Svenska VW-ägare utan ersättning efter dieselfusket

Fortfarande, fem år efter att dieselskandalen blev känd som tidernas största fusk inom bilbranschen, står svenska VW-ägare utan möjlighet till ekonomisk ersättning. Samtidigt får bilägare i många andra länder ersättning, eftersom biltillverkaren enligt rättsväsendet anses ha lurat dem.

– Konsumenter i Sverige känner sig precis lika lurade som konsumenter i andra länder. Om det saknas möjlighet att ersätta lurade kunder, när orsaken är så allvarlig som ett medvetet utsläppsfusk, borde lagstiftaren åtgärda detta, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.

I Sverige ger reklamationsrätten konsumenter möjlighet att kräva ersättning för kostnader på grund av ett fel, samt att felet avhjälps utan kostnad. Men när de kostnadsfria åtgärder som erbjudits har utförts, blir det ofta omöjligt för en enskild konsument att påvisa om åtgärden har lett till nya fel. Det kan handla om att motordelar har slitits ut i förtid, att dieselförbrukningen gått upp eller att bilen tappat i värde.

För att konsumenter ska ha förtroende för Sveriges klimatambitioner krävs en kraftfull lagstiftning. Dieselskandalen visar tyvärr på motsatsen – den tillverkare som ertappas med att ha fuskat går helt fri från krav.

– Det är svårt för många VW-ägare att acceptera att de i åratal åkt runt i en bil med för dem helt okända utsläpp. Och när detta blir känt får de inte ett öre i ersättning samtidigt som biltillverkaren och de som sålt bilarna slipper undan ansvar, säger Carl-Erik Stjernvall.

Källa: M Sverige

Delad nyhet är dubbel glädje!