000 med S-tronic växellåda som standard respektive 1.655.000 kronor i Spyder-utförande. Toppversionen Audi R8 plus kostar från 1.675.000 kronor.
 Filmlänkar   
21/03  BMW-förare svinar satan i trafiken
20/03  Polisen gillar inte högljudd E 63 AMG
15/03  Rolls-Royce Ghost på strippen!
15/03  Honda S2000-ägare gör en Mustang - det var väl onödigt!
14/03  Mustang showar - kraschar i Lamborghinis staket
10/03  Åkrädd kartläsare – ren och skär humor!
10/03  A-traktorbygge - från 945 till 740!
01/03  Försäkringsbolaget fick nys om kraschfilmen
28/02  Här är världens snabbaste Honda S2000
28/02  18-åringar ska inte ha Gallardo
27/02  Men vad fanken: Ferrari 488 med korkad förare!
25/02  Stora problem när sänkta bilar möter låga hinder
23/02  Så här förhindrar man en road rage
23/02  De fem bästa Porsche-ljuden
23/02  Superbilsgarage med både bilar och vita tigrar
22/02  Entusiastiskt test av 604-hästars E63S
22/02  Livet är som ett dataspel med Huracán genom natten
21/02  Indisk mobb kastar sten på Aventador och 458
17/02  Månadens motorsport-fails
16/02  Läskigt som sjutton i skogen
15/02  Trumps entourage har hög säkerhet - minst sagt
14/02  Aston Martin Vantage Roadster showar - och kraschar med hus
13/02  Sladda i snö med nya Lamborghini ser kul ut
13/02  McLaren-kraschen kostade 1,1 miljoner
06/02  Bogserlina i London-trafiken får folk att ramla
06/02  Pippigul R8 V10 Plus bärgas från en å
31/01  Dyrt värre: Jon Olssons gamla Murciélago kraschad
31/01  Filmar en Pagani Zonda F - krockar med den
24/01  Elefant röjer på en indisk festival - stångar Tuktuks
24/01  Polis slänger en kopp kaffe på en hojåkare
19/01  Snubben har en gasolbrännare på full fart i bilen
18/01  Tunnelrace slutar med krasch
16/01  Polis och tjuv – i custombyggda muskler!
16/01  Superbilsmöte: Rimac Concept_One vs Veyron
16/01  Hellcat är inte nog – nu kommer SRT Demon!
16/01  Jimmie kör så det ryker med sin M3 E36 Turbo
11/01  BMW M4 i Förenade Arabemiraten - gissa vad?
10/01  Här kraschar han hyr-Ferrarin värd över 2.000.000
10/01  Audi SQ7 kraschar på Nürburgring
09/01  Riktigt mysig mix av burnouts och snabba bilar
Tusentals filmer i arkivet!
 Bilvärlden är galen!   
Visa fler galna bilder »
 Kommentarer   

Inga kommentarer n...


Skriv kommentar:
Namn: E-mail:
Kommentar:

10 + 6 = (Spam-koll)

OBS! Ditt IP-nummer registreras.
Läs mer om kommentarsmöjligheterna
 Bilvärlden är galen!   
Visa fler galna bilder »
 Undersökning   
Går du omvägar för att kolla på snygga fälgar?

Jajamensan
Det händer
Nej!

 Från forumet   
[08:30] ZIL 117 Hot Rod Nisse
[08:29] Beijing CB4 limousine för Race ! Hot Rod Nisse
[10:58] Allmänt/offtopic- tråden! Mr. PinkDrifter
[12:08] Honda CR-Z chargerviper
[15:16] Detta köpte jag precis - Tråden! Robe
 Sportbilen-reklam   
 Senaste bildgallerierna!   
»  Nissan GT-R Track Edition 2017
17 bilder
»  Porsche Panamera Sport Turismo 2018
21 bilder
»  Ferrari F50, Mike Tysons
23 bilder
»  Pagani Huayra Roadster
25 bilder
»  Bugatti-fabriken inifrån
24 bilder
»  MB E 63 S AMG kombi
19 bilder
»  Stockholm Lifestyle Motor Show 2017
136 bilder
»  Ford Mustang 2018
15 bilder
»  BMW 4-serie 2018
135 bilder
»  Audi Q8 concept
34 bilder
»  BMW M5 F10 Vorsteiner
16 bilder
»  BMW M2 Manhart 630 hk
26 bilder

Se fler bilder här!



 Annonser   
LeoVegas Sports - Årets sporthändelse i mobilen! Besök vår hemsida att ta del av våra exklusiva bonus erbjudanden!

BilDelarOnline24.se
www.ReservDELAR24.Se


 Bilmärken A-Ö   
Hitta allt om DITT märke!
 Sök   
Sök på sportbilen: