Ny generation av Jaguar F-Pace till 2021 – alla fakta

Nästa generations F-PACE har ny design, uppdaterad interiör och det senaste infotainmentsystemet Pivi Pro. Prestandavalet ligger mellan fyra- eller sexcylindriga bensin- och dieselmotorer med mildhybridteknik eller en laddhybrid med 404 hk och ren eldrift upp till 53 km.

Med ny exteriör, ny interiör, senaste generationen Pivi Pro infotainment och fyr- och sexcylindriga radmotorer att välja mellan inklusive PHEV** och MHEV-teknik är nya Jaguar F-PACE mer uppkopplad och effektiv. Denna 4-cylindriga, 404 hk starka PHEV har en elektrisk räckvidd på upp till 53 km*.

Den nya exteriördesignen ger prestanda-SUV:en F-PACE en mer avskalad framtoning med en ny skulpterad motorhuv med bredare ”effektbula” och jämnare ytor.

Luftutsläppen i skärmarna har nu det emblemet med Jaguar-figur (leaper). En ny främre stötfångare med nydesignade luftintag och mörka meshdetaljer breddar visuellt nya F-PACE.

Nya, extremt smala strålkastare med fyra insatser helt i LED-teknik och dubbla J-formade karakteristiska varselljus kan fås med pixel-LED-teknik som tillval. Med adaptiv ljusstråle som analyserar vägen framför bilen och automatiskt anpassar helljuset för att maskera mötande trafik eller vägmärken, kan systemet skapa ljusstrålar med varierande mönster genom att välja olika LED-segment och på så vis optimera sikten utan att störa andra förare.

LED-teknik är standard på alla modeller och kan fås med automatisk helljusassistent på SE- och HSE-modeller. Tekniken använder den framåtriktade kameran för att automatiskt växla mellan hel- och halvljus så att mötande förare inte bländas. Animerade körriktningsvisare kan också fås på alla modeller.

Bak pryds de nya slimmade strålkastarna av Jaguars dubbla chikangrafik – som först förhandsvisades på helt eldrivna I-PACE – för att framhäva bilens bredd.

I utförandet R-Dynamic har nya F-PACE en rad designelement som ger ett mer prestandabetonat utseende, och alla modeller kan fås med svart exteriörpaket med skräddarsydda element i blanksvart finish.

Helt ny, genomarbetad interiör

F-PACE har en helt ny interiör med ännu mer lyx och bättre uppkoppling. Förarplatsens nya design har större fokus på föraren. En ny sportig mittkonsol, sveper upp till instrumentpanelen, med trådlös laddmöjlighet som tillval, och större förvaringsutrymme i konsolen.

I hjärtat av den nya interiören sitter en integrerad, centralt placerad 11,4-tums HD-pekskärm med välvd glasyta i ett hölje av magnesiumlegering. Den används för att styra det nya infotainmentsystemet Pivi Pro. Interiören har dekorer i bland annat träfaner med öppna porer samt aluminium, till exempel de övre dörrinläggen och ”pianolocket” som löper över hela instrumentpanelens bredd. Laseretsade högtalargaller och JaguarDrive Control-vredet av metall.

Den nya växelväljaren  består av metall nedtill och är prydd med cricketbollsöm upptill.

Nya dörrpaneler med nytt 360-gradershandtag ger enklare åtkomst och förvaring av dricksflaskor och andra föremål, och fönsterhisströmställarna har flyttats ned från dörrarnas överkant.

Nya säten med bredare stoppning, nya massagefunktioner och större ytor med uppvärmning och kylning. Samtliga nackstöd pryds av en präglad Jaguar-figur, medan klädseln är försedd med ”Est.1935 Jaguar Coventry”-etiketter.

En mängd avancerad teknik garanterar de åkandes säkerhet. Jonisering av kupéluften förbättrar luftkvaliteten med hjälp av Nano-teknik som hjälper till att avlägsna allergener och obehagliga lukter. Systemet har PM2.5-filtrering som fångar upp ultrafina partiklar. Kunden aktiverar systemet genom att helt enkelt trycka på ”Purify”-knappen.

Ström och prestanda

Nya F-PACE finns med drivlinan P400e PHEV** och med den senaste fyrcylindriga och nya radmonterade sexcylindriga Ingenium bensin- och dieselmotorer. Mild Hybrid Electric Vehicle (MHEV)-tekniken finns för första gången även på utvalda motorer. Alla F-PACE-modeller har fyrhjulsdrift och 8-växlade automatväxellådor. Hela sortimentet av drivlinor består av:

Diesel

163 hk MHEV 2.0-liters fyrcylindrig turbomotor, 8-växlad automat, AWD
204 hk MHEV 2.0-liters fyrcylindrig turbomotor, 8-växlad automat, AWD
300 hk MHEV 3.0-liters sexcylindrig turbo, 8-växlad automat, AWD
300 hk 3.0-liters sexcylindrig turbo, 8-växlad automat, AWD

Bensin

250 hk 2.0-liters fyrcylindrig turbomotor, 8-växlad automat, AWD
400 hk MHEV 3.0-liters sexcylindrig e-s/c och turbo, 8-växlad automat, AWD
404 hk 2.0-liters fyrcylindrig turbomotor, 8-växlad automat, AWD
Den nya fyrcylindriga 2.0-liters PHEV-modellen har en kombinerad effekt på 404 hk och 640 Nm från bensinmotorn och har en 105 kW elmotor. Elmotorn drivs av ett 17,1 kWh litiumjonbatteri och bidrar till CO2-utsläpp från 49 g/km* och en bränsleekonomi på upp till 2,2 l/100 km* samt en acceleration från 0–100 km/h på 5,3 sekunder.

Fulladdad kan nya P400e köra upp till 53 km* på eldrift. Snabbladdning (32 kW DC) kan leverera 0-80 procent laddning på 30 minuter medan en vanlig 7 kW-laddbox kan ge 0-80 procent laddning på bara en timme och 40 minuter.

MHEV-teknik, som kan fås för de fyr- och sexcylindriga dieselmotorerna och för de sexcylindriga bensinmotorerna, använder en remintegrerad startmotor (BiSG) för att utvinna energi som vanligen går förlorad vid inbromsning. Denna energi lagras sedan i ett separat 48 V litiumjonbatteri innan det laddas om för att hjälpa motorn när den accelererar iväg.

Med MHEV-tekniken uppnår nästa generations fyrcylindriga 2.0-liters Ingenium-dieselmotor på 163 hk CO2 -utsläpp från 163 g/km* och en bränsleekonomi på upp till 6,2 l/100 km*.

Den sexcylindriga dieselmotorn på 300 hk levererar prestanda från låga hastigheter och en bränsleekonomi på upp till 7,4 l/100 km* och CO2-utsläpp från så lite som 194 g/km*.  0–100 km/h går på 6,4 sekunder.

Den nya dieselmotorn uppfyller utsläppsmål, bland annat Euro 6d.

I bensinutförande finns sexcylindrig 3.0-litersmotorn med 400 hk och 550 Nm vridmoment. Motortekniken, bland annat med en turboladdare med dubbla aggregat samt ett system med variabel ventilstyrning (CVVL), för en kombination av prestanda och effektivitet. Nya F-PACE har en effekt på 400 hk och klarar 0–100 km/h på 5,4 sekunder.

Den fyrcylindriga 2.0-liters Ingenium-bensinmotorn på 250 hk utvecklar 365 Nm vridmoment och gör 0–100 km/h på 7,3 sekunder, har ett CO2-utsläpp från 209 g/km* med en bränsleekonomi på 9,3 l/100 km*.

Alla motorer är kopplade till Jaguars 8-växlade ZF automatlåda, som kan styras med hjälp av rattmonterade växelpaddlar.

Fyrhjulsdrift är standard på alla F-PACE-modeller och Intelligent Driveline Dynamics ger bakhjulsdriven prestanda med möjlighet att variera vridmomentet till enskilda axlar nästan omedelbart beroende på förhållande.

Det nya F-PACE-chassit har anpassats för de nya elektrifierade motorerna och för att möjliggöra den senaste JaguarDrive Control och nya Auto Vehicle Hold

Den senaste JaguarDrive Control har lägena Comfort, Eco, Rain-Ice-Snow och Dynamic, som kan väljas manuellt av föraren beroende på vägförhållandena. Inställningarna, som väljs med hjälp av ett nytt vred bredvid den helt nya körväljaren, anpassar F-PACE styrning, växellåda, gasreglage och (i förekommande fall) inställningar för Adaptive Dynamics.

Uppkopplingsteknik

Nya F-PACE har Jaguars nästa generation av elektronisk fordonsarkitektur, kallad EVA 2.0, som stöder en rad nya tekniska lösningar för att bilen alltid ska vara uppkopplad och uppdaterad.

Den senaste infotainmenttekniken i Pivi Pro sköts via den helt nya 11,4-tums HD-pekskärmen med välvd glasyta. Viktiga fördelar är ökad klarhet, tre gånger ljusare och 48 procent större skärm jämfört med föregångaren, samt de förenklade menystrukturerna som gör att föraren kan komma åt eller visa upp till 90 procent av vanliga funktioner med högst två knapptryckningar från startskärmen.

För att hjälpa föraren att snabbt komma åt viktig information har nya F-PACE en ny 12,3-tums högupplöst interaktiv förardisplay med förbättrad grafik och en konfigurerbar layout som kan visa helskärmsnavigation med instruktioner sväng för sväng, digitala reglage, media, kontaktlista eller infotainmentuppgifter. Nya F-PACE har dessutom den senaste tekniken för head up-display, så att föraren kan se nödvändig information utan att distraheras.

Det nya infotainmentsystemet har Apple CarPlay® som standard och möjlighet för kund att ansluta två telefoner samtidigt via Bluetooth. Android Auto™ och Baidu CarLife finns också som standard beroende på marknadstillämpning. Trådlös enhetsladdning med telefonsignalsförstärkare ger de åkande möjlighet att snabbladda sina smartphones. Systemet ger även förbättrad samtalskvalitet med hjälp av en extern antenn.

Pivi Pro har egen strömförsörjning för att kunna starta utan fördröjning. Systemet är därmed klart att användas så snart kunden sätter sig bakom ratten.

Den nya bekvämlighetstekniken innehåller även trådlös programöverföring (SOTA), vilket säkerställer att denna prestanda-SUV alltid använder den senaste programvaran. Tekniken innebär att ägaren inte behöver besöka återförsäljare för att ta emot programuppdateringar för bilen.

Pivi Pro-uppkopplingen sker enligt den senaste tekniken med dubbla SIM-kort och två LTE-modem som gör att systemet kan utföra flera funktioner samtidigt, till exempel överföring av media och trådlös nedladdning av programuppdateringar, utan att prestanda försämras. Uppkopplingen minimerar också avbrott till följd av luckor i nätverkstäckningen genom att söka bland nätverksoperatörer efter den starkaste signalen.

Aktiv vägljudsreducering är en nyhet i segmentet. Tekniken övervakar kontinuerligt vibrationer från vägbanan och beräknar ljudvågens motsatta fas för att ta bort ljudet som hörs av de åkande. Detta ger en tystare och behagligare miljö i kupén och minskar tröttheten, något som ofta är förknippat med långvarig exponering för lågfrekvent buller.  Motorns bullerdämpning isolerar kupén från oönskat motorljud.

Andra generationens bärbara Activity Key används för att låsa, låsa upp och starta bilen utan att den vanliga nyckelfjärrkontrollen behöver finnas i bilen. Den laddningsbara enheten innehåller en klocka och har en batteritid på upp till sju dagar mellan laddningar.

Nya F-PACE drar också nytta av ett urval av förarassistansteknik. Bland annat Clear Exit Monitor, som varnar passagerare både fram och bak för närmande bilar eller cyklister vid utstigning ur bilen. Adaptiv farthållare håller automatiskt ett inställt avstånd till framförvarande fordon.

Jaguars senaste 3D-surroundkamerateknik ger 3D-funktionalitet. Inställningarna inkluderar Junction View, 3D Perspective View och ClearSight Plan View.

Kunderna kan välja mellan S-, SE- och HSE-paket, och samtliga finns i utförandet R-Dynamic. Även svart exteriörpaket är tillval till alla modeller.

Källa: Jaguar

Delad nyhet är dubbel glädje!