Re: Regler för samtliga klasser.

"2.3 Kontroll av funktionen
För utvärdering av verkningsgraden ska reningseffekten på CO-halten i avgaserna mätas. För att kunna beräkna
detta ska CO-halten mätas före och efter katalysatorn.
Mätmetod:
- Stillastående bil i tävlingsskick.
- Normal arbetstemperatur på motorn.
- Konstant varvtal mellan 3000 rpm och 6000 rpm.
- Om det är risk finns att motorn kommer upp i för hög temperatur ska det användas en fläkt som blåser i luft
i kylaren.
- Avläs CO-halten i avgaserna före katalysator/erna. Mätslangen till instrumentet ska vara anslutet via en
nippel (utvändig diam. 6 mm) som är inskruvad i katalysatorns främre kontrollhål.
- Avläs CO-halten i avgassystemets utlopp.
- Avläs motorns varvtal.
2.4 Krav
- CO-halten i avgaserna ska ha reducerats med minst 50 % när de har passerat genom katalysatorn.
- CO-halten i avgassystemets utlopp får inte överstiga 1 %."    (http://web.sbf.se/regler/up/4/GT_Katalysator.pdf)

Så funktionärerna har ju å göra vid besiktningen.  ,-)     
Mvh Björn

Björn Svensson - Göteborg
s13 Projekt

bear wrote:

"2.3 Kontroll av funktionen
För utvärdering av verkningsgraden ska reningseffekten på CO-halten i avgaserna mätas. För att kunna beräkna
detta ska CO-halten mätas före och efter katalysatorn.
Mätmetod:
- Stillastående bil i tävlingsskick.
- Normal arbetstemperatur på motorn.
- Konstant varvtal mellan 3000 rpm och 6000 rpm.
- Om det är risk finns att motorn kommer upp i för hög temperatur ska det användas en fläkt som blåser i luft
i kylaren.
- Avläs CO-halten i avgaserna före katalysator/erna. Mätslangen till instrumentet ska vara anslutet via en
nippel (utvändig diam. 6 mm) som är inskruvad i katalysatorns främre kontrollhål.
- Avläs CO-halten i avgassystemets utlopp.
- Avläs motorns varvtal.
2.4 Krav
- CO-halten i avgaserna ska ha reducerats med minst 50 % när de har passerat genom katalysatorn.
- CO-halten i avgassystemets utlopp får inte överstiga 1 %."    (http://web.sbf.se/regler/up/4/GT_Katalysator.pdf)

Så funktionärerna har ju å göra vid besiktningen.  ,-)     
Mvh Björn

Och i praktiken så kommer det bli svårt att kontrolera allt detta ;-)

Jag läste runt på SBF's regler och hittade inte så mycke om motorerna i klassen stock. Är det inte tillåtet att göra ett enda dugg på dom bilarna med motorer och sånt?

Wannabe

Pontus81 wrote:

Jag läste runt på SBF's regler och hittade inte så mycke om motorerna i klassen stock. Är det inte tillåtet att göra ett enda dugg på dom bilarna med motorer och sånt?

Nej det betyder att klassen är stock (orginal) för att folk med orginalbilar ska tävla på samma vilkor.

Mvh Andre Nordin

Då passar ja på att fråga en annan grej oxå. Sänkning och så? Det som e godkänt på SBP e godkänt i stock-klassen lr? Såg att coilovers o sånt inte fick finnas på bilarna men en sänkningssats me fjädrar o dämpare borde då vara godkänt?

Wannabe

Pontus81 wrote:

Då passar ja på att fråga en annan grej oxå. Sänkning och så? Det som e godkänt på SBP e godkänt i stock-klassen lr? Såg att coilovers o sånt inte fick finnas på bilarna men en sänkningssats me fjädrar o dämpare borde då vara godkänt?

Så som jag har förstått det så kommer du åka i modified dvs den klass vi har använt i 2 år nu.
Väldigt få bilar som klassar in i stock.

/Jimmy

OK..Då får d bli så isf hehe..Som jag fattade så måste deltagare vara medlem i en förening så licens kan lösas? Kommer ni hålla kurser själva eller blir det en vanlig licenskurs ifrån SBF i närheten där ja bor?

Wannabe

Pontus81 wrote:

OK..Då får d bli så isf hehe..Som jag fattade så måste deltagare vara medlem i en förening så licens kan lösas? Kommer ni hålla kurser själva eller blir det en vanlig licenskurs ifrån SBF i närheten där ja bor?

Du åker ut på tävlingen och tar licensen på plats inga direkta kurser bara liten genomgång vad som gäller.

/Jimmy

Najjs najjs..då vet jag lite mera. Tackar för hjälpen och god jul!

Wannabe

Tänkte såhär.Eftersom min Cosworth är reggad utan KAT..om jag då monterar en katalysator så gör jag ju en ändring på motorns original utförande..Då gör jag ju ett lagbrott om jag monterar katalysatorn?

Eller hur fungerar det?Kan ju sätta dit en rensad katalysator annars kanske?

/ Jens

j.assarsson wrote:

Tänkte såhär.Eftersom min Cosworth är reggad utan KAT..om jag då monterar en katalysator så gör jag ju en ändring på motorns original utförande..Då gör jag ju ett lagbrott om jag monterar katalysatorn?

/ Jens

Rensad katt får du ej köra Drifting med - Så för att följa reglerna så måste du montera en SBF godkänd KATT för att få köra - Vill du sedan regga om bilen för gata är det upp till dig :-)

SBF godkänd katt kostar ca 3000 kr st.

Jag behöver två själv.... :-(

www.sideways.nu, Sveriges nya Driftingforum

http://www.geting.se/image.php/154140-drifting.se.avatar.JPG

Detta suger... men men man får ju köra med katt på beemern

Då kommer nästa dumma fråga efter som detta är mitt första drifting år???

Vart kan jag hitta en godkänd BÅGE till en BMW e28 Års:88 518 ???? Då

hade vart bra om någon viste vart man kunde beställa en???

eller en som kan fixa en runt Växjö trakten

38 (edited by shirunai 2006-12-25 10:53:47)

från kungsäter (göteborg) svetsosmide.se kan du inte fara dit och hämta så kan det skickas på post, har själv en sån s13 bur vet fler som har dem också.

Mvh Andre

Mvh Andre Nordin

KHRacing wrote:
j.assarsson wrote:

/ Jens

Rensad katt får du ej köra Drifting med - Så för att följa reglerna så måste du montera en SBF godkänd KATT för att få köra - Vill du sedan regga om bilen för gata är det upp till dig :-)

SBF godkänd katt kostar ca 3000 kr st.

Jag behöver två själv.... :-(

Riktigt tråkigt. Då köpte man ju en bil i onödan hehe

Men en katt gillar kanske inte eldslågor och annat som vill komma genom avgasröret heller.. Men det får bli ett annat bekymmer.

Men buren var inget måste just nu? Eller blir det krav på en sådan oxå?

/ Jens

Jobbigt att man måste ha katt, blir ju helt plötsligt lite dyrare nu, men båge behöver man inte vad jag vet, men jag kommer att ha det, styvar både upp bilen lite och bilen blir säkrare ifall något skulle hända.
Men men, man få la fixa sig en katt som man sätter på innan driftingtävlingarna, å sen köra utan när man kör andra race. Eller så får den sitta där, får se hur det blir.

Men som sagt så blev det ju lite jobbigare nu när man måste ha katt inför 2007.

/Robert

PÅSEN RACING

men orginalkatalysator var helt godkänt va ?

Mvh Andre Nordin

shirunai wrote:

Det borde dem ju vara tycker man ju iallafall. Men det går ju inte att köra med om man ska trimma bilen lite, stryper ju lite väl mycket, så det blir nog att man får köpa sig en godkänd 3" katt skulle jag tro...

/Robert

PÅSEN RACING

shirunai wrote:

Ja stämmer bra.

Är bara köpa kat det och vara glad reglerna är sådana och gäller alla så inte mkt att fundera över.

/Jimmy

D som du behöver göra enligt reglementet e ju att svetsa fast en mätpunkt innan katten så d vet hur värdena ser ut innan o efter. D gör du väöl enklast me en vanlig mutter o skruv som du sätter i hålet under körning.

Wannabe

shirunai wrote:

från kungsäter (göteborg) svetsosmide.se kan du inte fara dit och hämta så kan det skickas på post, har själv en sån s13 bur vet fler som har dem också.

Mvh Andre

Tänkte fråga ifall en bur där ifrån till en s13 är godkännd för proint klassen?
Antar att den borde vara det smile

Ne det är den inte, det fattas ett stag för att få den godkänd (en dörr sträva)

Mvh Andre Nordin

47 (edited by shirunai 2006-12-28 10:33:08)

http://www.svetsosmide.se/bur1.jpg

Som du ser fattas en sträva, men som jag tolkar reglerna kan du ta ena strävan från passagerar sidan och sätta den på förarsidan, räcker att ha strävor på förarsidan eftersom du kör ensam när du driftar.

Detta är ju mini-krav
http://200sx.kicks-ass.net/shirunai/img4581d14ab533c.jpg

Mvh Andre Nordin

48 (edited by KHRacing 2006-12-28 11:15:47)

Dumt dock att ta strävan från passagerarsidan - Bättre att be dem skicka med en extra rörbit :-)

www.sideways.nu, Sveriges nya Driftingforum

http://www.geting.se/image.php/154140-drifting.se.avatar.JPG

49 (edited by Sandén 2006-12-28 12:51:02)

Kanon!
Har snackt med dom nu och dom och har den men 2 strävor så man "slipper" köpa med extra rör.

Tack för svaret om bågen skall ta och kontakta de om en bur få se vad en sådan hamnar på för man lär ju inte få tävla uten en eller?

men buren är ju ett plus med styvar ju upp bilen en aning med,, men den väger ju med å det är ju ett minus smile

synd att det skall vara så svårt att kröka ett sånt rör över knäna hehe