Re: Regler för samtliga klasser.

Nu kommer det en av de knivigaste frågorn jag någonsin kommer att fråga??
Å det är hur fan rent ut sagt ska man kunna fästa buren i främre stötdämpar tornen på en bmw e28???
Det finns ju inte en plats att få dit ett rör???

Om någon här kan försöka ge mig ett svar på detta

+ att hur nogranna är reglerna gällande hjälm stagen? är det de som är i reglerna eller?? som jag tror..

För att det värkar inte som SBF kan så mycket om drifting...

så än så länge har jag struntat i att montera de 4 st rör som ska gå upp till stötdämpar tornen fram, eller ska man sätta de i hjulhusen fram...

MVH ???? Evangelion

Reglerna säger ju inte att du måste ha ett rör som går till de främre stötdämpartornen , Visst kan det vara bra för styvheten men går det inte att få dit ett rör så går det inte. Så strunta helt enkelt i det .

D1Swede wrote:

Reglerna säger ju inte att du måste ha ett rör som går till de främre stötdämpartornen , Visst kan det vara bra för styvheten men går det inte att få dit ett rör så går det inte. Så strunta helt enkelt i det .

Det är ju inte helt omöjligt att få dit de sen får ju se vad de säger på första bes på tävlingen.. men i den klassen jag kommer att köra i så har jag redan en överdimentionerad bur så jag tror inte att de kommer att vara så kinkiga men man vet ju aldrig.

Jag har ju processat med VV Å SBP i snart ett år om en reg bes på en mazda rx7:a som äntligen snart är färdig..

så man kan ju inte lita på nått nu för tiden

MVH Evangelion

hmm.. Ska man ta någon sorts licens för att få köra också?

There He goes one of gods prototypes never intended for mass-production.

80

Är säkerhets tankar fortfarande "bara" rekommenderade i proint?
Läste igenom appendix j lite snabbt. Det står att endast skruv kopplingar får användas.
Då får jag inte ha slang mellan tankpumpen å catchtanken och mellan catchtank till filter till huvudpumparna? Jag hade tänkt å dra koppar ledningar igenom kupen men de borde skaka sönder om man inte får ha lite slang vid anslutningarna? Många frågotr blir de å de blir nog några fler sen men hoppas att ni har över seende med de. Vill ju inte bygga fel.

mvh Tobias

du får väll ha skruvkopplingar sen använda stålomspunnaslangar

Mvh Andre Nordin

82

Men på tank pumpen och H pumparnas sug sida finns de inga gänger. Där trär man ju på slangen å låser med en klämma. Kommer detta va godkänt med tanke på att de är "org" pumpar?

mvh Tobias

ja har en fundering på de här med katt  får man placera den vart man vill på avgassystemet tänkte nämligen att man kunde ha den längst bak de brukar ju funka bra på rally bilar

TGR  -> Jag kanske tolkar fel! men vad jag fattar, så måste man inte ha skruvkopplingar utan man kan välja mellan "skruvkoppling, pressad koppling eller självtätande anslutningskoppling"

"3.2 Specifikationer/installation
Nedanstående beskrivning är obligatorisk om inte original ledningar och dess montering bibehålles.
Alla ledningar/kopplingar ska vara tillverkade enligt nedanstående specifikation;
- Bränsleledningar (förutom ledningar till insprutare):
Tryck 70 bar (1000 psi) vid temp 135 C (250 F)
- Smörjoljeledningar:
Tryck 70 bar (1000 psi) vid temp 232 C (450 F).

För samtliga flexibla ledningar gäller att dessa ska vara försedda med skruvkoppling, pressad koppling eller självtätande anslutningskoppling. De ska utvändigt vara skyddade mot slitage och brand."

Men vad menas med "självtätande anslutningskoppling"? och är "pressadkoppling" lika med slangklämma???  =/

/Björn

Björn Svensson - Göteborg
s13 Projekt

Dessa regler gäller proint bilar blanda inte ihop med andra regler nu.

DG-P 4 Bränslesystem
4.1 Fritt, bränsleledningar och kopplingar ska vara av högtryckstyp, dock minst av original utförande. Dessa ska dras så att dom inte kan komma i kontakt med bilens rörliga delar, samt vara ordenligt fastsatta.
4.2 Säkerhetstankar är rekommenderade.

86

Får man byta ut dörrarna till glasfiber dörrar? Står ju att krockbalken inte får tas bort på förar sidan men det står inget krav på att d ska finnas om man byter dörrar.

TGR wrote:

Får man byta ut dörrarna till glasfiber dörrar? Står ju att krockbalken inte får tas bort på förar sidan men det står inget krav på att d ska finnas om man byter dörrar.

Huvet på spiken.

Kör man med org. dörrar, så skall dom vara i org. utförande, är dörrarna eftermarknads så är det det utförandet som gäller.

88

Är d 2- lr 3lagers overaller som gäller i proint? Hittar inget ang den personliga utrustningen.

mvh Tobias

Finns inget specat idag om overallen.
Reglerna skall ses över efter årets säsong, förvänta er uppdaterade regler på alla klasser i höst/vinter.

90

Kommer d bli något möte där uppdateringarna diskuteras?

och när kommer dom nya reglerna upp???

mvh Erik Eriksson
----------------------
Http://www.teamduja.tk
SPONSORER:  KLRacing.se----TillBilen.se

eriksson360 wrote:

och när kommer dom nya reglerna upp???

Tidigast efter nyår då dom börjar gälla mig veteligen.

93

då får man ju stressa om det är mycket som måste göras om... sad
har inte råd att utveckla bilen så mycket så den ska bara anpassas efter dem nya kraven om det blir något. så man hoppas på att det inte blir allt för mycket.

Garaget.org: Volvo 760 - 16V Turbo
Projekttråd: GavleRacing
Sponsorer: Vianor Och Bakaxel.se

Tack precis som jag tänkte Ahl det enda vi kan göra är att fixa det som vi redan vet ska fixas som inte kostar pengar sen hålla i pengarna tills vi vet reglerna, sen spendera när reglerna kommer och sätta på grejjerna.

Mvh Andre Nordin

Jag vill att SBF-Reglementet för år 2008 ska bli tydligare och att det ska vara lättare att hitta information, gällande burar och säkerhetsutrustningar, att man inte behöver gå in på racing för att läsa Appendix J till exempel gällande bälten hur de ska monteras etc etc.

Mvh ANdre

Mvh Andre Nordin

håller med dej Shirunai, Det skulle vara tydligare... o allt skulle finnas på samma ställe...

Hur går det med uppdateringen av reglerna?
Vill gärna veta hur det blir med den personliga utrustningen för Pro-int

Om man har en 740 -85 då behöver man inte cat alltså eller? Och måste bilen va besiktad på BILPROVNINGEN för att få delta?

beror vilken klass du ska köra, i modified (vanliga klassen) så behöver du ingen katalysator.

Mvh Andre Nordin

Oki men äre krav på ljuddämpare eller nåt?