AWD, quattro, 4WD, X-Drive, 4Motion, Allroad ...   
2009-04-20 kl. 11:16 Visningar: 11250

Nissan Skyline R34 GT-R V-Spec
AWD, quattro, 4WD, X-Drive, 4Motion, Allroad ...
Kärt barn har många namn! Vi reder ut de olika typerna av fyrhjulsdrift.

Text och foto: Bo Lundvang, sportbilen.se
    
För några år sedan var det mest exklusiva bilar, rallybilar och terrängbilar som gick att få med fyrhjulsdrift, numera går det att få nästan vilken bil som helst fyrhjulsdriven. Vid första halkan är det många som är extra nöjda med sina bilar. Det gäller bara att komma ihåg att det inte påverkar bromsförmågan …
På plussidan kan vi förstås läsa att fyrhjulsdrivna bilar tar sig fram lättare i terräng och är säkrare när halkan kommer. Minusposter finns också, som högre fordonsskatt, högre försäkring, en större bränsleförbrukning och högre reparationskostnader beroende på vad som gått sönder.



Slirkoppling
Bilar som kan driva på alla hjulen samtidigt behöver en form av slirkoppling eller mittdifferential mellan framaxel och bakaxel, för att inte utsätta delarna för slitage när hjulparen snurrar olika fort. Den består av kugghjul som tillåter en differens i rörelserna, därav namnet.
Torsendiff, viskokoppling eller den elektriskt styrda Haldex-kopplingen är tre av de vanligare typerna som även hjälper till att fördela drivmomentet mellan hjulparen.

Haldexdiff
Svenska företaget Haldex har utvecklat fyrhjulsdrivna system sedan 1998 åt bland annat Volkswagen-koncernen (med Audi), Ford-koncernen (Volvo) och sist Saab. Det fungerar genom att lameller i mittdiffen pressas ihop, vilket steglöst för över kraften till den andra axeln. Förflyttningen av kraft kan ske så snabbt som ett kvarts hjulvarv, eller en 30-dels sekund.
Bilen är nästan helt framhjulsdriven tills greppet försämras, då flyttas kraften om. En bil med Haldex-koppling kan bogseras på främre hjulparet utan att man skadar drivlinan, vilket kan vara förödande med andra system.


Typexempel på problem som kan uppstå med en bil med torsendiff. Bilen fastnar på stället. Problemet går att komma ur genom att man bromsar lätt.

Torsendiff
Torsendifferentialen (Torque Sensing) är rent mekanisk. Så snart ett hjul får sämre grepp fördelas kraften över till det med bäst grepp, tvärt emot vad en öppen diff gör. Dock, om en bil med torsen-diff tappar greppet helt på antingen fram- eller bakhjulen kan den inte överföra någon kraft till det andra hjulparet, utan bilen blir fast på stället. Det går att komma runt genom att bromsa samtidigt som man gasar.
Inom Audi-koncernen är det de lite större bilarna med längsmonterad motor som har torsendiff.

Viskodiff
Viskositet betyder tröghet, och det är precis vad det handlar om här. En silikonolja värms upp och blir trögflytande när en varvtalsskillnad upptäcks mellan hjulaxlarna. En bromsverkan uppstår, vilket utjämnar kraften i drivningen på de båda hjulparen.

Differentialväxel
Eftersom innerhjulen rullar kortare sträcka än det yttre hjulparet genom en kurva, behövs en differential även här. Den ser till att hjulen kan rulla olika fort utan slitage i drivlinan.
Hade man ingen differentialväxel skulle inre hjulparet tvingas slira mot underlaget i svängen. Du har kanske hört talas om den raggar-aktiga ”AGA-diffen”, som är en ihopsvetsad differentialväxel som därmed tvingar hjulen att snurra lika fort. Kul om man ska bränna däck, mindre roligt när man ska fickparkera!

Diffspärr
De olika systemen för fyrhjulsdrift fungerar väldigt annorlunda sinsemellan. Har man otur kan man bli stående på en isfläck med ena hjulet spinnande, medan de andra står still. Det är de nämnda diffarna som ställer till det, genom att de för över kraft till det hjul som snurrar lättast – det på isen.
Därför kan man behöva en diffspärr, som mekaniskt låser drivaxlarna så hjulen snurrar exakt lika fort. Det vanligaste är att ha en diffspärr på bakaxeln och i mittdifferentialen, det är inte lika vanligt på framaxeln. Det beror på att en diffspärrad framaxel helst driver bilen rakt fram, även om hjulen är snedställda. Egentligen är det bara bilar som har diffspärr på båda axlarna som kan kallas permanent fyrhjulsdrivna.

Diffbroms
Diffbroms har i princip alla fyrhjulsdrivna bilar på bakaxeln. Den består av lameller som pressas mot varandra via fjädrar, vilket bromsar ner varvtalsskillnaden mellan höger och vänster hjul.
 Filmlänkar   
27/04  Fixa bucklan i dörren - med en dildo
24/04  1.439 hk Huracán Twinturbo kör 8,592 sek/268,4 km/h
21/04  Biffig Mustang kör rätt in i väggen under uppvärmningsvarv
20/04  MB-förare får en läxa i hur man parkerar!
20/04  Åh nej - Ferrari kraschar med Lamborghini i blötan!
18/04  Morgan blir påkörd bakifrån
10/04  RX8-ricer försöker sladda snyggt
07/04  Ballt: F-18 Fighter Jet startar på finsk motorväg
07/04  Rånare spränger värdetransportbils dörrar i rusningstrafiken
04/04  Aj fanken - BMW M3 kör med rumpan in i räcket
04/04  69-åring tacklade MC - får 15 års fängelse
21/03  BMW-förare svinar satan i trafiken
20/03  Polisen gillar inte högljudd E 63 AMG
15/03  Rolls-Royce Ghost på strippen!
15/03  Honda S2000-ägare gör en Mustang - det var väl onödigt!
14/03  Mustang showar - kraschar i Lamborghinis staket
10/03  Åkrädd kartläsare – ren och skär humor!
10/03  A-traktorbygge - från 945 till 740!
01/03  Försäkringsbolaget fick nys om kraschfilmen
28/02  Här är världens snabbaste Honda S2000
28/02  18-åringar ska inte ha Gallardo
27/02  Men vad fanken: Ferrari 488 med korkad förare!
25/02  Stora problem när sänkta bilar möter låga hinder
23/02  Så här förhindrar man en road rage
23/02  De fem bästa Porsche-ljuden
23/02  Superbilsgarage med både bilar och vita tigrar
22/02  Entusiastiskt test av 604-hästars E63S
22/02  Livet är som ett dataspel med Huracán genom natten
21/02  Indisk mobb kastar sten på Aventador och 458
17/02  Månadens motorsport-fails
16/02  Läskigt som sjutton i skogen
15/02  Trumps entourage har hög säkerhet - minst sagt
14/02  Aston Martin Vantage Roadster showar - och kraschar med hus
13/02  Sladda i snö med nya Lamborghini ser kul ut
13/02  McLaren-kraschen kostade 1,1 miljoner
06/02  Bogserlina i London-trafiken får folk att ramla
06/02  Pippigul R8 V10 Plus bärgas från en å
31/01  Dyrt värre: Jon Olssons gamla Murciélago kraschad
31/01  Filmar en Pagani Zonda F - krockar med den
24/01  Elefant röjer på en indisk festival - stångar Tuktuks
Tusentals filmer i arkivet!
 Bilvärlden är galen!   
Visa fler galna bilder »
 Kommentarer   

Inga kommentarer n...


Skriv kommentar:
Namn: E-mail:
Kommentar:

6 + 7 = (Spam-koll)

OBS! Ditt IP-nummer registreras.
Läs mer om kommentarsmöjligheterna
 Bilvärlden är galen!   
Visa fler galna bilder »
 Undersökning   
Går du omvägar för att kolla på snygga fälgar?

Jajamensan
Det händer
Nej!

 Från forumet   
[08:30] ZIL 117 Hot Rod Nisse
[08:29] Beijing CB4 limousine för Race ! Hot Rod Nisse
[10:58] Allmänt/offtopic- tråden! Mr. PinkDrifter
[12:08] Honda CR-Z chargerviper
[15:16] Detta köpte jag precis - Tråden! Robe
 Sportbilen-reklam   
 Senaste bildgallerierna!   
»  Porsche Panamera GrandGT Techart
18 bilder
»  Mercedes Concept A 2017
10 bilder
»  BMW M4 CS
41 bilder
»  Porsche 991 Turbo S Stinger GTR
20 bilder
»  Chevrolet Camaro Exorcist 1.000 hk
7 bilder
»  Nissan GT-R Track Edition 2017
17 bilder
»  Porsche Panamera Sport Turismo 2018
21 bilder
»  Ferrari F50, Mike Tysons
23 bilder
»  Pagani Huayra Roadster
25 bilder
»  Bugatti-fabriken inifrån
24 bilder
»  MB E 63 S AMG kombi
19 bilder
»  Stockholm Lifestyle Motor Show 2017
136 bilder

Se fler bilder här!



 Annonser   
LeoVegas Sports - Årets sporthändelse i mobilen! Besök vår hemsida att ta del av våra exklusiva bonus erbjudanden!

BilDelarOnline24.se
www.ReservDELAR24.Se


 Bilmärken A-Ö   
Hitta allt om DITT märke!
 Sök   
Sök på sportbilen: