Snabbtestad: Nissan 370Z   
2009-08-14 kl. 19:21 Visningar: 11848

Snabbtestad: Nissan 370Z
Jag kommer precis från en kortare provkörning av Nissan 370Z, den kraftigt uppdaterade uppföljaren till 350Z. Än så länge har det kommit in 5-6 exemplar till landet, något demoexemplar för pressen har inte synts till.

 Text och foto: Bo Lundvang   
Det var av ren tur vi fick vantarna på SG Boman & Sons bil, efter ett telefonsamtal om den inte lika upphetsande minibilen Nissan Pixo som snart ska tas in i landet. Fortfarande rykande färsk, med inplastade pedaler och en knappt inkörd motor fick jag försöka ta det piano – vilket inte är så lätt i en dylik pjäs.
370Z är en beroendeframkallande maskin som bjuder föraren på en ny upplevelse i form av automatisk motgas när man växlar ner, trots manuell låda. Kopplar man ur från exempelvis femmans växel går varvtalet upp av sig själv för att möta samma varv som treans i den farten.



Porsche-attack
Nissan går hårt åt Porsche. Först GT-R som slår Porsche 997 Turbo runt Nürburgrings nordslinga, sen Nissan 370Z som pekar finger åt Porsche Cayman. Båda tvåsitsiga sportbilar med liknande drag (min kära fru frågade om 370Z var en Porsche!), men Nissans prissättning är förstås något lägre än Porsches. En Cayman S kostar utan extrautrustning drygt 500.000 kronor, sen får man inte glömma de högre driftskostnaderna som ingår när man köper Porsche.
Vårt testexemplar var utrustat med paketet ”Pack”, vilket ökar grundpriset från 415.900 till 438.900 kronor. Ett paket man gott kan kryssa för, här ingår bland annat läderklädsel med perforerad ”PearlSuede” och elstyrning av stolarna, farthållare och fet Bose-stereo.



Enligt Nissans utskick är nyckelfritt system grundutrustning. Nej, man slipper inte nyckel – men man behöver inte ta ur den ur fickan. Nånsin. Under handtagen på bilens utsida finns en liten knapp som känner av om nyckeln är i närheten när man trycker på den, och inne i bilen finns en startknapp som förstår samma sak. Det finns ett ställe för nyckelförvaring i kupén där man kan förvara själva dosan om man vill.
På pressens provkörningar av nya bilar med detta system är de bilansvariga alltid rädda för att nyckeln ska hänga med motorjournalisten hem, eller att bilen ska lämnas på tomgång till en annan förare som drar iväg utan nyckel. Då blir man nämligen stående så fort man slår av sin bil!
Dyraste varianten av nya 370Z är den med 19-tumsfälgar, navigator och 7-växlad automat. Då står det 499.900 kronor på prislappen.



Förstorad maskin
Som namnet antyder är den före detta 3,5 liter stora V6:an i 350Z numera 3,7 liter stor och pumpar ur sig 331 hk exakt. Vid 7.000 varv ska tilläggas. Det är tämligen högt, vilket betyder att man får smiska bilen rätt ordentligt för att få nytta av alla hästarna. Motorn är superstark från låga varv, med hela 366 Nm som mest. Det går att köra bilen i låga farter på hög växel helt utan knorr eller ryck.
Köper man en 370Z borde det vara lag på att ta en sväng förbi en racerbana någon gång, så man får känna hur bilen är gjord för att köras! En sån här bil kommer aldrig till sin rätt i vanlig trafik. Men visst är det gött att kunna köra om med ett piskrapp, fast så kan man ju inte göra hela tiden.
Apropå cylindervolymen så närmar vi oss GT-R, som har en 3,8 liter stor V6. Men den har dubbelturbo också. Det gör 480 hk, vilket hittar ner i backen genom alla fyra hjulen.



Interiör med superlativ
Den spontana känslan är att nya versionen nått en helt ny nivå än tidigare. Den plastiga inredningen är som bortblåst, och i dess ställe återfinns mocka i dörrarna, läckra sömmar över instrumentpanelen och farligt snygga skinnsäten med både sidogrepp och perforerad mocka. Ratten har bättre känsla, och bokstaven Z har växt till sig ytterligare. Hela kupén har växt i storlek, det känns inte alls lika instängt som förut. Men vem ritade sidobakrutorna? Det måste vara världens minsta!



Klassiska linjer
Utsidan har också vässats kraftigt. I profil känner man igen superbilen GT-R i linjerna, det är inte fy skam. Storebror kostar dubbelt så mycket, och kan bara servas i Göteborg. Den här är rimligare att köra runt med till vardags.
Först hade jag lite svårt att komma överens med de mystiskt formgivna fram- och baklysena, men efter att för första gången mött Z:an öga mot öga erkänner jag att designern hade rätt från början. Bak används LED-teknik, framåt ”bara” xenon. Bilens allra bästa vinkel är ändå snett framifrån. Den sluttande taklinjen som skriker GT-R lång väg, och den BMW:igt Hofmeister-knickiga vinkeln bakom den fjantiga sidobakrutan ger bilen en särprägel som fans kommer att älska många år framöver. Sidorutans vinkel är förresten nedärvd från Datsun 280ZX, denna underbara sportcoupé som för gott satte Z på den sportiga bilkartan.
Nissan GT-R har förresten också en sån vinkel, fast upp-och-nervänd.
Sopparäkningen behöver inte bli snordyr, med en snittförbrukning på 10,5 liter per 100 km. Köper man den 7-växlade automatlådan går den ner lite till. I stadstrafik behöver den 15,3 liter per 100 km medan pendlingsfart bara käkar 7,8 liter. Som en V70 ungefär, kanske lite mindre.

Magisk lack
Nissan har med hjälp av asiatiska häxdoktorer tagit fram en lack som reparerar sig själv om den blir repig. Fråga inte hur det går till, för du lär inte få nåt svar. Det hade varit roligt att testa, men det får nog bli när bilhandlare Torbjörn Boman själv inte är närvarande.
Lacken kom först till Nissan Murano. Till 370Z kostar den 6.900 kronor extra, vilket kan vara värt pengarna. Speciellt om man brukar parkera bilen i ett risigt buskage.

FILM








Snabbfakta
Bil: Nissan 370Z -09
Motor: 3,7-liters V6
Effekt: 331 hk vid 7.000 rpm
Vridmoment: 366 Nm vid 5.200 rpm
Prestanda 0-100 km/h: Cirka 5,9 (har ej funnit officiella siffror)
Toppfart: 250 km/h (elektr begr)
Drivning: 2WD, bakhjulsdrift med LSD
Längd/bredd/höjd mm: 4250/1845/1315
Tjänstevikt: 1.496 kg / 1.525 kg (Pack)
Växellåda: 6-vxl manuell med ”motgas” vid nedväxling (7-vxl aut med paddlar går att få)
Däck: 225/50/18 fram, 245/45/18 bak (kan fås med 245/40/19 – 275/35/19)
Utrustning: Thatcham-godkänt larm, Hill Start Assist, sidokrockgardiner, tvåstegs airbags, Nissans viskösa LSD-diff, ESP.
Bagagevolym: 235 liter (nya BMW Z4 har 320...)
Övrigt: 3 års nybilsgaranti / 10.000 mil. Lackgaranti 3 år, rostskyddsgaranti 12 år, vägassistans 3 år / 10.000 mil, vagnskadegaranti 3 år.







Fler bilder!
 Filmlänkar   
21/03  BMW-förare svinar satan i trafiken
20/03  Polisen gillar inte högljudd E 63 AMG
15/03  Rolls-Royce Ghost på strippen!
15/03  Honda S2000-ägare gör en Mustang - det var väl onödigt!
14/03  Mustang showar - kraschar i Lamborghinis staket
10/03  Åkrädd kartläsare – ren och skär humor!
10/03  A-traktorbygge - från 945 till 740!
01/03  Försäkringsbolaget fick nys om kraschfilmen
28/02  Här är världens snabbaste Honda S2000
28/02  18-åringar ska inte ha Gallardo
27/02  Men vad fanken: Ferrari 488 med korkad förare!
25/02  Stora problem när sänkta bilar möter låga hinder
23/02  Så här förhindrar man en road rage
23/02  De fem bästa Porsche-ljuden
23/02  Superbilsgarage med både bilar och vita tigrar
22/02  Entusiastiskt test av 604-hästars E63S
22/02  Livet är som ett dataspel med Huracán genom natten
21/02  Indisk mobb kastar sten på Aventador och 458
17/02  Månadens motorsport-fails
16/02  Läskigt som sjutton i skogen
15/02  Trumps entourage har hög säkerhet - minst sagt
14/02  Aston Martin Vantage Roadster showar - och kraschar med hus
13/02  Sladda i snö med nya Lamborghini ser kul ut
13/02  McLaren-kraschen kostade 1,1 miljoner
06/02  Bogserlina i London-trafiken får folk att ramla
06/02  Pippigul R8 V10 Plus bärgas från en å
31/01  Dyrt värre: Jon Olssons gamla Murciélago kraschad
31/01  Filmar en Pagani Zonda F - krockar med den
24/01  Elefant röjer på en indisk festival - stångar Tuktuks
24/01  Polis slänger en kopp kaffe på en hojåkare
19/01  Snubben har en gasolbrännare på full fart i bilen
18/01  Tunnelrace slutar med krasch
16/01  Polis och tjuv – i custombyggda muskler!
16/01  Superbilsmöte: Rimac Concept_One vs Veyron
16/01  Hellcat är inte nog – nu kommer SRT Demon!
16/01  Jimmie kör så det ryker med sin M3 E36 Turbo
11/01  BMW M4 i Förenade Arabemiraten - gissa vad?
10/01  Här kraschar han hyr-Ferrarin värd över 2.000.000
10/01  Audi SQ7 kraschar på Nürburgring
09/01  Riktigt mysig mix av burnouts och snabba bilar
Tusentals filmer i arkivet!
 Bilvärlden är galen!   
Visa fler galna bilder »
 Kommentarer   

Inga kommentarer n...


Skriv kommentar:
Namn: E-mail:
Kommentar:

9 + 2 = (Spam-koll)

OBS! Ditt IP-nummer registreras.
Läs mer om kommentarsmöjligheterna
 Bilvärlden är galen!   
Visa fler galna bilder »
 Undersökning   
Går du omvägar för att kolla på snygga fälgar?

Jajamensan
Det händer
Nej!

 Från forumet   
[08:30] ZIL 117 Hot Rod Nisse
[08:29] Beijing CB4 limousine för Race ! Hot Rod Nisse
[10:58] Allmänt/offtopic- tråden! Mr. PinkDrifter
[12:08] Honda CR-Z chargerviper
[15:16] Detta köpte jag precis - Tråden! Robe
 Sportbilen-reklam   
 Senaste bildgallerierna!   
»  Porsche Panamera Sport Turismo 2018
21 bilder
»  Ferrari F50, Mike Tysons
23 bilder
»  Pagani Huayra Roadster
25 bilder
»  Bugatti-fabriken inifrån
24 bilder
»  MB E 63 S AMG kombi
19 bilder
»  Stockholm Lifestyle Motor Show 2017
136 bilder
»  Ford Mustang 2018
15 bilder
»  BMW 4-serie 2018
135 bilder
»  Audi Q8 concept
34 bilder
»  BMW M5 F10 Vorsteiner
16 bilder
»  BMW M2 Manhart 630 hk
26 bilder
»  Porsche 911 GTS 2018
15 bilder

Se fler bilder här!



 Annonser   
LeoVegas Sports - Årets sporthändelse i mobilen! Besök vår hemsida att ta del av våra exklusiva bonus erbjudanden!

BilDelarOnline24.se
www.ReservDELAR24.Se


 Bilmärken A-Ö   
Hitta allt om DITT märke!
 Sök   
Sök på sportbilen: