Subaru STI Racing – snöns betvingare   
2011-02-08 kl. 11:24 Visningar: 8047

Subaru STI Racing – snöns betvingare
Vi har kört nya STI Racing, sportbilen för året-runt-bruk! Subaru har Sveriges nöjdaste bilägare, och efter en vecka i den här bilen kan man inte låta bli att undra om det är just STI-ägarna som har tillfrågats. För jösses vad den här bilen går - oavsett underlag...

 Foto & text: Bo Lundvang, sportbilen.se   

Film på testbilen underst i artikeln!

Nya STI Racing är precis som väntat en riktig flåbuse om man vill. Trot eller ej, den går att köra snällt också om man ger sig sjutton på det. Fast vem köper en STI om man är en lättfotad miljökämpe? Det finns inga gröna skäl att köpa en STI, åtminstone inte just nu. Det ryktas om turbodieselversion i framtiden, och kanske till och med downsizing till 1,5-liters bensinare. Hmm...



En bil – olika uppföranden
Inträdesbiljetten är hög, från 429.900 kronor, och räkna gärna in ett par fartböter i budgeten. Fixar du dessutom en mastig soppaförbrukning på fabriksuppgifterna 14,1 liter/100 km i stadstrafik är det här en bil för dig! Körglädjen du kommer få finns det inte många konkurrenter som slår – särskilt inte på snö och is.
Kombinationen konstant symmetrisk fyrhjulsdrift och boxermotorns underbara ”kuttrande” är något som måste upplevas på riktigt för att man ska förstå tjusningen med det. Med tre körprogram (snåla Intelligent, standardläget Sport och reaktionssnabba Sport Sharp) och sex inställningar av differentialen kan man välja mellan trygg fyrhjulsdrivning eller aggressivt matande främst från bakhjulen. Det betyder helt olika uppförande på vägen. Vem sa att BMW är förarens bil?



Superalternativet
På snö räcker det väl i ärlighetens namn med en vanlig WRX (World Rally Cross) som är betydligt billigare, vår testbil som bara heter STI Racing numera är superalternativet. Bilen alla WRX-ägare egentligen vill ha, men nöjer sig med snäppet under av ekonomiska skäl. WRX svarar villigt på trimning, och tillsammans med eftermarknadsplast går det att lura vem som helst att man riskat hela sparkapitalet på en värsting. Ja, fram tills nu alltså, för från årsmodell 2011 är det sedankaross som gäller för STI Racing. Hur framtiden för lillebror ser ut vet vi först i september 2011 när nya generationens Impreza lanseras. Konceptet ser lovande ut, vad som blir kvar på produktionsmodellen återstår att se.

Stenhårda Impreza Concept som visades på LA Auto Show i november:


Osthyvel är extrautrustning
Som standard kommer STI Racing med renrakad baklucka. Ingen jättevinge som på förrförra modellen och bakåt, den är extrautrustning. Personligen tycker jag den passar perfekt på bilen, och dessutom ger den bättre marktryck när det går undan. Men den sticker ut på ett sätt som säkerligen retar både utmanare vid rödlyset och ordningsmaktens vakande ögon. Utan ser den mer civiliserad ut, potent utan att skryta om det. Så sleepermodellen kanske är det bästa alternativet – om nu inte det arga boxermorrandet avslöjar att det är en racer man har att göra med! För det där med ”rally” är borttvättat efter att Subaru lagt ner sin fabrikssatsning.



Från rally till racing på ett modellskifte
Nu körs det racing med Subaru, 24-timmarstävlingen på Nürburgring bland annat. På samma bana satte just denna bil även världsrekord för standardbilar med fyra dörrar. Med en tid på 7 minuter och 55 sekunder kör den in före Porsche Panamera, före Cadillac CTS-V och självklart före ärkerivalen Lancer Evo X! Okej, den sistnämnda saknar vad vi vet officiell tid runt Ringen, men version IX klarade tiden 8 minuter och 11 sekunder med ett japanskt kamikaze-team. En bra tid runt Ringen tycks bli ett allt viktigare försäljningsargument så här har Subaru prickat rätt. Även om det råder diskussioner kring hur produktionsmässiga detaljerna var på bilen som kördes...



Se varvet med Tommi Mäkinen bakom ratten här:




Samma interiör
Det finns inte mycket att klaga på i STI Racing. Knappar och vred sitter där de ska, och mitt i siktet har man varvräknare och hastighetsmätare. Har man suttit i förra modellen känner man igen sig, här har inte mycket petats på. Greppvänliga stolar, underbart kortslagig 6-växlad låda och sobert svart inredning med aluminiumdetaljer.



Det är samma sak med drivlina; växellåda och motor är identisk med förra versionen vilket också innebär samma prestanda. 300-hästars boxerfyra på 2,5 liter med turbo gör noll till hundra på hissnande 5,2 sekunder och en toppfart på 255 km/h. Och accelerationen sker med ett bröl som saknar motstycke! Men man behöver nästan stå utanför om man vill njuta av ljudvågorna, den är dämpad inuti vilket är tacksamt i längden. Men den sportbil som inte blir bättre med ett lite råare avgassystem finns inte, här kommer Subaru kunna erbjuda nya köpare att välja till ett sportsystem från Ferrita. Fortfarande fullt acceptabel ljudnivå inuti men grövre brum utifrån.

Vi var med och filmade när den första STI:n fick systemet monterat hos Ferrita, se filmen här!




Detaljnytt
Så vad är nytt på STI Racing jämfört med WRX STI? Det helt uppenbara är förstås karossen, som gjorde ett kort mellanspel som halvkombi mellan 2008 och 2010 och nu är sedan igen. Mycket snyggare om du frågar mig, även om det är praktiskt med extra bagagevolym. Sen kommer finliret som kräver något av en specialist för att märka. Karossen är 5 mm lägre, och den har fått grövre krängningshämmare, kraftigare fjädring, hårdare bussningar, nedre länkarmar i aluminium och finjusterade stötdämpare. Nedre bärarmarna i framvagnen har fästs med dyra bussningar av pillow-ball-typ vilket används inom motorsport och ytterst sällan på gatbilar. Kort sagt en ordentlig chassimässig vässning som gjort bilen mer vridstark och mer raceanpassad. Skillnaderna märks mest i S-kurvor när man kliver av och på bromsen skriver Subaru, mindre understyrning utlovas också.
Sen får det väl sägas att priset faktiskt har sjunkit sedan WRX STI MY08 (dock dök en bantad PPP-version upp utan Recarostolar och navi i mars 2010 för 399.900:-). Den kostade från 449.000 kronor, här är den 20.000 billigare. Dock utan den lyxiga navigatorn vilket betingar ungefär det värdet.



Det mesta är standard
Bland valen av extrautrustning hittar man bland annat en stor och en liten bakspoiler, kromlist runt ändrören, 19-tumsfälgar i guld eller två unika färger, dimljus och lite annat smått och gott. Det mesta är standard från början – som till exempel det fantastiskt smidiga nyckelfria systemet med startknapp. Det är en välkomnande känsla när bilens innerbelysning tänds i mörkret bara man närmar sig bilen!
Summa summarum lär nya Subaru-monstret inte göra någon besviken – varken nya köpare eller gamla. Den levererar precis vad som förväntas med tanke på tidigare modeller, men det är inget jättestort kliv utan mer halvvägs mot nästa generation.

Text och foto: Bo Lundvang





Fakta
Bil: Subaru STI Racing
Motor: 4-cyl 2,5-liters bensin boxermotor, turbo
Drivning: Permanent 4-hjulsdrift, 41/59% (elektronisk justerbar centrumdiff)
Växellåda: 6-vxl man
Effekt: 300 hk vid 6.000 rpm
Vrid: 407 Nm vid 4.000 rpm
Prestanda: 0-100 5,2 sek, 255 km/h toppfart
Bränsleförbrukning: 10,3 l/100 km
Utsläpp CO2: 243 g/km
Tjänstevikt: 1.590 kg
Chassi: MacPherson fjäderben fram, dubbla länkarmar bak.
Pris: Från 429.900:-



Varvtider Nürburgring
Porsche GT2 RS 7 min 18 sek
BMW M3 CSL Loaded 7 min 22 sek
Nissan GT-R 7 min 27 sek
Audi R8 V10 7 min 44 sek
Subaru STI Racing 7 min 55 sek
Lamborghini Gallardo Spyder 8 min 5 sek
Porsche 997 Carrera 4S 8 min 5 sek
BMW M3 E92 8 min 5 sek
Lexus IS-F 8 min 18 sek

Jag har haft äran att få köra de tre senaste STI-modellerna från Subaru från 2003, 2005 och 2008. Här hittar du gamla testerna!
2008 års modell
2005 års modell
2003 års modell


