Sportbilen.se på NISMO Festival   
2010-04-18 kl. 00:00 Visningar: 11487

Sportbilen.se på NISMO Festival
NISMO Festival är en härlig mix av japansk bilkultur, racing och hängivna fans som hyllar riktiga superstjärnor. Festivalen är ett enormt evenemang utfört på en av världens vackraste motorbanor, Fuji Speedway i Japan. Sportbilen.se var där som enda svenska media!

    
Text: Fredrik Söderquist, Peter Långfors
Bild: Fredrik Söderquist, Maria Myllgren, Sara Wiss, Peter Långfors



Klockan är fem på morgonen och den kyliga bergsluften smyger sig in obarmhärtigt in mellan klädlagren. Alla ljud dämpas av dimslöjorna som ännu döljs av ett kompakt mörker. Ändå anar man att något är på gång uppe i bergen. Vid foten av Mount Fuji, Japans högsta berg ligger Fuji Speedway. I skenet av starka strålkastare utgör motorbanan målet för de 29.000 människor som just nu är på väg till 2009 års NISMO Festival.
NISMO Festival är en årlig festival som hålls efter avslutad tävlingssäsong i Japan. En enorm festival helt tillägnad Nissan och NISMO och som under en dag bjuder på mängder av aktiviteter på och vid sidan av banan.



Full aktivitet redan innan festivalen öppnar
Raden av billyktor i mörkret ringlar långt ut på bergsvägarna från Fuji Speedways båda entréer. Efter entrén leder en sexfilig väg in på området och strömmen av bilar fyller stadigt på samtliga parkeringsytor. Besökare har blivit ombedda att samåka eller åka en av de bussar som går i skytteltrafik mellan närbelägna byar och motorbanan då parkeringsmöjligheterna är begränsade. För en skandinav upplevs dock terrassparkeringarna längs bergssluttningen som enorma. Tänk dig sedan dessa parkeringsytor fyllda av tusentals skatter och bilmodeller du aldrig tidigare sett i verkligheten. Bara på parkeringen. Det ger en föraning om vad som komma skall.



Planerar man ett besök på NISMO Festival ska man vara beredd på att det är en omöjlighet att ”göra” festivalen under ett enda besök. Tempot är högt, trycket på varje aktivitet är stort och många av upplevelserna kräver biljett. Biljetterna kan bara köpas på plats och då får man vara beredd på att köa, något som japanerna för övrigt är överväldigande duktiga på. Där det finns plats kan köerna ringla i kilometer. De mest hängivna entusiasterna kan sitta i timmar och köa för en biljett till exempelvis Grid Walk. Tänk på att vara ute i god tid oavsett vad du riktat in dig på att göra annars riskerar du att få stå i kö stora delar av dagen, vilket i och för sig är en upplevelse bara det. På området händer så mycket att man mycket väl kan få första parkett till något intressant att titta på från sin köplats.
När solen så småningom söker sig över bergstopparna upptäcker man hålögda japaner som redan tillbringat många timmar på NISMOs stora utställningsyta bakom Fuji Speedways enorma läktare. De har köat i flera timmar för att handla för dagen något billigare modellbilar, Nissan- och NISMO accessoarer samt begagnade motorsportdelar och kläder från NISMOs garageförsäljning. Det är då man får den första lilla aningen om hur stort detta är för japanska Nissan-fans. Köa i flera timmar i mörker och kyla för att få köpa en begagnad fleecetröja som någon av team-mekanikerna haft under säsongen. Wow. Tanken hinner lagom landa i medvetandet då man vänder sig helt om och ser det mäktiga snöklädda Mount Fuji torna upp i sig i morgonsolen alldeles intill banan. Hänförande. Så vackert att man tappar andan. På en armlängds avstånd står gnistrande sportbilar, alla häftigare än något man tidigare sett. Nu är det dags att uppleva festivalen i dagsljus.



2009 års NISMO Festival kan starta
Efter invigningen på stora scenen drar många aktiviteter igång på flera håll. På banan finns möjlighet att få en hisnande åktur i passagerarsätet på en Z33 GT300. Samtidigt körs uppvärmning och testning av övriga bilar som ska köras under dagen. På NISMOs utställningsområde börjar representanter för NISMO Omori Factory demonstrera hur en RB26:a ska monteras isär för att ges en grundlig service. Senare under dagen fortsatte demonstrationen i omvänd ordning då motorn monterades ihop igen. Hela banområdet trafikeras av bussar som skjutsar besökare som vill fotografera sina favoritbilar under dagen.



Direkt efter att de inledande uppvärmnings- och testrundorna är utförda intar March CUP banan. Nissan March, som är känd som Nissan Micra i Europa, är fortfarande en mycket populär bil i Japan. Och March CUP visar att det går att göra tuffa racebilar av dessa småbilar och även om de övriga bilarna på plats gör att March CUP-bilarna bleknar något så är de ändå underhållande att se dem på banan.



Medan full aktivitet sker på banan så fylls depåområdet ständigt på med en strid ström av nya besökare. Depåområdet på Fuji Speedway är enormt. Ett 30-tal stora depågarage med tillhörande VIP-hus utgör grunden till det stora depåhuset. Utanför depågaragen är det marknad. Här finns alla de stora tillverkarna av eftermarknadsdelar representerade - Tomei, RAYS och HKS för att nämna några. Alla har montrar, demobilar och försäljning på plats. Försäljningen sker självklart med reducerade mässpriser dagen till ära. Området är oerhört populärt och ivrig kommers pågår med oförändrad styrka under hela dagen.



Depågaragen gömmer riktiga godbitar
Inne i depågaragen står allt från Nissans historiska tävlingsbilar till de bilar som är här idag för uppvisningslopp. Det är ett otroligt tryck från fans och press under hela dagen. Några av förarna som i Japan hyllas som riktiga superstjärnor bjuder på att låta sig fotograferas till folkets jubel. Har man löst biljett tillåts man sitta i förarsätet på en Z33 GT500, starta och torrköra bilen ett ögonblick. En omåttligt populär programpunkt.



Bland de historiska tävlingsbilarna i garagen står bl.a. LeMans bilarna R390 GT1 & R391 även Grupp C bilar som R92CP & NP35 är på plats för beskådning.



Det senaste tillskottet till Nissans flora av tävlingsbilar är Nissan GT-R FIA GT1. En bil som under 2010 ska tampas i tävlingsserien FIA GT1 med storheter som Porsche 997 GT3 RSR.
Ute på banan avlöser Z-bilar och GT-R:er i olika tappning varandra. Nissan GT-R FIA GT1 visas idag för första gången officiellt på Japansk mark. Sidepipesen gör att V8-ljudet liknar ett mullrande åskoväder när den på fullt flås susar förbi läktaren. Även om de inhemska tävlingsserierna är i särklass mest populära här i Japan så verkar det som att dessa Nissan-fans även kommer att följa FIA GT1 under 2010.



Challenge R – GT-R Special Battle
Dagens avslutande lopp rankas i särklass som festivalens höjdpunkt för många av besökarna. Det handlar om Grid Walk och GT-R Special Battle. Som temat för 2009 års NISMO Festival, ”Challenge R”, avslöjar så handlar det om hyllande till samtliga modeller av Skyline GT-R och GT-R Special Battle är en unik tävling där samtliga framgångsrika tävlingsmodeller av dessa mytomspunna bilar gör upp. Godzilla VS Gozilla VS Godzilla, det är definitivt det enda stället på jorden där fans av dessa bilar ges denna otroliga möjlighet att se dem fajtas i samma lopp.
I ett försök att skapa en ”fair fight” använder man sig av ett handikappsystem med obligatoriska depåstopp. Ju nyare och därmed modernare tävlingsbil, desto fler depåstopp.
Men innan tävlingen inleds placeras bilarna, efter ett uppvärmningsvarv, på sina angivna startpositioner med förare och race queens vid sidan av respektive bil. Samtliga fotografer från pressen springer runt i vad som bäst kan beskrivas som ren panik och låter kamerorna gå varma.



Stressen förklaras då blicken riktas mot start- & målrakan där en enorm samling människor tålmodigt väntar bakom ett långt spärrband. Dessa hundratals, kanske tusentals, besökare har på morgonen köat i timmar för att köpa biljetter till Grid Walk och är nu redo att på nära håll få se sina idoler till förare och dess bilar. SuperGT är stort i Japan, riktigt stort. Förarna avgudas som rockstjärnor och race queens är lika stora som internationella supermodeller. Med framgångarna Nissan har haft i SuperGT, både i GT300- och GT500-klassen så är det inte förvånande att dessa förare och race queens är populära.



När spärrbandet släpps av funktionärerna infinner sig någon form av kontrollerat kaos när alla ivriga fans springer runt. Efter bara några sekunder är hela start- & målrakan fullständigt fylld av hängivna fans som jagar autografer, fotograferar bilar och är helt uppslukade av känslan av att stå nära sina föraridoler och tävlingsbilarna. Hade detta varit någon annanstans hade upplevelsen varit riktigt skrämmande, men japanernas respekt för varandra gör att det kaos som ändå infinner sig är fullständigt kontrollerat. Ingen knuffas eller trängs och ändå är det både trångt och full fart som gäller för samtliga.



Hängivna fans på riktigt
Till sist är det dags för dagens riktiga höjdpunkt och även den sista aktiviteten innan NISMO Festivalen avslutas för denna gång. Bilarna startas upp och startskottet går till unisont vrål av fansen på läktaren. Även om det är ett uppvisningslopp så hålls det inte igen av någon förare. Det är full attack som gäller hela tiden. Redan efter något varv har flera aggressiva omkörning skett och några, förvisso harmlösa, avåkningar är avklarade. Trots handikappsystemet med depåstopp dröjer det inte länge förrän avståndet mellan de olika karossmodellerna av Skyline GT-R är stort. R32:orna är redan varvade av R33- och R34:orna medan de senaste modellerna av GT500-bilarna, Nissan GT-R, är flera varv före. Loppet blir mer en inbördes tävling mellan bilarna av samma karossmodell. Dock är det ganska underhållande racing mellan R33- och R34:orna, även om R34:orna med klar marginal är snabbare. Ljudet av V8:orna runt Fuji Speedway skapar en otrolig upplevelse tack vare den naturliga akustik som bergen och dalarna skapar. När de fyra aktuella GT500-bilarna på rad drar på för fullt längs den långa rakan infinner sig gåshud på såväl armar som ben.



När loppet är över inleds avslutningsceremonin med att samtliga bilar som deltagit under dagens aktiviteter på banan parkeras längs start- och målrakan. Röda mattan rullas ut och fansen gör sig redo på läktaren. Det ges lite extra tid för att låta alla fansen komma tillrätta, för parallellt med sista delen av GT-R Special Battle så pågick även ett publikslukande evenemang på stora scenen – Race Queens on Stage.



Avslutningsceremonin inleds så med ett tacktal till fans av olika chefer inom NISMO och några av förarna. Det slängs upp tröjor på läktaren och fansen som redan är klädda till tänderna i Nissan/NISMO-prydda kläder skriker unisont ut; ”Nissan - *klapp*, *klapp*, *klapp*”, om och om igen i vad som känns som en evighet. Fanor vajar lika synkroniserat längs staketet.
Att uppleva en sådan passion och hängivenhet för en biltillverkare kan man bara göra på ett fåtal ställen i världen, och NISMO Festival i Japan är en av dessa.



















Fler bilder! (221 stycken)


Sportbilen.se i Japan:
Sportbilen.se på NISMO Festival
Besök på Nissan Global Headquarters Gallery i Yokohama
"Nissan GT500” – jakten på de omöjliga fälgarna
Ett besök på Toyota Mega Web
 Filmlänkar   
13/12  Lamborghini Aventador - inget för tjockisar
07/12  Motorjournalen kör Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid
29/11  Motorjournalen testar nya Kia Stinger
27/11  Motorjournalen har kört 400 hk starka RS 3 Sedan
20/11  Matt Farah kör Lancia Stratos!
16/11  350-hästars Fiat 500 med extrembreddad kolfiberkaross!
14/11  Kolla in udda Lambo-baserade Kode 0
13/11  Vilken best! Diablo GT1 Stradale - en av bara två!
09/11  Helt original 1M Coupé låter fantastiskt
07/11  Världens snabbaste bil: Koenigsegg Agera RS kör 458 km/h
26/10  Busschaufförer kör som idioter
24/10  Nya Honda Civic Type-R testad av Matt Farah på bana
18/10  Läskiga scener från bil genom Portugals skogsbränder
17/10  Han köpte en långmilad Porsche 911 - så gick det sen
16/10  Killen som fick Aventadoren översprungen intervjuad
11/10  Om du undrar varför alla älskar Honda S2000...
06/10  Koenigsegg är snabbare än Bugatti 0-400-0
05/10  Whoa - brutal R8 V10 plus med 900 hk!
03/10  Zlatan kör sin LaFerrari i Stockholm
26/09  Snubben är grymt nöjd med Kia Stinger V6 RWD
20/09  Märkliga fordon under Burning Man
05/09  Rånare i RS6 gör allt för att komma undan
04/09  Nissan GT-R lockar fram idioten i dig
28/08  Motorjournalen kör 300 i AMG E63 S 4Matic
23/08  Volvo XC60 visad i Västerås igår
18/08  Par i Range Rover undviker precis beväpnade biltjuvar
14/08  Oh shit - här kraschar en 2005 års Jaguar F1
17/07  Med 600 hk Impreza upp för Mt Washington
09/07  Hammarbyrampen 2017 - raggare röjer på macken!
07/07  Burnouts på Hälla i Västerås igår
04/07  BMW E30 V8 Turbo lägger rök i Södra Länken
04/07  Världspremiär för 700 hk Porsche GT2 RS!
20/06  Grym reklamfilm med nya Audi R8 Spyder
19/06  BMW M5 tar plötsligt eld i Ryssland
19/06  Volt under Gatebil i helgen
09/06  Astra gör läskig volt på Nürburgring
08/06  Ännu dyrare: Porsche 911 Turbo S Exclusive Series
07/06  Spionfilm: Porsche GT2 RS kommer tillbaka
05/06  10 minuter med kraschande Skodor
02/06  M3 E92 i 300 blås på motorvägen
Tusentals filmer i arkivet!
 Bilvärlden är galen!   
Visa fler galna bilder »
 Kommentarer   

Inga kommentarer n...


Skriv kommentar:
Namn: E-mail:
Kommentar:

3 + 10 = (Spam-koll)

OBS! Ditt IP-nummer registreras.
Läs mer om kommentarsmöjligheterna
 Bilvärlden är galen!   
Visa fler galna bilder »
 Undersökning   
Går du omvägar för att kolla på snygga fälgar?

Jajamensan
Det händer
Nej!

    
 Sportbilen-reklam   
 Senaste bildgallerierna!   
»  McLaren Senna
25 bilder
»  Lamborghini Urus
26 bilder
»  Aria FX V8 hybrid 1.150 hk
6 bilder
»  Chevrolet Corvette ZR1 Convertible
10 bilder
»  Tesla Roadster
12 bilder
»  Corvette ZR1 2019
16 bilder
»  Hennessey Venom F5
19 bilder
»  Lamborghini Terzo Millennio Concept
17 bilder
»  Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
6 bilder
»  Volvo V60 Polestar WTCC 2018
19 bilder
»  Polestar 1 - 600 hk/1.000 Nm hybrid
19 bilder
»  Ford GT i Norge
12 bilder

Se fler bilder här!

Länkguiden Rally & Racing


 Annonser   
LeoVegas Sports - Årets sporthändelse i mobilen! Besök vår hemsida att ta del av våra exklusiva bonus erbjudanden!

BilDelarOnline24.se
www.ReservDELAR24.Se


 Bilmärken A-Ö   
Hitta allt om DITT märke!
 Sök   
Sök på sportbilen: