Topic: Svensk drifting.

Hallå det svenska drifting forumet, har en lite fråga som jag skulle jag undrat över en ganska lång stund nu.

Hur kan det komma sig att den norska drifting serien ser ut så här:

http://www.youtube.com/watch?v=siHQALDWOrs

Medans den svenska drifting serien ser ut så här:

http://www.youtube.com/watch?v=alNPNK4TjYY

Vad är det som gör skillnaden ? I Norge ser det proffsigt ut och de har schyssta kvalitéts bilar medan det i Sverige, 8 av 10 gånger, körs med gamla Volvo's och dassiga BMW`s. Det ser ju ut som vilken lördagskväll som helst ?

Jag vill inte rikta nån kritik emot er som är här, utan undrar helt enkelt hur de kan ha kommit så långt och har en proffsig serie medans det är så väldigt bonnigt här i sverige ?

Har det något med Svenska Bilsportsförbundet att göra? Kan ju inte vara speciellt svårt att övertala dem vilken fantastisk sport det här är, bara visa dem bevis från England, Norge etc.

Vad ska det göras för att få lite mer klass i den svenska drifting serien så den kommer från lastbils-terminalerna och taxi-banorna på gamla övergivna flygplatser och in på de riktiga motorbanorna?.

http://i40.tinypic.com/9ko0om.jpg

Re: Svensk drifting.

Har funderat lite på det jag med, vill gärna höra vad "utövarna" tror är anledningen!

http://i50.tinypic.com/25fit1l.jpg

3 (edited by shirunai 2009-11-09 22:27:09)

SBF fel till 50% sen har det att göra med låg medelålder, avlångt land, glesbefolkat, 402m kulturen i Sverige detta är varför de flesta länder i Europa har kommit vidare,
ska vi jämnföra med just Norge har de fördelen att högre medelålder, rejält större spargrisar sen har de haft större support från banägarna redan från början det är faktiskt inte många år sedan Mantorp och andra banägare sa att drifting inte fick förekomma på deras anläggningar.

Men Norge har kommit bland de största driftnationerna i världen så det är fult att jämnföra med dem wink
Japan
USA
England
Nya zeland
Australien
Norge
Irland
är de största länderna inte långt efter kommer finland, Nederländerna, Philipinerna.

I Europa är det skamligt vad långt efter Sverige är ändå är vi ett I-land

Grekland, portugal, Bulgarien har till och med finare stall av bilar än oss.

Det känns som vi enbart är före ukraina, island, baltiska staterna och italien.

Detta är min uppfattning så som jag ser det.

edit: sen ligger det lite i Svenskarnas natur, vi gillar raktfram åka, sen är vi rädda att prova och tror vi blir utskrattade, sen bygger vi projekt sen köper säljer vi och bygger nytt igen, sen så är det lite fult att hålla på med bilar efter man är 25, typiska föraren på de bra förarna i England, Irland är mellan 26-35 så hög medelålder har vi inte i Sverige.

Sen tror jag att Norge har mest driftare i världen per invånare.

Mvh Andre Nordin

Vårt land är för långt!
Är ju lättare och billigare med import bilar för norrmännen än för oss.
Tror också det är inte så många som har pengarna som behövs för att det ska se proffsigt ut..
Jag själv jobbar på det men just nu finns det inte mycket jobb osv = lite pengar men pengarna som rullar in går till bilen och sporten.
Och då går det snigelfart.. sad
Sen svenskar och norskar tror jag är som att jämnföra katt och hund svensken är en katt som fräser så fort något annorlunda händer medan hunden är nyfiken men några eldsjälar har vi allt i sverige! Alltså folk som ska börja med drifting menar jag då inte dom som redan håller på!
Tror sporten kommer ta fart sakta men säkert smile
Vi har ju iaf många riktigt duktiga förare!

Media och sponsorer spelar nog in litegrann med.
Och utbud av banor. Det är svårt att få till något bra event på en bra bana, dit folk kan åka.
Det är så jävla dyrt att arra ett event på till exempel mantorp. Finns ingen som riskerar pengarna när man inte vet om varken publik eller förare dyker upp.
Vet inte om jag är 100% rätt, men om till ex Shirunai här skulle åka till mantorp för att visa var skåpet ska stå, då kommer det kosta honom 3000:- den helgen, bara för att TA SIG DIT OCH HEM med bilen. Man har inte råd med sånna resor, plus delar till bilen. Sen ska man anmäla sig, ha licens, mat osv. Funkar inte när det bara är lokala macken som sponsrar, och då med beggade däck.
Tyvärr...

Jag tror att det är såhär, att ens få till ett träningstillfälle i sverige är svårt, eftersom det är svårt är dem väldigt glest spridda över året, få tillfällen att träna, gör att seat time blir för liten, vilket får till följd att körkunskaperna brister, och finns det inte tillräckligt med duktiga förare för att ens fylla en vettig serie, ingen vettig serie, inga sponsorer, inga arrangörer, ingen utveckling.

Vi behöver som i england, ett ställe som kör Drift What You Brung, DWYB, alltså ett ställe (helst flera) dit man kan åka varje helg och få seat time, så man kan utvecklas lite, gärna med instruktörer som kan hjälpa till och dela med sig av sin kunskap, både vad gäller körteknik och uppgradering/inställning av bilen.

Men mest av allt behövs riktiga eldsjälar som ser potentialen i sporten och orkar och kan driva utvecklingen framåt när det gäller arrangering av träningar o tävlingar.

Sen har det ju inte hjälpt med att SBF haft det mest luddiga och sämst formulerade reglemente heller, nu har det landat på en bra nivå, men det har varit katastrof förrut, sen är det ju knappast till gagn för sporten att dem försöker jaga bort SMA som iaf försöker göra det lite lättare o billigare för folk att få en vettig försäkring (licens).

Jared Säilä / Bor i Stockholm / Kör en Nissan S14 / Siktar mot att tävla i Drifting / tongue

7 (edited by shirunai 2009-11-10 11:09:12)

Men vi har 3DWYB i landet,
Hässleholm i skåne
GasaMK i nedre mellansverige
Sundsvalls mk på sättna i mitten av Sverige
Sen vet jag att både Örnsköldsvik och Luleå kan träna olagligt ostört på respektive flygbaser.

Sen är det som du säger Fejjan att SBF har förstört driftingen i Sverige bland annat häxjakt på SMA, samt annat som inte ens är värt att ta upp här och sätter käppar i hjulen för flera arrangörer jag känner till.

Ja sen är det som sagt en nackdel att Sverige är Europas tredjestörsta land och bara 9miljoner invånare.

CmoR wrote:

I Norge ser det proffsigt ut och de har schyssta kvalitéts bilar medan det i Sverige, 8 av 10 gånger, körs med gamla Volvo's och dassiga BMW`s. Det ser ju ut som vilken lördagskväll som helst ?

Som sagt du kan inte jämnföra med Norge det finns inget land som har så högstandard på drifting bilarna som i Norge, sen kanske du ser USA, England/Irland och Japan och tänker att de också har högstandard, men så är det inte dom har precis som oss shitters, mellanklassbilar och topbilar fast de är så många så det är bara toppbilarna och de bästa som syns.

Jag kan räkna upp på en hand i Sverige på folk som satsar stora pengar för att köra i Sverige.
Som jag läst på driftworks så har dem som har sponsorer fortfarande driftkostnader på £1000 pund per tävling (står i 11kronor idag) sen kanske kör de 6-10tävlingar per år.
Det finns många som lägger ned allt dem har råd med, men de har fortfarande inte råd att åka runtom och tävla, jag är en av dem jag har inte haft råd att köpa vinterskor sen jag började med drifting, btw jag har fortfarande tjocktv wink!!

Om inget stort går sönder så lovar jag att synas mer i Sverige iår, vi bör ha minst 3drifting bilar från Örnsköldsvik som är sugna att åka runt lite, det var lite klantigt av mig att rasa en motor och köpa en sönder motor det var egentligen hela budgeten för 2009 wink sen krasha sönder bilen i Sollefteå för 10k.

Mvh Andre Nordin

Pengar.

Ninja Gaiden Drift Empire
- Slayer of the JZ
"Make Garage"

Jag tror att drifing behöver mer passagera i bilen. Hur ska folk få upp ögonen för en sport som utövas av ett 20tal i landet. Blir svårt att få till en serie på stora banor med så magert startfält också, Där 50% av bilarna är mer ått missle hålllet.

vad har vi i sverige 3st top bilar. PBZ R33, Halvarsson S14.5 och Wunderbaum E30 resten står i garaget eller syns inte så bra . Förlåt Glömde Joel 240sx han har väl gjort mest för drifting i sverige i sommar enligt min mening hans filmer visar vad drifting är.

Vi skulle behöva få till tävlingar och bil träff på samma ställe. Action meet skulle vara perfekt men i år vart det inget. Synd tycker jag för utan de kommer aldrig drifting bli nå större i sverige

Mina synpunket iallefall

Bara pengarna det sitter i för min del.

Hej

Jag satt och tänkte en stund innan jag började skriva detta....

Vet ni vad felet är i Sverige ?

Jo det är det att det inte finns en person som kan ta på sig ansvaret och dra igång en drifting serie.

I Finland finns det en kill som heter Mikarl forsman och han har gjort massor av bil event samt drift träffar och de går väldigt bra för dem i finland.
I Norge så heter han Tom Ole och han är grundaren till powerdrift som bara växer i norge, han samarbetar med Gatebil förr om åren men nu har han sina egna event och det funkar fint !

OM det skulle finnas någon i detta land som är en eldsjäl och vill verkligen att detta skall lyckas så är banorna inga problem !
Vilket skulle du välja  av detta ??
alt 1 : 8000 pers på en racinghelg ??
alt 2: 22000 pers på en gatebils helg ??

Det är klart att racerbanorna kan göra bra dealar med en klubb om de vill göra en tävling, kolla in 5100.se !

De är ett fördömme i Sverige för att vara en motorklubb som vill satsa stort, träningar och tävlingar kommer att öka nästa år.
Och detta sker bara på Mantorp tänk på de andra banorna i Sverige om det fanns liknande motorklubbar som hade samma vilja ....

// Micke

It´s better to burnout than fade away !

Bam wrote:

Jag vill inte tracka ner på någon. Jag vill börja köra, och ska det. Men i bland känner man att man drar sig för det oxå, på grund av att det alltid klankas ner på allt alla skriver o säger..... Exempel: Sätter någon ut en bild på sin bil, så kommer det alltid negativa kommentare. Typ, snygg fast du borde ha andra fäljar. Ser bra ut MEN du borde ta bort vingen...... Frågar någon om, hur ska vi lägga upp driftingen 2010. Då slutar det bara med att folk gnäller över  regler  eller vart man bor eller något annat. Skulle folk vara lite mer posetiva skulle nog fler våga pröva o satsa. I stället för att vara rädda för att göra bort sig eller bli ner tryckt för att man inte åker en fet nissan. Så upplever jag det. O kanske är den ende som gör det. O e det så ska jag hålla käft sen wink
Puss på er

folk skall kunna ta konstruktiv kritik och respektera det.

13

Undrar vad banhyrorna ligger på i norge och finland ?? Tror knappast det är samma pengar som i sverige där tex mantorp kostar minst 50tusen att hyra en dag bara i banhyra.
Vem har då råd att slänga ut dessa 50tusen + säkert 10tusen till på annat och sedan hoppas det dyker upp driftare och publik.

Anmälningsavgiften är 3400 SEK per team och går till att täcka banarrangemang samt läkarteamet.
inkluderar tidskval samt 24 timmars endurance test.

detta är på mantorp banan.

(kopierat från skrotbilsrejset.nu)

15

L1TH wrote:
Bam wrote:

Jag vill inte tracka ner på någon. Jag vill börja köra, och ska det. Men i bland känner man att man drar sig för det oxå, på grund av att det alltid klankas ner på allt alla skriver o säger..... Exempel: Sätter någon ut en bild på sin bil, så kommer det alltid negativa kommentare. Typ, snygg fast du borde ha andra fäljar. Ser bra ut MEN du borde ta bort vingen...... Frågar någon om, hur ska vi lägga upp driftingen 2010. Då slutar det bara med att folk gnäller över  regler  eller vart man bor eller något annat. Skulle folk vara lite mer posetiva skulle nog fler våga pröva o satsa. I stället för att vara rädda för att göra bort sig eller bli ner tryckt för att man inte åker en fet nissan. Så upplever jag det. O kanske är den ende som gör det. O e det så ska jag hålla käft sen wink
Puss på er

folk skall kunna ta konstruktiv kritik och respektera det.

Naturiligt vis ska man kunna ta kritik. Men det var inte riktigt dit jag ville komma. Det jag menar e att det e lätt att snöa in sig på det negativa. Istället för att försöka komma upp med lite förbättringsförslag. Kan kännas som det bara blir långa diskusioner om allt, i stället för ett sammarbeta.

Folk har alltid olika smak vad det gäller bilar så kommer det alltid vara, och postar man bilder kommer man få kommentarer, och då får man ta det.

Sen håller jag helt och hållet med wunderbaum, vi behöver nån eller några som kan och vågar satsa, och då menar jag arrangörer i första hand.

Jared Säilä / Bor i Stockholm / Kör en Nissan S14 / Siktar mot att tävla i Drifting / tongue

Okey, efter att ha läst igenom alla svar i tråden så får jag det alltså till att banägarna inte vill att det ska förekomma drifting ?
Hur är det här möjligt ? Om det finns en motorbana så borde de väl vilja att den nyttjades? Jag menar, drifting är ju mer publikvänlig
än någon annan motorsport enligt mej? Borde väl finnas banägare som vågar satsa och kunna dra in bra publikpengar.

Sen att inte jämnföra med Norge, okej. Dom har kanske mer pengar, men det borde väl vara lika dyrt att hyra bana där för dem, som det är för oss i
Sverige?

Och angående SBF, nu kan jag verkligen lite om den byråkratin med SBF och SMA, men den svenska motorsporten har väl sett likadan ut nu i, väldigt lång tid ?
Rally, rallycross, folkrace, ban-racing. De borde väl uppskatta om det kom nått nytt kan man väl tycka?

Och jag förstår att det kostar mycket pengar för att det ska se proffsigt ut. Och det är ju ett problem.Trots det så finns det ju några stycken i Sverige som
har lyckats, J-Spec bilarna och PBZ bilen och Wunderbaum, KHR, samt några fina 200 sx´or finns det ju. Omöjligt verkar det ju inte.

Och Micke Wunderbaums post tycker jag tryckte på en bra sak. Eldsjälar. Finns det ingen som vill att det ska bli en riktigt proffsig och seriös (!!) serie i
Sverige? Det är ju ni förare som måste börja agera. Vill ni sladda runt på lastbils terminaler eller inte? Ta tag i det och visa SBF att ni inte accepterar.

Anledningen till att jag undrar allt detta är för att jag själv går i tankarna att ta hem en R32 till nästa sommar och börja köra aktivt med.
Men hur den svenska driftingserien ser ut idag avskräcker mig lite. Så, det vore kul att se om man kunde få lite respons på bästa sättet ur denna sitsen?

Och det nedanför Micke Wunderbaums tyckte jag inte riktigt hörde till ämnet. Vore trevligt om vi höll oss till det så att vi kanske kan få en seriös diskussion.

Mvh

http://i40.tinypic.com/9ko0om.jpg

Det körs för lite streetdrifting i Sverige. Vem vill bygga en bil för att dra omkring den runt sverige på ett släp och köra på nån konad gammal parkering?

Jag körde först framhjulsdrivna bilar men det som fick igång mitt intresse för driftingen var 2st S14 och en Cosworth RWD i Övik som var ute och sladdade en hel del på stan och inte var omöjliga på att bjuda på en åktur. http://www.youtube.com/watch?v=h3aTxnHZyVA

Kan lova att den största ökningen av bilar nästa sommar bland ungdomar i Örnsköldsvik kommer vara S13 , S14 och största minskningen kommer vara Saab och att jag och andre inom ett par år får med oss lite fler bilar på tävlingar tongue
Och det är inte med på grund av att jag och andre åker till andra städer och tävlar och visar filmer på det, utan det är för att dom har själva fått känna lukten av däck och sett gnistorna av cord och har fått åka med.

Drifting är en show och ska behandlas precis som dom behandlar den i filmen "Tokyo Drift" med illegala tävlingar å sånt smile

Staffan håller på att bygga ett nytt mer inbjudande driftingforum som kommer innehålla både streetdrifting och legal drifting och kommer förhoppningsvis få fler att bygga bakhjulsdrivna istället för framhjulsdrivna turbobilar big_smile

MARANGONI Tyre S.p.A / GUMMIGROSSEN AB / QUICKMAN Traktorredskap

jag tycker det finns gott om sjyssta bilar i sverige med, men det e som shirunai säger, det e SBF´s fel och att det e mycket unga som håller på med drifting, och ekonomin hos många unga kanske inte e så bra wink

http://www.xboxlc.com/cards/sig/black/ZtyleTech.jpg
Namn: David Olsson | Ålder: 18 | Bor: Olofström, Blekinge
Följ http://www.autemo.com/forums/?t=6414

GummiG wrote:

Det körs för lite streetdrifting i Sverige.

Det där var nog det dummaste jag läst på detta forumet, speciellt korkat då det här forumet och den här tråden handlar om hur vi ska främja drifting som sport, INTE hur vi ska göra för att få media och hela allmänheten emot oss, för det kan jag garantera att vi kommer få om streetdriftingen ökar i sverige.

Du kanske ska läsa vad som står som beskrivning på detta forumet "Ett forum för folk med intresse av att sladda brett - lagligt."

Jag tror att mycket handlar om ekonomin hos dem svenska driftarna. Jag tex kan inte lägga flera tusen på bilen varje månad då jag gärna vill leva oxå.
Sen tror jag på det Micke och Fejjan skriver. Det behövs mer seat time och någon som verkligen tar tag i en svensk drifting serie.

Det du skriver GummiG är ju korkat. Det finns inget bra med streetdriftingen hur kul det än är att köra på gatan.

Drifting is a art
andreasfalk_@hotmail.com
http://www.garaget.org/?car=99920

Fejjan wrote:
GummiG wrote:

Det körs för lite streetdrifting i Sverige.

Det där var nog det dummaste jag läst på detta forumet, speciellt korkat då det här forumet och den här tråden handlar om hur vi ska främja drifting som sport, INTE hur vi ska göra för att få media och hela allmänheten emot oss, för det kan jag garantera att vi kommer få om streetdriftingen ökar i sverige.

Du kanske ska läsa vad som står som beskrivning på detta forumet "Ett forum för folk med intresse av att sladda brett - lagligt."

MEN han har en poäng med det.

Folk behöver få upp ögonen för drifting i Sverige, och jag tror inte så många blir imponerade eller särskilt sugna själva av att köra på en sketen plan med några koner uppställda. Och bara för att de är "olagligt" med streetdrifting behöver inte det betyda livsfara, vi bor i ett glesbebott Sverige där de finns många ställen att utnyttja även på gatan utan att störa andras säkerhet. Dessutom är väl inte någon större grej än att ni här inne är å sladdar när snön precis fallit med vinterbilarna än streetrifting, eller?

Skulle media nu ta upp något med streetdrifting kanske de tillochmed skulle vara en hjälp-instickare till riktiga banor, så som blackrace i detta land fungerar.

"Ett forum för folk med intresse av att sladda brett - lagligt." Vi kan prata om det hur mycket vi vill, de är ingen planering ellerhur?

23 (edited by staffan 2009-11-10 21:42:36)

sirfalk och fejjan det var ju det GummiG skrev att de ska byggas ett nytt forum för både street och legala events. Om han anser och tycker att streetdrifting är hans drivhjul så vad har det att göra med va ni tycker är bra respektive dåligt. dessutom så tycker media inte generellt illa om streetdrifting. dom personer från allmänheten som inte gillar street drifting dom gillar troligtvis inte drifting på någotvis pga mijlöaspekt etc etc.

Jag håller med GummiG och de känns liksom lite lönlöst att ducha sina pengar på en bil bara för att fara på enstaka hanfallna tävlingar runt om i landet, man vill ha ut mer av sin passion för drifting och därför tar man de till gatan och vad jag har upplevt så har 90% av dom som sett streetdrifting irl tyckt att de varit hel fräckt. dom personer som inte gillar streetdrifting är inte heller ute efter 22 på kvällarna så dom blir mest bara sura dagen efter när dom ser svarta spår i asfalten men sånna människor som blir sura på de, dom hakar upp sig på de mästa

Men jag kan förstå sirfalk att de kan vara skönt att ha koner istället för trottoarkanter när man åker av lite, för isåfall får du väl byta fälgar 24/7

Hej igen !

Jag vet att det kostar ca 20 -30 tusen kr för att hyra en bana i Finland resp Norge.
Lilla slingan på mantorp kostar ungerfär lika mycket..

Så som ja efterlyste i en annan tråd var att skapa en förarförening dit nya förare kan vända sig och ev arr för tävlingar men
det verkar inte vara någon som tar tag i det hela ..... själv så kör jag smile

Mantorp park för att ta ett ex har och vill komma i kontakt med klubbar för driting samt bankörning, de har en väldigt bra inställnig till drifting.

Jag tyckte det var en väldigt bra sak ni gjorde i sommras Joel ..kunde själv inte vara med utan var vungen att jobba den helgen.
Ni körde drift demos och det skall vi göra mer av i sommar tycker jag.

Streetdrifting kan iofs bli lagligt om man kör på en stadsbana typ den vi körde på i Finland/ helsingfors.
Då får gemeneman en bra syn på drifting, dock inte den där sladdande bilen på maxiparkeringen en löragskväll...

// Micke

It´s better to burnout than fade away !

En sak är säker! Driftingen måste synas mer i sverige ! så hur ska man göra?