Maseratis racer-GT   
2011-10-13 kl. 10:41 Visningar: 6455

Maseratis racer-GT
» Artikel med film

MC Stradale är Maseratis snabbaste bil om man för en stund glömmer Enzo-baserade MC12. Martin Ström tar bilen på en fyradagarstur i Italien och finner gudomliga vägar mellan Rom och Modena!


 Text, film, foto: Martin Ström   
Om du råkar befinna dig i den lilla staden Borgo San Lorenzo strax norr om Florens och dessutom är på väg norrut, ja då väntar himmelriket. I alla fall om den himmel du föreställer dig är fylld av kurvor med smekande slät asfalt och bedårande utsikt.
Det skadar inte heller om du händelsevis har tillgång till en Maserati MC Stradale.
Kör i så fall i riktning mot Scarperia på väg SP503. Efter en tråkig golfklubb börjar gatufesten och det är dags att öppna spjällen i Maseratin. MC Stradale är den snabbaste bilen med treudd i fronten (bortsett från specialbygget MC12 på Enzobas). Samtidigt är det en tung bil, hela 1.770 kilo med förare, och trots halvbur, tunna skalstolar och fyrpunktsbälten med intercomanslutning så handlar det inte om en renodlad racer. En Maserati ska alltid kunna fungera som en riktig GT-bil.



Seriös kurvkramare
Men över bergspasset Passo della Futa som vår utvalda väg leder mot visar Maserati att MC Stradale även kan dubblera som seriös kurvkramare.
Raksträckorna är korta och få vilket är perfekt för då får vi tillfälle att njuta av den delikata styrningen som Maserati bjuder på. Greppvänlig mockaratt och direkt känsla, men inte hypervass eftersom styrningen även ska kännas avslappnad i hög fart på motorväg. Körställningen är perfekt även för mig som är nära två meter lång. Däremot kan jag nog glömma hjälm eftersom takhöjden och framförallt utrymmet i sidled är begränsat av säkerhetsburen. Fyrpunktsbältet håller mig i ett fast grepp vid inbromsning, vid kurvtagning sitter jag redan utan bälte som i ett skruvstäd i den tajta kolfiberstolen. Kolfiberinlägg här och var är förresten ett signum för MC Stradale och visst är den helrätt med den röda tejpen på karossen. Vid målet i Modena parkerar jag bredvid en helvit likadan bil som inte alls känns lika fräck även om ägaren valt till en liten kolfiberläpp på bakluckan.



Bagage istället för baksäte
MC Stradale är inte bara tung utan även väldigt lång. Normalt ska den ju rymma fyra personer någorlunda komfortabelt, men nu är baksätet ersatt av en bur. Detta gör dock inte bilen helt opraktisk eftersom utrymmet kan användas för bagage. Vanliga bagageutrymmet är okej men vill man lasta för mer än en weekend får man ta till kupén också.
Vi har fyllt alla skrymslen och vrår med kamerautrustning och några kalsonger. Rutten är planerad utifrån de roligaste vägarna och går mellan Rom och Modena.



I utkanten av Italiens huvudstad ligger en av två Ferrari- och Maseratiåterförsäljare och när taxichauffören släpper av oss i det anonyma industriområdet undrar han nyfiket vad vi ska göra där. Jag pekar på vår vita MC Stradale som rullats fram lagom till vår ankomst och han tappar hakan. Visst känner man sig lite speciell som ska få tillbringa fyra dagar med denna racer-GT och det pirrar i magen så där härligt som det bara gör inför en härlig bilsemester med vägen som mål.



Först över 300 blås
Vägen upp till bergspassen mellan Toscana och Emilia Romagna är mer transport än underhållning eftersom trafiken sätter stopp för att utforska Maseratins angivna toppfart på 301 km/h. MC Stradale är den första modellen att bryta 300-vallen så det vill vi givetvis prova. Men inte på motorvägen ut från Rom där italienarna gör fem filer fast det bara är tre egentligen. Jag håller tungan rätt i mun och navigerar den stora sportbilen med fast hand för att undvika plåtkontakt med ett par Fiatbilar och en Renault Master. Egentligen är det inga problem. Italienarna vet hur man kör bil på liten yta i hög fart men det känns olustigt till en början.



