På äventyr bland hemliga bilar   
2009-04-08 kl. 00:10 Visningar: 8102

Foto: Patrick Trägårdh
På äventyr bland hemliga bilar
Sportbilen.se packade väskorna och flög norrut till Arvidsjaur mitt i Lappland, 11 mil söder om polcirkeln och 90 mil från Stockholm. Här huserar mängder av biltillverkare med hemliga projekt. Vårt projekt handlade mer om upplevelse och utbildning i Audi-bilar – och vem som helst är välkommen!

 Text: Bo Lundvang, sportbilen.se   
I skogen runt Arjeplog tio mil från Arvidsjaur finns plogade sjöisar och testanläggningar där kommande bilmodeller testas i sträng kyla. Ibland tvingas de ut på vägen för att snabbt få många mil i testbilarna, det är då spionfotograferna slår till. Ofta är hemligheten gömd under en kaross som redan finns på marknaden, men ibland är hela bilen ny - då maskeras den med plast och tejp högt och lågt.


Utanför vårt hotell stod en Lancia Thesis, inget man brukar se på svenska vägar direkt.

Stora satsningar
Vi möter Jan Edvardsson som äger flera hotell i området. För honom är testverksamheten livsviktig, och han passar sig för att locka dit vanliga turister under den viktiga ”car test season” mellan november och mars. Hans långsiktiga samarbete med Mercedes prestandadivision AMG har resulterat i ett helt nytt hotellbygge 708 meter över havet, och på säkert avstånd därifrån ligger Hotell Silverhatten där konkurrenten Audi abonnerar på ett stort nybyggt garage. Jan är djupt involverad i biltestandet, och där ingår de viktiga testbanorna på sjöarna.
- Vi plogar och sköter om 195 mil isbanor varje dag, berättar han.

40 % biltestare
Kommunen som har drygt 3.000 invånare ökar med 2.000 när biltestarna stormar in. Många av dem kommer på måndagarna och flyger hem på fredagarna. Oftast till Tyskland, dit det går direktflyg från Arvidsjaur. En souvenirbutik på flygplatsen säljer renfällar, varma mössor och krimskrams med älgtema, och öppettiderna lyder ”Mondays and Fridays during car test season”. Man kan lugnt säga att området är uppbyggt kring bilindustrin!
Verksamheten började för 40 år sedan med några tyska biltestare, numera är det många nationaliteter som möts i skogarna. Ryssar, indier, turkar, amerikaner, kineser, koreaner, japaner och australiensare. Alla vill se vad deras produkter går för när temperaturen sjunker.
BMW som öppnade en anläggning som kostat 150 miljoner kronor för tre år sedan förlade all sin testverksamhet till Arjeplog på grund av stabilt vinterväder, geografiska fördelar, service och goda erfarenheter. De har kontor för 200 ingenjörer på sin mark. Närheten till underleverantörer som exempelvis Bosch är också en stor fördel.

Trångt om hotellrum
Den största begränsningen för området är boendekapaciteten. Många privatpersoner hyr ut rum under säsongen, och företag som Icemakers har lägenhetshotell intill sina testbanor. Att starta nya hotell som bara har besökare under några av årets månader är inte så lätt, så Jan försöker locka turister när testarna har åkt hem. Norge ligger 14 mil västerut, därifrån är det lättast att attrahera besökare. Kronans värde gentemot norska gör det till en riktig prisfest att besöka Sverige, och norsken frossar i billig mat, sprit och prylar.


Foto: Patrick Trägårdh

Säkrare vinterförare
Upplevelseturismen blomstrar kring biltestverksamheten, och det är där vi kommer in. Audi kör sedan tre år tillbaka en kursverksamhet i Arjeplog som vänder sig till både privatpersoner och företag. Med rutinerade förare och mekaniker på plats skräddarsyr man paket från endagarsupplevelser till längre kurser.



På isen får man bekanta sig med Audis quattro-system och känna vilken skillnad bilens antisladdsystem gör. Vi hade flera plogade banor att använda oss av, där den längsta var 5 km lång och utformad som en riktig racerbana. En av banorna bestod av snabba höger-vänster-kurvor i lång följd, som gick att ta på sladd hela vägen runt. Tungan rätt i mun och gasuppsläpp på rätt ställe är melodin för att få bilen att själv kastas ut i (förhoppningsvis) kontrollerade sladdar. Det låter lättare än vad det är i praktiken, och traktorn på plats hade fullt sjå med att dra ut deltagarna ur snövallarna. Själv besökte jag banans yttre regioner två gånger bakom ratten på en Audi S4. Det är lätt att bli övermodig efter några snörykande 360-sladdar i fart …



Lastbil fylld med reservdelar
Inför säsongen fick Audis mekaniker på plats en hel lastbil levererad med bland annat extra plastdelar för att snygga upp testbilarna efter hårda bataljer med snöhögar. Trots stenhård behandling av hundratals förare har all teknik under skalet hållit. Största hotet har varit brända kopplingar, och jag fick själv en orolig tysk i min walkie-talkie som ropade ”the clutch, take it easy on the clutch!” när jag försökte gunga mig ut från en fastkörning.
De flesta kursdeltagare kommer från andra länder, och då mest Tyskland. Bland de mer udda besökarna kan nämnas några japaner, och ett gäng portugiser som aldrig hade sett snö innan.
- Vi har väl en 10-15% som återkommer år efter år, berättar Jerry Åhlin, rallyräv och kursledare för Audi Driving Experience.


Foto: Patrick Trägårdh

Special appearance
Med oss i gruppen av motorjournalister var Mattias Ekström, Audis kontrakterade guldplockare i DTM. Han har inte legat på latsidan den sista tiden, just nu är det hård fysisk träning som gäller inför årets DTM-säsong som startar den 17 maj på Hockenheim. Samtidigt tränar han upp unga talanger under namnet Mattias Ekström Junior Team. Precis som förra året är det JTCC som gäller, i en Audi A3 som bara behöver en mild handpåläggning sen förra säsongens strider.
Under en tid när det inte händer så mycket på racerbanorna har han passat på att byta fyra slicks mot två träplankor. Man skulle ju kunna tro att också Mattias Ekström behöver en stunds vila och avkoppling ibland, men då lägger han sig i hårdträning inför Vasaloppet istället.
Tillsammans med racerföraren och kompisen Edward Sandström ställde de upp i både Halvvasan, Kortvasan och Vasaloppet. Grabbarna är bättre på hjul än på skidor, och kranskullorna hade förmodligen åkt hem när Mattias och Edward skidade i mål på plats 3.692 respektive 6.136.

Mattias följde med oss ut på isen i Audi A4 Avant quattro för att visa hur det ska gå till. Här är filmen!


Säsongen för Audis kurser i Arjeplog är tyvärr slut nu, nästa chans kommer i januari-mars 2010. Håll utkik på Audi.se eller läs mer på den tyska sidan!

BILDER
Fler bilder hittar du här!




Jerry Åhlin är gammal rallyförare som numera försöker få kursdeltagare att gasa lite mindre och vrida hjulen åt rätt håll lite oftare.
Foto: Patrick Trägårdh


Foto: Patrick Trägårdh

Foto: Patrick Trägårdh

Foto: Patrick Trägårdh


Vid flygplatsen väntade en rad Audi Q7 V12 TDI på våra tunga högerfötter. 500 hk och 1.000 Nm ger vanvettiga prestanda! Pris - från 1,3 miljoner kronor.
 Filmlänkar   
17/10  Han köpte en långmilad Porsche 911 - så gick det sen
16/10  Killen som fick Aventadoren översprungen intervjuad
11/10  Om du undrar varför alla älskar Honda S2000...
06/10  Koenigsegg är snabbare än Bugatti 0-400-0
05/10  Whoa - brutal R8 V10 plus med 900 hk!
03/10  Zlatan kör sin LaFerrari i Stockholm
26/09  Snubben är grymt nöjd med Kia Stinger V6 RWD
20/09  Märkliga fordon under Burning Man
05/09  Rånare i RS6 gör allt för att komma undan
04/09  Nissan GT-R lockar fram idioten i dig
28/08  Motorjournalen kör 300 i AMG E63 S 4Matic
23/08  Volvo XC60 visad i Västerås igår
18/08  Par i Range Rover undviker precis beväpnade biltjuvar
14/08  Oh shit - här kraschar en 2005 års Jaguar F1
17/07  Med 600 hk Impreza upp för Mt Washington
09/07  Hammarbyrampen 2017 - raggare röjer på macken!
07/07  Burnouts på Hälla i Västerås igår
04/07  BMW E30 V8 Turbo lägger rök i Södra Länken
04/07  Världspremiär för 700 hk Porsche GT2 RS!
20/06  Grym reklamfilm med nya Audi R8 Spyder
19/06  BMW M5 tar plötsligt eld i Ryssland
19/06  Volt under Gatebil i helgen
09/06  Astra gör läskig volt på Nürburgring
08/06  Ännu dyrare: Porsche 911 Turbo S Exclusive Series
07/06  Spionfilm: Porsche GT2 RS kommer tillbaka
05/06  10 minuter med kraschande Skodor
02/06  M3 E92 i 300 blås på motorvägen
01/06  Svenskt superbygge - Charger 1969 med 7,0 Hemi och nytt chassi
22/05  Brutalt tät snubbe berättar om sin nya Ford GT
19/05  Lotus Elise Sprint - 798 kilo och 134 hk!
17/05  BMW M5 blir fyrhjulsdriven!
17/05  Volvo+Google i nya bilar
17/05  Porsche-stöld under vapenhot undviks i Sydafrika
15/05  Skönaste paret - på Mantorp Park sedan 1969!
15/05  Estländsk polis skojar inte med fortkörare
09/05  Tjejen bjussar på ALLT du behöver veta om din nya Huracán
08/05  Sjukt stekig S 63 AMG
05/05  Burnouts när Linköpings gatbilsfolk dammar av bilarna
05/05  Kolla hur 1.400 bilar lyftes från havsbotten
27/04  Fixa bucklan i dörren - med en dildo
Tusentals filmer i arkivet!
 Bilvärlden är galen!   
Visa fler galna bilder »
    
 Kommentarer   

Inga kommentarer n...


Skriv kommentar:
Namn: E-mail:
Kommentar:

3 + 8 = (Spam-koll)

OBS! Ditt IP-nummer registreras.
Läs mer om kommentarsmöjligheterna
 Bilvärlden är galen!   
Visa fler galna bilder »
 Undersökning   
Går du omvägar för att kolla på snygga fälgar?

Jajamensan
Det händer
Nej!

 Sportbilen-reklam   
 Senaste bildgallerierna!   
»  Ford GT i Norge
12 bilder
»  Volvo XC40
10 bilder
»  BMW Concept X7 iPerformance
41 bilder
»  Lamborghini Aventador S Roadster 2018
15 bilder
»  Porsche 991 GT3 RS Neidfaktor
15 bilder
»  BMW M5 2018
65 bilder
»  BMW 8-serie Concept
29 bilder
»  Audi TT Roadster 1998 Vilner
13 bilder
»  VW up! GTI
7 bilder
»  Volkswagen Up! GTI 2018
6 bilder
»  BMW M2 CSR
36 bilder
»  BMW 2-serie Coupé och Cabriolet 2018
8 bilder

Se fler bilder här!



 Annonser   
LeoVegas Sports - Årets sporthändelse i mobilen! Besök vår hemsida att ta del av våra exklusiva bonus erbjudanden!

BilDelarOnline24.se
www.ReservDELAR24.Se


 Bilmärken A-Ö   
Hitta allt om DITT märke!
 Sök   
Sök på sportbilen: