Kulturkrock deluxe – kolfiber-Mustang byggd på Tesla!

Jomenvisst, Ford har själva en elektrisk Mustang, Mach-E var modellnamnet. Men det är nån slags crossover-suv som orsakat en hel del huvudbry bland entusiasterna. Är namnet felanvänt? Kanske är den här ännu lite svårare att tycka om för den som gillar stötstångsmotorer, V8-vrål och tycker att slutet av 60-talet rockade hårdast. Men snabb – det lär den bli! Och visst ser den bra ut?

Det är ryska företaget Aviar som med Aleksey Rachev i fronten har planer att lansera en toksnabb elbil med utseende av den första Fastback-Mustangen. R67 ska den heta och under kolfiberkarossen ska det dölja sig en Tesla Model S av värsta snitt, idag heter den P100D och har således ett rejält tilltaget 100 kWh-batteri. Men baksätet är förpassat till de sälla jaktmarkerna – R67 blir strikt för två personer.

Man har inte varit särskilt trogen när det kommer till utsidan, det är snarare en fri tolkning och en modernisering av Fastback-förlagan. Här snackar vi frontsplitter i olackerad kolfiber, samma material i sidokjolarna och dörrhandtagen ser ut att komma från 2020 med sin montering dikt an mot karossen. Den får även en bakvinge som automatiskt åker upp i farter över 120 km/h och sjunker när den kommer under 80 km/h igen. Allt för att ge mer downforce och bättre grepp mot marken. Den här ska kunna gå ruskigt fort!

Insidan är lätt att känna igen från sin amerikanska elbilsförlaga. Det är den feta skärmen i mitten men luftutsläppen har man visst hittat på Mercedes hyllor. En rödlysande LED-rand sträcker sig runt bilens kupé.
Elmotorerna är två till antalet, en per hjulaxel. Det betyder att det är en fyrhjulsdriven ”Mustang”. Motorerna är Teslas diton och därifrån kommer även den adaptiva luftfjädringen, fem krockkuddar, autopilot-system och allt därtill hörande.
0-100 ska rivas av på snuskigt snabba 2,2 sekunder vilket är ynka 0,1 långsammare än monstret Tesla Roadster när den väl kommer ut. Effekten uppger man till 840 hk så det tycks ha petats en del på mjukvaran från Tesla.

Toppfarten utlovas till 250 km/h och det är rätt kvickt – men nämnda Tesla Roadster ska visst klara 400 blås! Vikten på kalaset är framräknat till 2.177 kilo vilket förstås är mycket för en Mustang, de väger in på 1.542 kilo sisådär. Men jämfört med Tesla Model S som står för mycket av vikten är det faktiskt 72 kilo mindre. Därav också en vassare tid 0-100. Kör man optimalt bränsleeffektivt ska det stora batteripaketet räcka till en resa om 507 km. Aleksey lovar också att bilen ska vara kompatibel med Teslas laddnätverk, men undrar om han egentligen frågat Elon om lov…

Låter allt intressant, vill du lägga en beställning? Då får du bromsa hästen en stund för just priset är det enda man inte kommunicerat i sina kanaler ännu. Kanske dags att testa framgångarna på något onlinecasino med inriktning motorsport, som Unibet odds till exempel?

Jodå, den SKA tillverkas, R67, men gissningsvis är det rätt mycket beroende på intresset som skapas. Så är du seriöst intresserad – se till att berätta det för Aviar Motors på en gång!

Delad nyhet är dubbel glädje!