AWD, quattro, 4WD, X-Drive, 4Motion, Allroad ...   
2009-04-20 kl. 11:16 Visningar: 11739

Nissan Skyline R34 GT-R V-Spec
AWD, quattro, 4WD, X-Drive, 4Motion, Allroad ...
Kärt barn har många namn! Vi reder ut de olika typerna av fyrhjulsdrift.

Text och foto: Bo Lundvang, sportbilen.se
    
För några år sedan var det mest exklusiva bilar, rallybilar och terrängbilar som gick att få med fyrhjulsdrift, numera går det att få nästan vilken bil som helst fyrhjulsdriven. Vid första halkan är det många som är extra nöjda med sina bilar. Det gäller bara att komma ihåg att det inte påverkar bromsförmågan …
På plussidan kan vi förstås läsa att fyrhjulsdrivna bilar tar sig fram lättare i terräng och är säkrare när halkan kommer. Minusposter finns också, som högre fordonsskatt, högre försäkring, en större bränsleförbrukning och högre reparationskostnader beroende på vad som gått sönder.



Slirkoppling
Bilar som kan driva på alla hjulen samtidigt behöver en form av slirkoppling eller mittdifferential mellan framaxel och bakaxel, för att inte utsätta delarna för slitage när hjulparen snurrar olika fort. Den består av kugghjul som tillåter en differens i rörelserna, därav namnet.
Torsendiff, viskokoppling eller den elektriskt styrda Haldex-kopplingen är tre av de vanligare typerna som även hjälper till att fördela drivmomentet mellan hjulparen.

Haldexdiff
Svenska företaget Haldex har utvecklat fyrhjulsdrivna system sedan 1998 åt bland annat Volkswagen-koncernen (med Audi), Ford-koncernen (Volvo) och sist Saab. Det fungerar genom att lameller i mittdiffen pressas ihop, vilket steglöst för över kraften till den andra axeln. Förflyttningen av kraft kan ske så snabbt som ett kvarts hjulvarv, eller en 30-dels sekund.
Bilen är nästan helt framhjulsdriven tills greppet försämras, då flyttas kraften om. En bil med Haldex-koppling kan bogseras på främre hjulparet utan att man skadar drivlinan, vilket kan vara förödande med andra system.


Typexempel på problem som kan uppstå med en bil med torsendiff. Bilen fastnar på stället. Problemet går att komma ur genom att man bromsar lätt.

Torsendiff
Torsendifferentialen (Torque Sensing) är rent mekanisk. Så snart ett hjul får sämre grepp fördelas kraften över till det med bäst grepp, tvärt emot vad en öppen diff gör. Dock, om en bil med torsen-diff tappar greppet helt på antingen fram- eller bakhjulen kan den inte överföra någon kraft till det andra hjulparet, utan bilen blir fast på stället. Det går att komma runt genom att bromsa samtidigt som man gasar.
Inom Audi-koncernen är det de lite större bilarna med längsmonterad motor som har torsendiff.

Viskodiff
Viskositet betyder tröghet, och det är precis vad det handlar om här. En silikonolja värms upp och blir trögflytande när en varvtalsskillnad upptäcks mellan hjulaxlarna. En bromsverkan uppstår, vilket utjämnar kraften i drivningen på de båda hjulparen.

Differentialväxel
Eftersom innerhjulen rullar kortare sträcka än det yttre hjulparet genom en kurva, behövs en differential även här. Den ser till att hjulen kan rulla olika fort utan slitage i drivlinan.
Hade man ingen differentialväxel skulle inre hjulparet tvingas slira mot underlaget i svängen. Du har kanske hört talas om den raggar-aktiga ”AGA-diffen”, som är en ihopsvetsad differentialväxel som därmed tvingar hjulen att snurra lika fort. Kul om man ska bränna däck, mindre roligt när man ska fickparkera!

Diffspärr
De olika systemen för fyrhjulsdrift fungerar väldigt annorlunda sinsemellan. Har man otur kan man bli stående på en isfläck med ena hjulet spinnande, medan de andra står still. Det är de nämnda diffarna som ställer till det, genom att de för över kraft till det hjul som snurrar lättast – det på isen.
Därför kan man behöva en diffspärr, som mekaniskt låser drivaxlarna så hjulen snurrar exakt lika fort. Det vanligaste är att ha en diffspärr på bakaxeln och i mittdifferentialen, det är inte lika vanligt på framaxeln. Det beror på att en diffspärrad framaxel helst driver bilen rakt fram, även om hjulen är snedställda. Egentligen är det bara bilar som har diffspärr på båda axlarna som kan kallas permanent fyrhjulsdrivna.

Diffbroms
Diffbroms har i princip alla fyrhjulsdrivna bilar på bakaxeln. Den består av lameller som pressas mot varandra via fjädrar, vilket bromsar ner varvtalsskillnaden mellan höger och vänster hjul.
 Filmlänkar   
13/12  Lamborghini Aventador - inget för tjockisar
07/12  Motorjournalen kör Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid
29/11  Motorjournalen testar nya Kia Stinger
27/11  Motorjournalen har kört 400 hk starka RS 3 Sedan
20/11  Matt Farah kör Lancia Stratos!
16/11  350-hästars Fiat 500 med extrembreddad kolfiberkaross!
14/11  Kolla in udda Lambo-baserade Kode 0
13/11  Vilken best! Diablo GT1 Stradale - en av bara två!
09/11  Helt original 1M Coupé låter fantastiskt
07/11  Världens snabbaste bil: Koenigsegg Agera RS kör 458 km/h
26/10  Busschaufförer kör som idioter
24/10  Nya Honda Civic Type-R testad av Matt Farah på bana
18/10  Läskiga scener från bil genom Portugals skogsbränder
17/10  Han köpte en långmilad Porsche 911 - så gick det sen
16/10  Killen som fick Aventadoren översprungen intervjuad
11/10  Om du undrar varför alla älskar Honda S2000...
06/10  Koenigsegg är snabbare än Bugatti 0-400-0
05/10  Whoa - brutal R8 V10 plus med 900 hk!
03/10  Zlatan kör sin LaFerrari i Stockholm
26/09  Snubben är grymt nöjd med Kia Stinger V6 RWD
20/09  Märkliga fordon under Burning Man
05/09  Rånare i RS6 gör allt för att komma undan
04/09  Nissan GT-R lockar fram idioten i dig
28/08  Motorjournalen kör 300 i AMG E63 S 4Matic
23/08  Volvo XC60 visad i Västerås igår
18/08  Par i Range Rover undviker precis beväpnade biltjuvar
14/08  Oh shit - här kraschar en 2005 års Jaguar F1
17/07  Med 600 hk Impreza upp för Mt Washington
09/07  Hammarbyrampen 2017 - raggare röjer på macken!
07/07  Burnouts på Hälla i Västerås igår
04/07  BMW E30 V8 Turbo lägger rök i Södra Länken
04/07  Världspremiär för 700 hk Porsche GT2 RS!
20/06  Grym reklamfilm med nya Audi R8 Spyder
19/06  BMW M5 tar plötsligt eld i Ryssland
19/06  Volt under Gatebil i helgen
09/06  Astra gör läskig volt på Nürburgring
08/06  Ännu dyrare: Porsche 911 Turbo S Exclusive Series
07/06  Spionfilm: Porsche GT2 RS kommer tillbaka
05/06  10 minuter med kraschande Skodor
02/06  M3 E92 i 300 blås på motorvägen
Tusentals filmer i arkivet!
 Bilvärlden är galen!   
Visa fler galna bilder »
 Kommentarer   

Inga kommentarer n...


Skriv kommentar:
Namn: E-mail:
Kommentar:

5 + 2 = (Spam-koll)

OBS! Ditt IP-nummer registreras.
Läs mer om kommentarsmöjligheterna
 Bilvärlden är galen!   
Visa fler galna bilder »
 Undersökning   
Går du omvägar för att kolla på snygga fälgar?

Jajamensan
Det händer
Nej!

    
 Sportbilen-reklam   
 Senaste bildgallerierna!   
»  McLaren Senna
25 bilder
»  Lamborghini Urus
26 bilder
»  Aria FX V8 hybrid 1.150 hk
6 bilder
»  Chevrolet Corvette ZR1 Convertible
10 bilder
»  Tesla Roadster
12 bilder
»  Corvette ZR1 2019
16 bilder
»  Hennessey Venom F5
19 bilder
»  Lamborghini Terzo Millennio Concept
17 bilder
»  Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
6 bilder
»  Volvo V60 Polestar WTCC 2018
19 bilder
»  Polestar 1 - 600 hk/1.000 Nm hybrid
19 bilder
»  Ford GT i Norge
12 bilder

Se fler bilder här!

Länkguiden Rally & Racing


 Annonser   
LeoVegas Sports - Årets sporthändelse i mobilen! Besök vår hemsida att ta del av våra exklusiva bonus erbjudanden!

BilDelarOnline24.se
www.ReservDELAR24.Se


 Bilmärken A-Ö   
Hitta allt om DITT märke!
 Sök   
Sök på sportbilen: