Re: Svensk drifting.

2st fina kommentarer från driftingtoppen i Sverige, Humle och Dumle

MARANGONI Tyre S.p.A / GUMMIGROSSEN AB / QUICKMAN Traktorredskap

27 (edited by staffan 2009-11-10 22:50:23)

GummiG wrote:

2st fina kommentarer från driftingtoppen i Sverige, Humle och Dumle

hahahaha,
ja ni två kan ju nästan bygga en helikopter ihop cool

spökriddaren wrote:

En sak är säker! Driftingen måste synas mer i sverige ! så hur ska man göra?

köra är vad man ska göra wink bra med rim lagom till jul

29 (edited by shirunai 2009-11-11 16:13:42)

CmoR^ wrote:

Okey, efter att ha läst igenom alla svar i tråden så får jag det alltså till att banägarna inte vill att det ska förekomma drifting ?
Hur är det här möjligt ? Om det finns en motorbana så borde de väl vilja att den nyttjades? Jag menar, drifting är ju mer publikvänlig
än någon annan motorsport enligt mej? Borde väl finnas banägare som vågar satsa och kunna dra in bra publikpengar.

Sen att inte jämnföra med Norge, okej. Dom har kanske mer pengar, men det borde väl vara lika dyrt att hyra bana där för dem, som det är för oss i
Sverige?

Det är klart att de flesta banägare vill ha dit driftare bara de kan betala för sig, det jag sa att det var inte många år sedan de inte vågade ta dit driftare

Det är säkert samma pris att hyra banor där som det är i Sverige men nu har Norge minst 100aktiva förare.

CmoR^ wrote:

Och angående SBF, nu kan jag verkligen lite om den byråkratin med SBF och SMA, men den svenska motorsporten har väl sett likadan ut nu i, väldigt lång tid ?
Rally, rallycross, folkrace, ban-racing. De borde väl uppskatta om det kom nått nytt kan man väl tycka?'

SBF ser fortfarande lite snett på drifting men har börjat acceptera det, det är ju klart att SBF inte gillar SMA de förlorar ju på det, men det är inte bara det och regelboken som SBF har gjort dåligt
sen har de gjort bra grejjer också men de har hämmat sporten ganska rejält i flera år.

CmoR^ wrote:

Och jag förstår att det kostar mycket pengar för att det ska se proffsigt ut. Och det är ju ett problem.Trots det så finns det ju några stycken i Sverige som
har lyckats, J-Spec bilarna och PBZ bilen och Wunderbaum, KHR, samt några fina 200 sx´or finns det ju. Omöjligt verkar det ju inte.

Det är klart det kostar pengar att få det att se proffsigt ut, först ska du ha en motor som klarar att köra på trean och den ska vara hållbar, sen ska du ha väghållning som gör att bilen inte ser eller är svajig, sen ska du ha säkerheten/interiör sen exteriör styling för det ska se proffsigt ut det är mycket pengar det handlar om, om man inte importerar som norrmännen gör men vi i Sverige är ju så rädda för högerstyrda bilar vilket inte norrmännen är, sen utöver detta är runningcostsen, resor till och från tävlingar (färjor, tullar), mat, däck, oljor, licens, inträde sen ska man gärna ha tillgång till släp eller biltransport.

Sen om alla bilar skulle komma till en tävling hade det blivit grymt, vi har bilar för att köra tävlingar med fina standarder på bilar, jag kan räkna upp några

Joels sr20det 240sx (gummigrossen)
Halvarsson s14.5
Wonderbaum E36
Conny jzx81 markII
Henrik "Dirtrider" rb25det cefiro/rs13
Andre "Shirunai" rs13
Johan "Spökriddaren" Sari rb25 rs13
Wesslan 1jz-gte rs13
KHRacing evo2
Johan Larson s13drft s13.5 sr20det
Berna rb25det 240sx
Vi har några s14driftbilar i stockholms området
Bröderna skogsby med ett helt stall med bilar wink s14, skyline r33 och r34
Erikssons E30
Sen har vi flera rs13
s14mange 2jz-gte s14zenki
Kristoffer Kicko gula s15
PBZ r33skyline
Driftjohan 1jz-gte jzx90 cresta
bmwn från insane drift

jag vet jag har glömt flera ni får förlåta mig svårt att bara ploppa upp en lista i huvudet, men det finns minst 5bilar till med kvalité jag har glömt så visst borde man kunna skapa en serie om alla fick bilarna ut från garagen och for på samma tävling/serie.

Mvh Andre Nordin

staffan wrote:

....... text..... dessutom så tycker media inte generellt illa om streetdrifting.

...............text...........

Beklagligtvis är det exakt vad de gör - i mera än 75% av alla tidningsartiklar så benämns
numera streetrace som Drifting tyvärr.

Många fler motorklubbar borde ta efter Hässleholms Mk´s satsning på laglig drifting, men superlåga köravgifter
för att dra folk, oavsett publik eller förare.
Första klubben ut efter HLMK var Tomelilla MK som bjöd in förare från HLMK att visa upp sig på en rallycrossbana.

detta gav 37 passagerarturer av ca 100-talet besökare, vilka mestadels var killar under 20-22år.

www.sideways.nu, Sveriges nya Driftingforum

http://www.geting.se/image.php/154140-drifting.se.avatar.JPG

31 (edited by Fejjan 2009-11-11 08:03:14)

staffan wrote:

sirfalk och fejjan det var ju det GummiG skrev att de ska byggas ett nytt forum för både street och legala events. Om han anser och tycker att streetdrifting är hans drivhjul så vad har det att göra med va ni tycker är bra respektive dåligt. dessutom så tycker media inte generellt illa om streetdrifting. dom personer från allmänheten som inte gillar street drifting dom gillar troligtvis inte drifting på någotvis pga mijlöaspekt etc etc.

Jag håller med GummiG och de känns liksom lite lönlöst att ducha sina pengar på en bil bara för att fara på enstaka hanfallna tävlingar runt om i landet, man vill ha ut mer av sin passion för drifting och därför tar man de till gatan och vad jag har upplevt så har 90% av dom som sett streetdrifting irl tyckt att de varit hel fräckt. dom personer som inte gillar streetdrifting är inte heller ute efter 22 på kvällarna så dom blir mest bara sura dagen efter när dom ser svarta spår i asfalten men sånna människor som blir sura på de, dom hakar upp sig på de mästa

Men jag kan förstå sirfalk att de kan vara skönt att ha koner istället för trottoarkanter när man åker av lite, för isåfall får du väl byta fälgar 24/7

Om du på allvar tror att streetdrifting är en bra metod för marknadsföra drifting, då tror du fel.
Kolla på bara på driftworks forum som är samlingsplatsen för driftare i UK, och där pratar man inte ens om streeto, just för att det har en så negativ påverkan på möjligheterna till laglig drifting. Tydligt är att det funkar för dem för driftingen i UK är ljusår före oss.

Jared Säilä / Bor i Stockholm / Kör en Nissan S14 / Siktar mot att tävla i Drifting / tongue

32 (edited by transworld 2009-11-11 10:09:33)

Hej, Jag är ny här på forumet och har ett intresse för drifting. jag tror att man skulle hitta 2 stycken dunderrika personer som startar varsitt stall med minst 4-5 bilar i varje stall. sedan har man en riksomfattande tävling , och de 10 bästa förarna får köra i varsin utav de superbilarna som stallen har. så då skulle man slippa betala sin egen bil. bilarna skulle vara det allra senaste och bästa just för ändamålet drifting. sedan skulle man anordna grand prix i drifting där alla 10 bilarna tävlar mot varann, både på gator och torg samt på bana. denna miniserie med 10 superförare och 10 superbilar skulle bli gro grund för att fler skulle vilja satsa på drifting och komma med i ett av stallen som skulle utöka antalet bilar med tiden då sporten skulle växa explosionsartat med denna setup tror jag. man skulle också kunna ha tryouts en gång per år. De förare som kom med skulle få massor av seat time under året då det skulle finnas möjligheter att träna. vilket skulle resultera i ännu bättre förare som skulle dra publik. detta i kombination med marknadsföring på nätet och profilering av de uttagna förarna i media.

kanon va? nu saknas bara 2 st rika knösar som gillar drifting smile

mvh
Joseph Tran

http://transworldinvest.pengakoll.nu/blogg
http://www.pengakoll.nu

staffan wrote:

sirfalk och fejjan det var ju det GummiG skrev att de ska byggas ett nytt forum för både street och legala events. Om han anser och tycker att streetdrifting är hans drivhjul så vad har det att göra med va ni tycker är bra respektive dåligt. dessutom så tycker media inte generellt illa om streetdrifting. dom personer från allmänheten som inte gillar street drifting dom gillar troligtvis inte drifting på någotvis pga mijlöaspekt etc etc.