450 kusar
På rena transportsträckor kan man ibland tillåta sig att lyssna på medhavd mp3 och bilen rullar inte hutlöst hårt eller är jättebullrig så det fungerar. Men oftast är stereon överflödig eftersom den verkliga musiken kommer från motorn. En 4,7-liters V8 som i MC Stradale ger 450 hästkrafter, en smula mer (10 hk) än vanliga Gran Turismo S men det chassit hade klarat mer. Eller så hade man gärna fått banta bort ett par hundra kilo till för även om det knappast är en långsam bil så märks vikten både när man vill testa toppfarten och när det är dags att bromsa.
Brembohejdarna i sig är det inget fel på, rejält tilltagna kolfiberbromsar som det är räcker gott men däcken orkar inte hålla emot när farten ska tas ner ordentligt. Särskilt tydligt märks det när vi jobbar oss nedför serpentinvägarna i bergen.



Ljudet, ljudet, ljudet!
Kurvgrepp och balans är det däremot inget fel på. Den utmärkta styrningen gör det lätt att laborera med greppet och motorn har gott om bottenkraft så att man kan ändra spår med gaspedalen vid behov. MC Stradale är verkligen en underhållare men inte en killer. Den skulle inte göra bort sig på en bana men inte vinna någon seger. Däremot skulle föraren förmodligen ha roligast, eller åtminstone njuta mest.
Titta och lyssna på våra amatörfilmer så förstår du säkert vad jag menar. Om du inte gör det så glöm den här bilen. För det handlar om MOTORLJUD! Det är grejen med MC Stradale som kan spela allt från brutal bas på tomgång till härligt mustigt mellanregister med bluddrande V8, nästan på amerikanskt vis. Avslutat av härliga racetoner på bästa italienska vis när varvräknarnålen gör sin resa mot rött territorium. Och när det är dags att bromsa blir det inte sämre, nästan bättre faktiskt eftersom varje nedväxling med de rejäla kolfiberpaddlarna innebär kraftig mellangas. Ett riktigt charmerande partytrick från Maserati som vet vad kunderna vill ha. Se filmen här:



Oändligt antal kurvor
Näst sista resedagen stannar vi utanför GP-banan Mugello och andas in den ljumma kvällsluften. Banan ser väldigt aptitlig ut, stora höjdskillnader och bankade kurvor med vattenkammad asfalt. Men vi får hålla tillgodo med bergen som tornar upp bakom banan. Efter byn Scarperia väntar ett oändligt antal kurvor när vägen klättrar upp mot Firenzuola. Här håller vi vänster och fortsätter på SP503 en liten bit innan det är dags att haka på Stradale Statale della Futa efter byn Pagliana. I skymningen är det perfekt läge att testa bilens gränser men så här i Medelhavsland byts skymning snabbt mot kolsvart mörker och vi slår av en smula.



Nästan toppad
Efter minst 250 kurvor börjar vi dessutom bli snurriga i huvudet och längtar efter en raksträcka. Därför söker vi oss ut på motorvägen i riktning mot Bologna. Inte heller här är vägen särskilt rak men kurvorna passar bättre för ett toppfartsförsök och nattrafiken är gles. Men inte tillräckligt gles och bilens tyngd gör resan mot 300 relativt långsam och jag måste slå av med 270 km/h på mätaren. Känns lite surt men man kan ju också vända på det och tänka att eftersom det tar så lång tid att nå toppfarten så får man njuta av motorljudet under maximal acceleration längre. Kanske var det så Maserati tänkte?
Oavsett vilket är MC Stradale en av de mest underhållande sportbilarna jag kört. En riktig charmör som bjuder på sig själv mångfalt mer än de flesta konkurrenter.
Hellre en MC Stradale med stark själ än en snabbare bil utan känslor.



Fler bilder!

Fakta:
Grundpris: 1 520 000 kr.
Motor: 8-cyl, 4 691 cm3, 450 hk vid 7 000 varv/min,
Vridmoment 510 Nm vid 4 750 varv/min.
Förbrukning (angiven/prov) 1,44/1,71 l/mil (bl).
Acc: 0–100 km/t på 4,6 s.
Toppfart: 301 km/tim
Längd/bredd/höjd cm: 493/192/134.
Tjänstevikt kg: 1 770.






 Filmlänkar   
20/06  Grym reklamfilm med nya Audi R8 Spyder
19/06  BMW M5 tar plötsligt eld i Ryssland
19/06  Volt under Gatebil i helgen
09/06  Astra gör läskig volt på Nürburgring
08/06  Ännu dyrare: Porsche 911 Turbo S Exclusive Series
07/06  Spionfilm: Porsche GT2 RS kommer tillbaka
05/06  10 minuter med kraschande Skodor
02/06  M3 E92 i 300 blås på motorvägen
01/06  Svenskt superbygge - Charger 1969 med 7,0 Hemi och nytt chassi
22/05  Brutalt tät snubbe berättar om sin nya Ford GT
19/05  Lotus Elise Sprint - 798 kilo och 134 hk!
17/05  BMW M5 blir fyrhjulsdriven!
17/05  Volvo+Google i nya bilar
17/05  Porsche-stöld under vapenhot undviks i Sydafrika
15/05  Skönaste paret - på Mantorp Park sedan 1969!
15/05  Estländsk polis skojar inte med fortkörare
09/05  Tjejen bjussar på ALLT du behöver veta om din nya Huracán
08/05  Sjukt stekig S 63 AMG
05/05  Burnouts när Linköpings gatbilsfolk dammar av bilarna
05/05  Kolla hur 1.400 bilar lyftes från havsbotten
27/04  Fixa bucklan i dörren - med en dildo
24/04  1.439 hk Huracán Twinturbo kör 8,592 sek/268,4 km/h
21/04  Biffig Mustang kör rätt in i väggen under uppvärmningsvarv
20/04  MB-förare får en läxa i hur man parkerar!
20/04  Åh nej - Ferrari kraschar med Lamborghini i blötan!
18/04  Morgan blir påkörd bakifrån
10/04  RX8-ricer försöker sladda snyggt
07/04  Ballt: F-18 Fighter Jet startar på finsk motorväg
07/04  Rånare spränger värdetransportbils dörrar i rusningstrafiken
04/04  Aj fanken - BMW M3 kör med rumpan in i räcket
04/04  69-åring tacklade MC - får 15 års fängelse
21/03  BMW-förare svinar satan i trafiken
20/03  Polisen gillar inte högljudd E 63 AMG
15/03  Rolls-Royce Ghost på strippen!
15/03  Honda S2000-ägare gör en Mustang - det var väl onödigt!
14/03  Mustang showar - kraschar i Lamborghinis staket
10/03  Åkrädd kartläsare – ren och skär humor!
10/03  A-traktorbygge - från 945 till 740!
01/03  Försäkringsbolaget fick nys om kraschfilmen
28/02  Här är världens snabbaste Honda S2000
Tusentals filmer i arkivet!
 Bilvärlden är galen!   
Visa fler galna bilder »
 Kommentarer   

Inga kommentarer n...


Skriv kommentar:
Namn: E-mail:
Kommentar:

7 + 10 = (Spam-koll)

OBS! Ditt IP-nummer registreras.
Läs mer om kommentarsmöjligheterna
 Bilvärlden är galen!   
Visa fler galna bilder »
 Undersökning   
Går du omvägar för att kolla på snygga fälgar?

Jajamensan
Det händer
Nej!

 Från forumet   
[08:30] ZIL 117 Hot Rod Nisse
[08:29] Beijing CB4 limousine för Race ! Hot Rod Nisse
[10:58] Allmänt/offtopic- tråden! Mr. PinkDrifter
[12:08] Honda CR-Z chargerviper
[15:16] Detta köpte jag precis - Tråden! Robe
 Sportbilen-reklam   
 Senaste bildgallerierna!   
»  BMW 8-serie Concept
29 bilder
»  Audi TT Roadster 1998 Vilner
13 bilder
»  VW up! GTI
7 bilder
»  Volkswagen Up! GTI 2018
6 bilder
»  BMW M2 CSR
36 bilder
»  BMW 2-serie Coupé och Cabriolet 2018
8 bilder
»  Porsche Panamera GrandGT Techart
18 bilder
»  Mercedes Concept A 2017
10 bilder
»  BMW M4 CS
41 bilder
»  Porsche 991 Turbo S Stinger GTR
20 bilder
»  Chevrolet Camaro Exorcist 1.000 hk
7 bilder
»  Nissan GT-R Track Edition 2017
17 bilder

Se fler bilder här!



 Annonser   
LeoVegas Sports - Årets sporthändelse i mobilen! Besök vår hemsida att ta del av våra exklusiva bonus erbjudanden!

BilDelarOnline24.se
www.ReservDELAR24.Se


 Bilmärken A-Ö   
Hitta allt om DITT märke!
 Sök   
Sök på sportbilen: