Galna ägandekostnader på superbilar avslöjade

Fastighetsmogulen Manny Khoshbin har en imponerande uppställning extrembilar, vilket han inte är blyg med att visa upp i sociala medier. Här avslöjar han precis hur mycket det kostar att äga dessa dyrgripar – och det är smått absurda summor!

Det dyra med att äga superbilar är de löpande kostnaderna, inte själva inköpet. Här snackar vi oljebyten för mellan 9.000 kronor årligen som minst upp till 230.000 kronor för Bugatti.

En av hans allra billigaste bilar att äga är föga förvånande Tesla Model X som knappt kostar nånting alls i löpande kostnader. Det är elräkningen man får hålla koll på där.

För McLaren SLR behövs en service varje år och en varannan, till en snittkostnad på årligen 65.000 kronor. Och Manny Khoshbin har fem sådana bilar!

Porsche Carrera GT med V10-juvelen bakom ryggen kostar 14.000 kronor för ett oljebyte med samtidig upputsning av motorutrymmet, en av hans billigare bilar att äga och samma summa han betalar för sin McLaren 650S och McLaren Senna (en gissning eftersom han inte gjort första bytet än).

Bugatti Chiron – där börjar det kosta riktigt stora pengar. Oljebyte för mellan 205.000 och 230.000 (beroende på om verkstaden är schysst med rabatterna eller inte) och Manny har inte mindre än TRE Bugatti (Chiron och Veyron).

McLaren P1 – sisådär 14.000 kronor för ett oljebyte.

Hans Pagani Huayra fick han betala 74.000 kronor för att få servad sist, en nätt summa som man borde ha råd med eftersom nypriset ligger på typ 24.000.000 spänn. Gulp!

Summerat lägger han över en miljon kronor i enbart oljebyten och service. Därefter ska däck bytas och vad gäller Bugatti Veyron rekommenderas det att man byter vart fjärde år till en summa av 355.000 kronor (!). Jepp, det är dyrt när det specialtillverkas för att klara över 400 km/h! Chiron-däcken är ”billigare”. Den som saknar finanser i madrassen behöver rota reda på ett förmånligt lån, som det som erbjuds hos Moank exempelvis.

Därefter vill man förstås ha bilen ren och fin. Manny har fått en superbra deal och lägger ”bara” 7.000 kronor i veckan för en exteriör touch-up värdig en superbil. Sammanlagt för alla sina 12 bilar alltså. Det blir 364.000 kronor om året! Och så ska det förstås försäkras. Manny som inte kör alla sina bilar hela tiden har en specialförsäkring som sammanlagt går loss på 930.000 kronor om året. Väldigt billigt menar han, men det är ändå ett snitt på 77.000 kronor per bil och år. Faktiskt ungefär vad man får lägga ut om man som ung kille i Stockholm vill köra en nyare BMW M-bil!

Det verkar som om Manny ändå har pengar över till nyförvärv, han väntar nämligen på ingen mindre höghet än självaste Koenigsegg Jesko. En sådan besökte den halvhemliga bilträffen på Öland i höstas och du kan se bilder från eventet här!

Delad nyhet är dubbel glädje!