 Filmlänkar   
13/12  Lamborghini Aventador - inget för tjockisar
07/12  Motorjournalen kör Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid
29/11  Motorjournalen testar nya Kia Stinger
27/11  Motorjournalen har kört 400 hk starka RS 3 Sedan
20/11  Matt Farah kör Lancia Stratos!
16/11  350-hästars Fiat 500 med extrembreddad kolfiberkaross!
14/11  Kolla in udda Lambo-baserade Kode 0
13/11  Vilken best! Diablo GT1 Stradale - en av bara två!
09/11  Helt original 1M Coupé låter fantastiskt
07/11  Världens snabbaste bil: Koenigsegg Agera RS kör 458 km/h
26/10  Busschaufförer kör som idioter
24/10  Nya Honda Civic Type-R testad av Matt Farah på bana
18/10  Läskiga scener från bil genom Portugals skogsbränder
17/10  Han köpte en långmilad Porsche 911 - så gick det sen
16/10  Killen som fick Aventadoren översprungen intervjuad
11/10  Om du undrar varför alla älskar Honda S2000...
06/10  Koenigsegg är snabbare än Bugatti 0-400-0
05/10  Whoa - brutal R8 V10 plus med 900 hk!
03/10  Zlatan kör sin LaFerrari i Stockholm
26/09  Snubben är grymt nöjd med Kia Stinger V6 RWD
20/09  Märkliga fordon under Burning Man
05/09  Rånare i RS6 gör allt för att komma undan
04/09  Nissan GT-R lockar fram idioten i dig
28/08  Motorjournalen kör 300 i AMG E63 S 4Matic
23/08  Volvo XC60 visad i Västerås igår
18/08  Par i Range Rover undviker precis beväpnade biltjuvar
14/08  Oh shit - här kraschar en 2005 års Jaguar F1
17/07  Med 600 hk Impreza upp för Mt Washington
09/07  Hammarbyrampen 2017 - raggare röjer på macken!
07/07  Burnouts på Hälla i Västerås igår
04/07  BMW E30 V8 Turbo lägger rök i Södra Länken
04/07  Världspremiär för 700 hk Porsche GT2 RS!
20/06  Grym reklamfilm med nya Audi R8 Spyder
19/06  BMW M5 tar plötsligt eld i Ryssland
19/06  Volt under Gatebil i helgen
09/06  Astra gör läskig volt på Nürburgring
08/06  Ännu dyrare: Porsche 911 Turbo S Exclusive Series
07/06  Spionfilm: Porsche GT2 RS kommer tillbaka
05/06  10 minuter med kraschande Skodor
02/06  M3 E92 i 300 blås på motorvägen
Tusentals filmer i arkivet!
 Bilvärlden är galen!   
Visa fler galna bilder »
 Kommentarer   

Inga kommentarer n...


Skriv kommentar:
Namn: E-mail:
Kommentar:

5 + 4 = (Spam-koll)

OBS! Ditt IP-nummer registreras.
Läs mer om kommentarsmöjligheterna
 Bilvärlden är galen!   
Visa fler galna bilder »
 Undersökning   
Går du omvägar för att kolla på snygga fälgar?

Jajamensan
Det händer
Nej!

    
 Sportbilen-reklam   
 Senaste bildgallerierna!   
»  McLaren Senna
25 bilder
»  Lamborghini Urus
26 bilder
»  Aria FX V8 hybrid 1.150 hk
6 bilder
»  Chevrolet Corvette ZR1 Convertible
10 bilder
»  Tesla Roadster
12 bilder
»  Corvette ZR1 2019
16 bilder
»  Hennessey Venom F5
19 bilder
»  Lamborghini Terzo Millennio Concept
17 bilder
»  Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
6 bilder
»  Volvo V60 Polestar WTCC 2018
19 bilder
»  Polestar 1 - 600 hk/1.000 Nm hybrid
19 bilder
»  Ford GT i Norge
12 bilder

Se fler bilder här!

Länkguiden Rally & Racing


 Annonser   
LeoVegas Sports - Årets sporthändelse i mobilen! Besök vår hemsida att ta del av våra exklusiva bonus erbjudanden!

BilDelarOnline24.se
www.ReservDELAR24.Se


 Bilmärken A-Ö   
Hitta allt om DITT märke!
 Sök   
Sök på sportbilen: