Nya Touareg: större men lättare    
2010-09-17 kl. 14:02 Visningar: 6216

Nya Touareg: större men lättare
Vi har kört nya Volkswagen Touareg på och vid sidan av vägen. Mer bränslesnål trots större yttermått, och för första gången finns den även med hybrid drivlina där en elmotor hjälper till att sänka förbrukningen.

 Text och foto: Bo Lundvang   

Se film ovanför faktarutan längre ner på sidan!

Volkswagen satsar hårt på miljötänk genom hela sitt modellprogram, något som blir än mer viktigt på stora och traditionellt soppaslukande storbilar som Touareg.
Hittills har den lyxiga suven tillverkats i 500.000 exemplar, och när den helt nya generationen rullar ut är det med många förändringar till det bättre. Trots att den har ökat 4,3 cm på längden till 480 cm och även blivit mer vridstyv har den bantats över 200 kilo i sin basversion.
Åtskilliga arbetstimmar har lagts i vindtunnel, där karossen har finslipats och gjorts mer aerodynamisk för att ytterligare sänka bränsleförbrukningen. Bland annat är den 20 mm lägre än förra modellen. Ett annat knep har varit att förse bilarna med åttaväxlade automatlådor.
Upp till en femtedel mindre bränsle uppger man att den nya bilen behöver jämfört med den gamla. V6-dieseln behöver inte mer än 7,4 liter per 100 km vilket är rekordartat i den här storleksklassen.



Terrängspecialist
När vi provkör på en offroadbana utanför Kolmården blir det tydligt att den är lika kompetent på vägen som vid sidan av. Med ena hjulparet på tippande trädstockar i skarp vinkel sitter hjärtat i halsgropen, men instruktören lugnar oss med att ”det här är långt ifrån vad den klarar”. Jag står nog helst utanför om det ska köras mer snett än så här! Alla Touareg är förstås fyrhjulsdrivna, med senaste generationens 4Motion och en klättringsförmåga på 31 grader.
Den verkliga offroadfantasten kan lägga till ett terrängpaket på V6 TDI där torsendiffen byts ut mot en fördelningslåda och utväxling anpassad för offroadkörning. Här kan mellan- och bakaxeldifferentialen spärras 100% och bilen kan klättra i hela 45 graders vinkel.
Ska sanningen fram är det få Touareg som behöver utstå det här provet. De flesta körs i storstäder, men den har också blivit en populär dragbil. Upp till 3,5 ton får den dra med rätt körkort i fickan, det är mer än två normala husvagnar ovanpå varandra. Eller varför inte kvarterets största båt?
Som på första versionen kan man växla mellan fem olika lägen på ett vred mellan framstolarna, där finns bland annat en lågväxel som ger senare växlingspunkter eller ingen uppväxling vid körning i manuellt läge. I nedförsbacke har man god hjälp av medlutshjälpen som ser till att det går sakta och säkert.



Kvick på vägen
På motorväg är den minst lika imponerande. Det är en stor bil, men den sticker iväg som en liten. V6 TDI med 240 hästkrafter stoltserar med 550 Nm i vrid, och det märks när man trycker gasen i botten. Det är lätt att bli fartblind, och sittställningen liksom känslan i interiören är kunglig. Här har mycket hänt sedan första versionen. Sätena finns nu i sportversion, där kuddar fylls med luft som stöd i tvära svängar precis som i sportigare Mercedes-modeller. Bak är det mer knäutrymme efter att axelavståndet växt med fyra centimeter. Hela bakre sätesraden är skjutbar 16 cm i längsled, och förstås delbar på bästa tänkbara sätt. Som extraval kan man fälla sätena elektriskt med en knapp från bagageutrymmet, perfekt när man ska in med stor last bakifrån.
Men bäst är ändå den tekniska hjälp som gör långresan så mycket säkrare. Med farthållaren aktiverad ser bilen om man närmar sig ett framförvarande fordon och bromsar in till samma hastighet. Den fungerar ända ner till stillastående, vilket gör kökörning till en smidig upplevelse. När en bil kör om och befinner sig i döda vinkeln lyser en varningslampa på insidan av backspegeln med Side Assist-systemet.