Jag håller med GummiG och de känns liksom lite lönlöst att ducha sina pengar på en bil bara för att fara på enstaka hanfallna tävlingar runt om i landet, man vill ha ut mer av sin passion för drifting och därför tar man de till gatan och vad jag har upplevt så har 90% av dom som sett streetdrifting irl tyckt att de varit hel fräckt. dom personer som inte gillar streetdrifting är inte heller ute efter 22 på kvällarna så dom blir mest bara sura dagen efter när dom ser svarta spår i asfalten men sånna människor som blir sura på de, dom hakar upp sig på de mästa

Men jag kan förstå sirfalk att de kan vara skönt att ha koner istället för trottoarkanter när man åker av lite, för isåfall får du väl byta fälgar 24/7

Tror du på fullaste allvar att streetdrifting skulle vara ett drivhjul? Dem som tycker det är coolt är även dem som tycker det är skit häftigt med en epa som enhjulsburnar utanför den lokala korvkiosken.
Som Kristian säger så det som skrivs i media om just drifting kallas för streetrace vilket klingar dåligt i majoriteten av allmänhetens öron.
Vill man köra seriös drifting så är det inte från streetdriftingen man fått upp ögonen för det.

Vill man inte lägga alla pengar på en driftingbil för att åka på tävlingar så kanske man ska tänka om, för streetdrifting ska man inte syssla med och förmodligen kan man bli av med licensen om man utövar sporten på allmän väg. Precis som dragrace åkarna, kör dem på streetrace kan dem bli av med licensen.

Och vad menar du med att jag skulle behöva byta fälgar 24/7?

Drifting is a art
andreasfalk_@hotmail.com
http://www.garaget.org/?car=99920

transworld wrote:

Hej, Jag är ny här på forumet och har ett intresse för drifting. jag tror att man skulle hitta 2 stycken dunderrika personer som startar varsitt stall med minst 4-5 bilar i varje stall. sedan har man en riksomfattande tävling , och de 10 bästa förarna får köra i varsin utav de superbilarna som stallen har. så då skulle man slippa betala sin egen bil. bilarna skulle vara det allra senaste och bästa just för ändamålet drifting. sedan skulle man anordna grand prix i drifting där alla 10 bilarna tävlar mot varann, både på gator och torg samt på bana. denna miniserie med 10 superförare och 10 superbilar skulle bli gro grund för att fler skulle vilja satsa på drifting och komma med i ett av stallen som skulle utöka antalet bilar med tiden då sporten skulle växa explosionsartat med denna setup tror jag. man skulle också kunna ha tryouts en gång per år. De förare som kom med skulle få massor av seat time under året då det skulle finnas möjligheter att träna. vilket skulle resultera i ännu bättre förare som skulle dra publik. detta i kombination med marknadsföring på nätet och profilering av de uttagna förarna i media.

kanon va? nu saknas bara 2 st rika knösar som gillar drifting smile

mvh
Joseph Tran

http://transworldinvest.pengakoll.nu/blogg
http://www.pengakoll.nu

Vi får be Wallenberg, PWR, att börja tävla i drifting istället för Porsche wink

Skämt å sido så visst, sverige "ligger efter", men istället för att fokusera på att vi ligger efter så är det bättre att flytta fokus frammåt och försöka se vad vi alla kan göra för att få det att gå bättre.

Jag vet att det sker en hel del i garagen under vintern och företagen/sponsorer/partners kommer förhoppningsvis få upp ögonen ännu mer för sporten, något som verkligen behövs.

Men som tidigare nämnts så händer det inget utan "eldsjälar" och en bra organisation. Vem vill investera i en satsning på flera hundra tusen kronor per säsong om det inte finns någon bra organisation/upplägg?!

Finns hur mycket som helst att diskutera kring detta....

Och gällande streetdrifting så kan jag visst tycka att det är superballt/roligt att kolla på någon youtube film med någon som kör bra/inspirerat på gatan (inga vansinneskörningar i trafik dock), men jag ser inte vad det har med seriös drifting att göra. Är väl lite som att jämföra rödljusrace med topfuel-dragrace eller liknande...

Mvh
Andreas
www.raidopower.com/ksport/

WWW.RAIDOPOWER.SE
KSPORT - MISHIMOTO

35 (edited by staffan 2009-11-11 11:03:01)

KHRacing wrote:
staffan wrote:

....... text..... dessutom så tycker media inte generellt illa om streetdrifting.

...............text...........

Beklagligtvis är det exakt vad de gör - i mera än 75% av alla tidningsartiklar så benämns
numera streetrace som Drifting tyvärr.

Många fler motorklubbar borde ta efter Hässleholms Mk´s satsning på laglig drifting, men superlåga köravgifter
för att dra folk, oavsett publik eller förare.
Första klubben ut efter HLMK var Tomelilla MK som bjöd in förare från HLMK att visa upp sig på en rallycrossbana.

detta gav 37 passagerarturer av ca 100-talet besökare, vilka mestadels var killar under 20-22år.

Här i övik så vill den lokala nyhets tidningen göra ett repotage om "det" iaf, dom ska bara skriva och inte ta parti. (om jag uppfattat de rätt)
Men de är nog möjligt de du säger att några trångvuxna personer tror att streetrace är likt med drifting men de är ju inte ens nära, streetrace enligt iaf mig de är någon som har lånat pappas bil eller har extremt mycket pengar till övers, slänger de på sin motor och kramar vettet ur den. stänger av en riksväg och blåser ur bilen rakt fram på alla växlar, alltså extremt höga hastigheter som troligtvis hälften inte behärskar, mycke som kan gå snett. i drifting därimot är enligt mig personer som värkligen har kontroll på bilen, (inte alla förståss) men dom som kör på gatan har oftast de, drifting handlar ju om kontroll. inte nån vanvettig chicken race mot mc snut - jag vet inte va jag ska göra situationer. nog för att de säkert är roligt på sittvis att köra raktfram typ som längdskidor man är fast i ett å samma spår. men ickebil intresserade personer har ju inte så står inblick i detta så de är ju klart att de kan blandas ihop, men om de då gör de så spelar de ju ingen roll om streetdrifting fortsätter eftersom raktframrejjs kommer troligtvis alltid fortsätta pågå iaf i dom här trakterna.

36 (edited by staffan 2009-11-11 11:04:16)

sirfalk wrote:

Vill man köra seriös drifting så är det inte från streetdriftingen man fått upp ögonen för det.

Så du tror inte att någon där ute fått insperation till drifting genom streetdrifting?
Vad tror du försegår i de japanska bergen på sena hälg nätter?
Tycka va man vill men dom som tycker illa om streetdrifting tycker nog illa om drifting med, förutom du förståss.
Har inte hört nån som orsakat skada på annan trafikant vid påövande av streetdrifting. Men de är väl riskfyllt de håller jag med om men de är det att vara barn i kongo med.

Men sirfalk om du inte är intresserad av streetdrifting varför har du byggt en bil för då?
För du syns ju aldrig på tävlingarna!?

Bra exempel på ren idioti....Men som vissa säerkligen tycker är "skittufft"...

http://www.youtube.com/watch?v=KNFeIDeblmE

Hade jag kommit i mötande och t.ex haft barnen i bilen....så hade jag blivit....galen...

WWW.RAIDOPOWER.SE
KSPORT - MISHIMOTO

38 (edited by Ahl 2009-11-11 11:35:43)

har en fråga, som inte har med diskutionen att göra. men jag stör mig lite, och nu vill jag ha vettiga ärliga seriösa svar. är det helt allvarligt det värsta som finns att se en ordentligt byggd/preppad VOLVO som driftar?? jag menar inte någon risig volvo och jag menar inte heller min. då jag anser att den inte ser ut el är byggd som jag vill ännu. det jag vill veta är om folk har så fruktansvärt mycket emot det att man ska behöva byta bilmärke för att bli accepterad inom sporten?

jag har ju inte valt att köra volvo för att det är billigare. jag anser att jag är en av dem förare som sattsar ordentligt på denna sport. dock va 2009 ett dåligt år för mig. och det är pga ekonomin. jag har lagt minst lika mycket pengar i min bil som folk som kör japanare gjort.

eftersom driftingen är såpass dålig i sverige och jag vill köra och inte arrangera så kommer jag helt enkelt bara satta mera när jag har råd och köra utanför sverige. som tex den nordiska serien.

jag ska ju inte hindras utvecklas bara för att sverige står stilla, det är ju endast jag som förare som kan påverka min egen karriär, inte sitta och gnälla på att det inte finns några ställen att köra på. det är ju bara att söka sig dit där tävlingar finns och så får man helt enkelt vänta ut någon vettig person som drar igång det i sverige.

Garaget.org: Volvo 760 - 16V Turbo
Projekttråd: GavleRacing
Sponsorer: Vianor Och Bakaxel.se

39 (edited by staffan 2009-11-11 11:42:32)

AndreasRP wrote:

Hade jag kommit i mötande och t.ex haft barnen i bilen....så hade jag blivit....galen...

Du värkar vara en trångsynt person som tror att de där är streetdrifting, de där är
en bmw i slovenien som kränger i en kurva på väg till raktframrace

Ahl wrote:

har en fråga, som inte har med diskutionen att göra. men jag stör mig lite, och nu vill jag ha vettiga ärliga seriösa svar. är det helt allvarligt det värsta som finns att se en ordentligt byggd/preppad VOLVO som driftar?? jag menar inte någon risig volvo och jag menar inte heller min. då jag anser att den inte ser ut el är byggd som jag vill ännu. det jag vill veta är om folk har så fruktansvärt mycket emot det att man ska behöva byta bilmärke för att bli accepterad inom sporten?

jag har ju inte valt att köra volvo för att det är billigare. jag anser att jag är en av dem förare som sattsar ordentligt på denna sport. dock va 2009 ett dåligt år för mig. och det är pga ekonomin. jag har lagt minst lika mycket pengar i min bil som folk som kör japanare gjort.

eftersom driftingen är såpass dålig i sverige och jag vill köra och inte arrangera så kommer jag helt enkelt bara satta mera när jag har råd och köra utanför sverige. som tex den nordiska serien.

jag ska ju inte hindras utvecklas bara för att sverige står stilla, det är ju endast jag som förare som kan påverka min egen karriär, inte sitta och gnälla på att det inte finns några ställen att köra på. det är ju bara att söka sig dit där tävlingar finns och så får man helt enkelt vänta ut någon vettig person som drar igång det i sverige.

Jag tror den kan passa bra i drifting, om du bygger den i det stuket så. Kör på volvo du de är ju roligt om de finns olika märken, inte bara japanska. Strunta i vad dom andra tycker. I slutändan är det ju föraren de sitter i inte hur bilen ser ut.

staffan wrote:
AndreasRP wrote:

En bmw i slovenien som kränger i en kurva på väg till raktframrace

BMW = Ja. Solvenien = Ja. Men "kränger i en kurva på väg till ett raktframrace", förstår inte vad du menar riktigt?
Han försöker ju lägga upp bilen på sladd/drift inför sin filmande vän....Han tycker säkert att han "streetdriftande", och min poäng var att jag inte ser hur denna typ utav filmer skulle gagna Drifting som sport. Men som jag sa tidigare så finns det andra filmer från "gatan" som absolut är underhållande att titta på.

Mvh
Andreas

WWW.RAIDOPOWER.SE
KSPORT - MISHIMOTO

staffan wrote:
AndreasRP wrote:

Du värkar vara en trångsynt person som tror att de där är streetdrifting, de där är
en bmw i slovenien som kränger i en kurva på väg till raktframrace

Jag såg nu att du editerat din inlägg och lagt till att jag verkar vara en trångsynt person för att JAG tycker att det där är streetdrifting....JAG tycker inte att det där tillhör Drifting på något sätt, idiotisk sladd på vanlig väg om du frågar mig, på sin höjd "wannabee streetdrifting".
Hela poängen med inlägget var att HAN säkerligen tror att det är streetdirfting, och jag skrev att JAG inte ser hur denna typ utav film (exempel) på något sätt gagnar sporten Drifting.
Jag hoppas du misstolkade mina tidigare inlägg och att det var därför du skrev som du skrev gällande att vara trångsynt?!

Som relativt ny på detta forum så måste jag säga att jag förvånas över att vissa användare inte verkar vara speciellt trevliga mot varandra, en bra grund vore ju att försöka komma överrens och arbeta mot samma mål.

Mvh
Andreas

WWW.RAIDOPOWER.SE
KSPORT - MISHIMOTO

Ahl du får sladda i en lada för min del ;-)

Hörni nu har ni väll änd halkat lite från ämnet igen, så tillbaka till hur och vad vi kan göra för att få fart på drifting sverige och inte massa fjant om streetdriftingens vara eller inte vara.

/Jimmy

Ja de jag menar är att de är 1% som lägger ut en sån film = en kille som tror han är ball och får spö hemma.
De är ju det jag menar, filmerna från "övik" i sommar är kanske inte av största kvalite (pga ingen värkar äga en vettig kamera) men blir du inte peppad på att köra när du ser dessa?

Jimmy: Instämmer.
Staffan: Vet ej vilka filmer du menar, är det t.ex den med den gröna S14? De filmerna är absolut roliga/inspirerande att titta på, och får en att längta till sommaren.

WWW.RAIDOPOWER.SE
KSPORT - MISHIMOTO

Funderat på Björkvik ring. banan ser ut att kunnas driftas på, kostnad 10000:- för en helgdag. Säg 20st betalar 600:- då blir de över 2000:- till att få dit  en däckmaskin och annat. Har sj en som kan användas ev.Sen fixa käk sen bara drifta loss en hel jävla dag,

Men synd att ingen har ork att dra igång nåt sånt. Men finns det 20st i mellan sverige som kan komma eller kommer hälften stå och bygga på sina bilar under säsongen

Håller med Berna. Håll er gärna till trådens ämne.

Och @ Magnus. Det verkar ju vara ett AS bra ställe att köra lite på. Små "driftdays" som man kan få komma och träna på. Jag har ju ingen bil än, men nästa sommar, då tycker jag verkligen vi ska göra något ut av den där. Vi måste ju börja nånstans.

http://i40.tinypic.com/9ko0om.jpg

http://www.bjorkvikring.se/

kollade lite på bilderna, fortf. lite "taxibana" känsla, men ser ju dock driftbart ut. Det borde verkligen försökas få något dit.

http://i40.tinypic.com/9ko0om.jpg

vad är det för jävla skit snack och komma och skriva så där? kör bmw själv inte för det men bmw har ju klassen och dom som kör gamla bmw och volvo osv varför ge dom kritik det är ju pengar som styr dagenssamhälle, är det meningen att vi ska knuffa ut dom som har äldre bilar så vi blir ännu mindre som kör? eller vad vill du på peka? finns mkt duktiga förare som kör äldre bilar, var för helvete tacksam för att dom tar sig pengar och kommer och kör huvudtaget!!!!!!!!!!!!!

NO TURBO SHIT, JUST REAL POWER! wink

50 (edited by shirunai 2009-11-11 16:11:58)

fattar inte varför ni tycker bmw ser tacky ut, riktigt bra driftbilar

http://ll.speedhunters.com/u/f/eagames/NFS/speedhunters.com/Images/RIA/JDMR3/JDMWEMBLYSH/DSC_7047%20copy.jpg

http://www.secretdrift.com.au/luke/blog/asbmw/sapp1.jpg

http://i404.photobucket.com/albums/pp128/tdw3_photos/tdw3-83.jpg

Inte volvo heller
http://i126.photobucket.com/albums/p85/MTSMotorsport/P1010936.jpg

http://www1.garaget.org/archive/10/9613/92800/92800-1393776.jpg

http://carphotos.cardomain.com/ride_images/3/3205/22/33010010596_large.jpg

det jag menar är att alla japanare är inte så grymma heller om man inte bryr sig om utsendet på dem
http://i157.photobucket.com/albums/t52/ian_birch/my200.jpg

Samma är det med bmw´s och volvos de kan se slappa och tråkia ut, men bryr man sig lite och skaffar feta fälgar och slammar så blir det genaste feta bilar, har att göra till 85% med fälgar och höjd och att inte bilarna ser ut som svajjiga båtar när de åker på häng.

Mvh Andre Nordin