Dagens bilspaning – en gammal pojkdröm!

När man sitter på hojen på väg till morsan och farsan för att få en trevlig gratislunch och det dyker upp en gammal pojkdröm från 90-talet längs med vägen får lunchen vänta en stund. Idag hände just detta – kan du ana vad som döljer sig bakom rutorna?

Galet, galet. Första tankarna var ”det måste vara en kitcar”? Eller är det baske mig en Jaguar XJ220 som skådar det norra ögat? Drömmer jag? I Sverige? En sån man bara sett på någon gammal affisch i garage och möjligtvis i digital utgåva i bilspel!

Som tur var har jag typ 22 växlar på hojen så det var inga problem att hänga med. (Hästkrafter försvinner med åren, du vet.)
Den höll makligt tempo och gick snart att beskåda utan rörelseoskärpa. I bilen satt en van bilfantast som jag bara läst om tidigare, och med tillbakahållen förtjusning följt genom ett antal olika bilar – den ena mer extrem än den andra. Kul nog visade han sig även ha följt sportbilen.se under många år.

Hans nuvarande garage får det mesta att blekna och nu ska även denna dit. En verkligt tokdyr investering men definitivt roligare än att ha slantarna på banken. Inte någon vidare imponerande upplevelse bakom ratten avslöjar han, men på 90-talet var det här en våt yuppiedröm.

Prototypen som Jaguar tog fram 1988 var 20 cm längre och hade en 500-hästars V12 och fyrhjulsdrivning – när produktionen drog igång blev det istället bakhjulsdrift och en 542 hk stark dubbelturboladdad V6-maskin på 3,5 liter från rallyjärnet MG Metro 6R4. Fartresurserna var hissnande med en toppfart närmare 343 km/h. Länge var det här världens snabbaste bil man kunde köpa för gatan ända tills McLaren F1 dök upp. Även på racerbanan har den levererat makalösa tider på den tiden; 7:46 på Nürburgring var det snabbaste någon gatbil kört.

Den innehar dessutom något slags rekord för sina svindyra däck och är ingen billig sak att serva heller. Bensintanken måste exempelvis bytas med jämna mellanrum. Enligt en snabbgoogling kostade den senaste servicen på den här bilen en halv miljon kronor – men då ingick bränsletank, koppling och däck i den facila summan!

Det är nog ingen omöjlighet att ni blir fler som får chans att se bilen på gatan, den lär i så fall få fler att undra om det går att lita på ögonen. Tack för titten, ”mr X”!

Just ja – det här är tydligen bilvärldens första venturitunnel om man får tro på icke faktakontrollerad hörsägen från idag. Den ser till att bilen sitter fast riktigt ordentligt i backen när det går fort!

Över och ut. Maten hade förresten inte riktigt kallnat hemma hos mamma och pappa (torsk och potatis i folie) så tumme upp för det också.

Bo Lundvang, Sportbilen.se

PST: Här kan du lyssna in dig lite mer på bilen.

Delad nyhet är dubbel glädje!