Helikoptervy
Vid manövrar där det är trångt om utrymme eller när man ska runda ett hörn som man har svårt att se runt kan man utnyttja ”helikoptervyn” i den stora skärmen på instrumentbrädan. Kameror runt om bilen lägger ihop bilderna och visar med all önskvärd tydlighet var hjulen står, och vad som händer runt hörnet. På terrängbanan var det ett tacksamt hjälpmedel när bilen skulle köras över ett dike med stockar som bro. Pyttesmå kameralinser sitter under främre och över bakre nummerplåten, och under sidobackspeglarna. Det finns även ett system som visar med linjer i skärmen var bilen hamnar när man backar med ett visst rattutslag, ingen nyhet i bilvärlden men ack så tacksamt när det är trångt. Ännu bättre är att linjerna även kan innefatta ett påhängt släp.



Hybrid bjässe
Ett intressant men kostsamt alternativ är hybridmodellen, som kombinerar en stark V6-bensinmotor med en elmotor vars batteripaket sitter under bagagerumsmattan. 333 plus 47 hästkrafter gör den till en vrålstark miljökämpe, 0-100 tar bara 6,5 sekunder. Det är 0,4 sekunder snabbare än sportiga GTI. Upp till 50 km/h kan elmotorn göra hela jobbet själv, därefter kopplas förbränningsmotorn in och arbetar parallellt. Vilken motor som jobbar syns grafiskt på den stora displayen, och det är en faslig snurr på pilarna som visar om den laddar batteriet via bensinmotorn eller bromskraft, eller om den använder elkraften. När bilen frirullar kopplas bensinmotorn bort helt. Snittförbrukningen landar på 8,2 liter på 100 km. Priserna börjar på 795.000 kronor för den välutrustade hybridversionen jämfört med V6 TDI och V6 FSI som startar på 475.000 kronor.
Som många nya bilar har Touareg V6 och Hybrid ett start-stopp-system som obemärkt stänger av maskinen vid trafikljus för att spara bränsle, funkar helt utan problem. Det fanns redan på snålbilen VW Lupo 3L för tio år sen, först nu börjar det bli vanligt.
Ska du köpa en Touareg så välj V6 TDI! Den drar lite soppa och känns riktigt snabb och stark med sitt höga vridmoment.



Plus
+ Körglädje i stort format
+ Lyxig men ändå betydligt mer ”folklig” än till exempel Audi Q7
+ En underbar bil på motorvägen (och i köerna) med säkerhetsfunktionerna som bromsar in och varnar för intilliggande fordon

Minus
- Hybriden sänker inte förbrukningen tillräckligt mycket för att det ska vara värt pengarna

Film



Snabbfakta VW Touareg
Motorer: V6 TDI, V8 TDI, V6 FSI, V6 TSI Hybrid
Storlek: 480 cm lång, 193 cm bred
Standardutrustning: 18” alufälgar, 2-zons klimatanläggning, urkopplingsbar passagerar-krockkudde, krockskyddsgardiner, knäkrockkudde för föraren, multifunktionsratt i läder, farthållare, touch-screen-stereo med cd-växlare, regnsensor, stöldskyddslarm.
Förbrukning l/100 km / utsläpp co2/km: 7.4 / 195g (V6 TDI), 9.1 / 239 (V8 TDI), 9.9 / 236 (V6 FSI), 8.2 / 193 (V6 Hybrid).
Priser: Från 475.000 (V6 TDI+V6 FSI), 695.000 (V8 TDI), 795.000 (V6 Hybrid)









 Filmlänkar   
21/03  BMW-förare svinar satan i trafiken
20/03  Polisen gillar inte högljudd E 63 AMG
15/03  Rolls-Royce Ghost på strippen!
15/03  Honda S2000-ägare gör en Mustang - det var väl onödigt!
14/03  Mustang showar - kraschar i Lamborghinis staket
10/03  Åkrädd kartläsare – ren och skär humor!
10/03  A-traktorbygge - från 945 till 740!
01/03  Försäkringsbolaget fick nys om kraschfilmen
28/02  Här är världens snabbaste Honda S2000
28/02  18-åringar ska inte ha Gallardo
27/02  Men vad fanken: Ferrari 488 med korkad förare!
25/02  Stora problem när sänkta bilar möter låga hinder
23/02  Så här förhindrar man en road rage
23/02  De fem bästa Porsche-ljuden
23/02  Superbilsgarage med både bilar och vita tigrar
22/02  Entusiastiskt test av 604-hästars E63S
22/02  Livet är som ett dataspel med Huracán genom natten
21/02  Indisk mobb kastar sten på Aventador och 458
17/02  Månadens motorsport-fails
16/02  Läskigt som sjutton i skogen
15/02  Trumps entourage har hög säkerhet - minst sagt
14/02  Aston Martin Vantage Roadster showar - och kraschar med hus
13/02  Sladda i snö med nya Lamborghini ser kul ut
13/02  McLaren-kraschen kostade 1,1 miljoner
06/02  Bogserlina i London-trafiken får folk att ramla
06/02  Pippigul R8 V10 Plus bärgas från en å
31/01  Dyrt värre: Jon Olssons gamla Murciélago kraschad
31/01  Filmar en Pagani Zonda F - krockar med den
24/01  Elefant röjer på en indisk festival - stångar Tuktuks
24/01  Polis slänger en kopp kaffe på en hojåkare
19/01  Snubben har en gasolbrännare på full fart i bilen
18/01  Tunnelrace slutar med krasch
16/01  Polis och tjuv – i custombyggda muskler!
16/01  Superbilsmöte: Rimac Concept_One vs Veyron
16/01  Hellcat är inte nog – nu kommer SRT Demon!
16/01  Jimmie kör så det ryker med sin M3 E36 Turbo
11/01  BMW M4 i Förenade Arabemiraten - gissa vad?
10/01  Här kraschar han hyr-Ferrarin värd över 2.000.000
10/01  Audi SQ7 kraschar på Nürburgring
09/01  Riktigt mysig mix av burnouts och snabba bilar
Tusentals filmer i arkivet!
 Bilvärlden är galen!   
Visa fler galna bilder »
 Kommentarer   

Inga kommentarer n...


Skriv kommentar:
Namn: E-mail:
Kommentar:

10 + 9 = (Spam-koll)

OBS! Ditt IP-nummer registreras.
Läs mer om kommentarsmöjligheterna
 Bilvärlden är galen!   
Visa fler galna bilder »
 Undersökning   
Går du omvägar för att kolla på snygga fälgar?

Jajamensan
Det händer
Nej!

 Från forumet   
[08:30] ZIL 117 Hot Rod Nisse
[08:29] Beijing CB4 limousine för Race ! Hot Rod Nisse
[10:58] Allmänt/offtopic- tråden! Mr. PinkDrifter
[12:08] Honda CR-Z chargerviper
[15:16] Detta köpte jag precis - Tråden! Robe
 Sportbilen-reklam   
 Senaste bildgallerierna!   
»  Porsche Panamera Sport Turismo 2018
21 bilder
»  Ferrari F50, Mike Tysons
23 bilder
»  Pagani Huayra Roadster
25 bilder
»  Bugatti-fabriken inifrån
24 bilder
»  MB E 63 S AMG kombi
19 bilder
»  Stockholm Lifestyle Motor Show 2017
136 bilder
»  Ford Mustang 2018
15 bilder
»  BMW 4-serie 2018
135 bilder
»  Audi Q8 concept
34 bilder
»  BMW M5 F10 Vorsteiner
16 bilder
»  BMW M2 Manhart 630 hk
26 bilder
»  Porsche 911 GTS 2018
15 bilder

Se fler bilder här!



 Annonser   
LeoVegas Sports - Årets sporthändelse i mobilen! Besök vår hemsida att ta del av våra exklusiva bonus erbjudanden!

BilDelarOnline24.se
www.ReservDELAR24.Se


 Bilmärken A-Ö   
Hitta allt om DITT märke!
 Sök   
Sök på sportbilen: