På äventyr bland hemliga bilar   
2009-04-08 kl. 00:10 Visningar: 7787

Foto: Patrick Trägårdh
På äventyr bland hemliga bilar
Sportbilen.se packade väskorna och flög norrut till Arvidsjaur mitt i Lappland, 11 mil söder om polcirkeln och 90 mil från Stockholm. Här huserar mängder av biltillverkare med hemliga projekt. Vårt projekt handlade mer om upplevelse och utbildning i Audi-bilar – och vem som helst är välkommen!

 Text: Bo Lundvang, sportbilen.se   
I skogen runt Arjeplog tio mil från Arvidsjaur finns plogade sjöisar och testanläggningar där kommande bilmodeller testas i sträng kyla. Ibland tvingas de ut på vägen för att snabbt få många mil i testbilarna, det är då spionfotograferna slår till. Ofta är hemligheten gömd under en kaross som redan finns på marknaden, men ibland är hela bilen ny - då maskeras den med plast och tejp högt och lågt.


Utanför vårt hotell stod en Lancia Thesis, inget man brukar se på svenska vägar direkt.

Stora satsningar
Vi möter Jan Edvardsson som äger flera hotell i området. För honom är testverksamheten livsviktig, och han passar sig för att locka dit vanliga turister under den viktiga ”car test season” mellan november och mars. Hans långsiktiga samarbete med Mercedes prestandadivision AMG har resulterat i ett helt nytt hotellbygge 708 meter över havet, och på säkert avstånd därifrån ligger Hotell Silverhatten där konkurrenten Audi abonnerar på ett stort nybyggt garage. Jan är djupt involverad i biltestandet, och där ingår de viktiga testbanorna på sjöarna.
- Vi plogar och sköter om 195 mil isbanor varje dag, berättar han.

40 % biltestare
Kommunen som har drygt 3.000 invånare ökar med 2.000 när biltestarna stormar in. Många av dem kommer på måndagarna och flyger hem på fredagarna. Oftast till Tyskland, dit det går direktflyg från Arvidsjaur. En souvenirbutik på flygplatsen säljer renfällar, varma mössor och krimskrams med älgtema, och öppettiderna lyder ”Mondays and Fridays during car test season”. Man kan lugnt säga att området är uppbyggt kring bilindustrin!
Verksamheten började för 40 år sedan med några tyska biltestare, numera är det många nationaliteter som möts i skogarna. Ryssar, indier, turkar, amerikaner, kineser, koreaner, japaner och australiensare. Alla vill se vad deras produkter går för när temperaturen sjunker.
BMW som öppnade en anläggning som kostat 150 miljoner kronor för tre år sedan förlade all sin testverksamhet till Arjeplog på grund av stabilt vinterväder, geografiska fördelar, service och goda erfarenheter. De har kontor för 200 ingenjörer på sin mark. Närheten till underleverantörer som exempelvis Bosch är också en stor fördel.

Trångt om hotellrum
Den största begränsningen för området är boendekapaciteten. Många privatpersoner hyr ut rum under säsongen, och företag som Icemakers har lägenhetshotell intill sina testbanor. Att starta nya hotell som bara har besökare under några av årets månader är inte så lätt, så Jan försöker locka turister när testarna har åkt hem. Norge ligger 14 mil västerut, därifrån är det lättast att attrahera besökare. Kronans värde gentemot norska gör det till en riktig prisfest att besöka Sverige, och norsken frossar i billig mat, sprit och prylar.


Foto: Patrick Trägårdh

Säkrare vinterförare
Upplevelseturismen blomstrar kring biltestverksamheten, och det är där vi kommer in. Audi kör sedan tre år tillbaka en kursverksamhet i Arjeplog som vänder sig till både privatpersoner och företag. Med rutinerade förare och mekaniker på plats skräddarsyr man paket från endagarsupplevelser till längre kurser.



På isen får man bekanta sig med Audis quattro-system och känna vilken skillnad bilens antisladdsystem gör. Vi hade flera plogade banor att använda oss av, där den längsta var 5 km lång och utformad som en riktig racerbana. En av banorna bestod av snabba höger-vänster-kurvor i lång följd, som gick att ta på sladd hela vägen runt. Tungan rätt i mun och gasuppsläpp på rätt ställe är melodin för att få bilen att själv kastas ut i (förhoppningsvis) kontrollerade sladdar. Det låter lättare än vad det är i praktiken, och traktorn på plats hade fullt sjå med att dra ut deltagarna ur snövallarna. Själv besökte jag banans yttre regioner två gånger bakom ratten på en Audi S4. Det är lätt att bli övermodig efter några snörykande 360-sladdar i fart …



Lastbil fylld med reservdelar
Inför säsongen fick Audis mekaniker på plats en hel lastbil levererad med bland annat extra plastdelar för att snygga upp testbilarna efter hårda bataljer med snöhögar. Trots stenhård behandling av hundratals förare har all teknik under skalet hållit. Största hotet har varit brända kopplingar, och jag fick själv en orolig tysk i min walkie-talkie som ropade ”the clutch, take it easy on the clutch!” när jag försökte gunga mig ut från en fastkörning.
De flesta kursdeltagare kommer från andra länder, och då mest Tyskland. Bland de mer udda besökarna kan nämnas några japaner, och ett gäng portugiser som aldrig hade sett snö innan.
- Vi har väl en 10-15% som återkommer år efter år, berättar Jerry Åhlin, rallyräv och kursledare för Audi Driving Experience.


Foto: Patrick Trägårdh

Special appearance
Med oss i gruppen av motorjournalister var Mattias Ekström, Audis kontrakterade guldplockare i DTM. Han har inte legat på latsidan den sista tiden, just nu är det hård fysisk träning som gäller inför årets DTM-säsong som startar den 17 maj på Hockenheim. Samtidigt tränar han upp unga talanger under namnet Mattias Ekström Junior Team. Precis som förra året är det JTCC som gäller, i en Audi A3 som bara behöver en mild handpåläggning sen förra säsongens strider.
Under en tid när det inte händer så mycket på racerbanorna har han passat på att byta fyra slicks mot två träplankor. Man skulle ju kunna tro att också Mattias Ekström behöver en stunds vila och avkoppling ibland, men då lägger han sig i hårdträning inför Vasaloppet istället.
Tillsammans med racerföraren och kompisen Edward Sandström ställde de upp i både Halvvasan, Kortvasan och Vasaloppet. Grabbarna är bättre på hjul än på skidor, och kranskullorna hade förmodligen åkt hem när Mattias och Edward skidade i mål på plats 3.692 respektive 6.136.

Mattias följde med oss ut på isen i Audi A4 Avant quattro för att visa hur det ska gå till. Här är filmen!


Säsongen för Audis kurser i Arjeplog är tyvärr slut nu, nästa chans kommer i januari-mars 2010. Håll utkik på Audi.se eller läs mer på den tyska sidan!

BILDER
Fler bilder hittar du här!




Jerry Åhlin är gammal rallyförare som numera försöker få kursdeltagare att gasa lite mindre och vrida hjulen åt rätt håll lite oftare.
Foto: Patrick Trägårdh


Foto: Patrick Trägårdh

Foto: Patrick Trägårdh

Foto: Patrick Trägårdh


Vid flygplatsen väntade en rad Audi Q7 V12 TDI på våra tunga högerfötter. 500 hk och 1.000 Nm ger vanvettiga prestanda! Pris - från 1,3 miljoner kronor.
 Filmlänkar   
21/03  BMW-förare svinar satan i trafiken
20/03  Polisen gillar inte högljudd E 63 AMG
15/03  Rolls-Royce Ghost på strippen!
15/03  Honda S2000-ägare gör en Mustang - det var väl onödigt!
14/03  Mustang showar - kraschar i Lamborghinis staket
10/03  Åkrädd kartläsare – ren och skär humor!
10/03  A-traktorbygge - från 945 till 740!
01/03  Försäkringsbolaget fick nys om kraschfilmen
28/02  Här är världens snabbaste Honda S2000
28/02  18-åringar ska inte ha Gallardo
27/02  Men vad fanken: Ferrari 488 med korkad förare!
25/02  Stora problem när sänkta bilar möter låga hinder
23/02  Så här förhindrar man en road rage
23/02  De fem bästa Porsche-ljuden
23/02  Superbilsgarage med både bilar och vita tigrar
22/02  Entusiastiskt test av 604-hästars E63S
22/02  Livet är som ett dataspel med Huracán genom natten
21/02  Indisk mobb kastar sten på Aventador och 458
17/02  Månadens motorsport-fails
16/02  Läskigt som sjutton i skogen
15/02  Trumps entourage har hög säkerhet - minst sagt
14/02  Aston Martin Vantage Roadster showar - och kraschar med hus
13/02  Sladda i snö med nya Lamborghini ser kul ut
13/02  McLaren-kraschen kostade 1,1 miljoner
06/02  Bogserlina i London-trafiken får folk att ramla
06/02  Pippigul R8 V10 Plus bärgas från en å
31/01  Dyrt värre: Jon Olssons gamla Murciélago kraschad
31/01  Filmar en Pagani Zonda F - krockar med den
24/01  Elefant röjer på en indisk festival - stångar Tuktuks
24/01  Polis slänger en kopp kaffe på en hojåkare
19/01  Snubben har en gasolbrännare på full fart i bilen
18/01  Tunnelrace slutar med krasch
16/01  Polis och tjuv – i custombyggda muskler!
16/01  Superbilsmöte: Rimac Concept_One vs Veyron
16/01  Hellcat är inte nog – nu kommer SRT Demon!
16/01  Jimmie kör så det ryker med sin M3 E36 Turbo
11/01  BMW M4 i Förenade Arabemiraten - gissa vad?
10/01  Här kraschar han hyr-Ferrarin värd över 2.000.000
10/01  Audi SQ7 kraschar på Nürburgring
09/01  Riktigt mysig mix av burnouts och snabba bilar
Tusentals filmer i arkivet!
 Bilvärlden är galen!   
Visa fler galna bilder »
 Från forumet   
[08:30] ZIL 117 Hot Rod Nisse
[08:29] Beijing CB4 limousine för Race ! Hot Rod Nisse
[10:58] Allmänt/offtopic- tråden! Mr. PinkDrifter
[12:08] Honda CR-Z chargerviper
[15:16] Detta köpte jag precis - Tråden! Robe
 Kommentarer   

Inga kommentarer n...


Skriv kommentar:
Namn: E-mail:
Kommentar:

10 + 5 = (Spam-koll)

OBS! Ditt IP-nummer registreras.
Läs mer om kommentarsmöjligheterna
 Bilvärlden är galen!   
Visa fler galna bilder »
 Undersökning   
Går du omvägar för att kolla på snygga fälgar?

Jajamensan
Det händer
Nej!

 Sportbilen-reklam   
 Senaste bildgallerierna!   
»  Porsche Panamera Sport Turismo 2018
21 bilder
»  Ferrari F50, Mike Tysons
23 bilder
»  Pagani Huayra Roadster
25 bilder
»  Bugatti-fabriken inifrån
24 bilder
»  MB E 63 S AMG kombi
19 bilder
»  Stockholm Lifestyle Motor Show 2017
136 bilder
»  Ford Mustang 2018
15 bilder
»  BMW 4-serie 2018
135 bilder
»  Audi Q8 concept
34 bilder
»  BMW M5 F10 Vorsteiner
16 bilder
»  BMW M2 Manhart 630 hk
26 bilder
»  Porsche 911 GTS 2018
15 bilder

Se fler bilder här!



 Annonser   
LeoVegas Sports - Årets sporthändelse i mobilen! Besök vår hemsida att ta del av våra exklusiva bonus erbjudanden!

BilDelarOnline24.se
www.ReservDELAR24.Se


 Bilmärken A-Ö   
Hitta allt om DITT märke!
 Sök   
Sök på sportbilen: