Audi A6 som laddhybrid och sammanlagt 367 hk

Tjänstebilsfavoriterna A6 Sedan och A6 Avant kan härmed köras eldrivet med lokalt nollutsläpp. Elmotorn i 55 TFSI e quattro ger en räckvidd på upp till 50 km för A6 Avant och 55 km för A6 Sedan enligt WLTP-körcykeln. I kombination med en 2.0 TFSI-motor på 252 hk levereras en systemeffekt på 367 hk. Standardutrustningen är väl tilltagen med S line exteriörpaket, Audi virtual cockpit, Matrix LED strålkastare, sportchassi, sportstolar och navigationssystem. Försäljningen startar denna vecka och de första leveranserna beräknas ske efter sommaren.

Pressmeddelande från Audi

Audi startar nu försäljningen av Audi A6 Sedan och Avant 55 TFSI e quattro. Två modeller som förväntas få stor efterfrågan på den svenska tjänstebilsmarknaden.

– Audi A6 är en av våra viktigaste modeller på tjänstebilsmarknaden. Efter framgången med Audi e-tron och e-tron Sportback, fortsätter vi elektrifieringsoffensiven med två nya premiumladdhybrider. Inom 5 år kommer Audi erbjuda 30 laddbara modeller, varav 20 rena elbilar, som bidrar till omställningen av vagnparken i Sverige, säger Diego Ramos, chef Audi Sverige.

Drivlinan i Audi A6 TFSI e består av en 2.0 TFSI-motor på 252 hk och en kraftfull elmotor som beräknas ge upp till 55 km (Sedan) respektive 50 km (Avant) eldriven räckvidd enligt WLTP. Tillsammans ger de en systemeffekt på 367 hk och det maximala vridmoment på 500 Nm levereras redan vid 1250 v/min. Kraften överförs till de fyra hjulen med energibesparande och permanent tillgänglig quattro ultrateknik. Den blandade förbrukningen beräknas till 1,6 l/100 km för A6 Sedan och 1.8 l/100 km för A6 Avant.  Båda modellerna klassas som klimatbonusbilar tack vare de låga CO2 utsläppen på 36 g/100 km (A6 Sedan) respektive 41 g/100 km (A6 Avant). Den permanenta synkronmotorn som är integrerad i den sjustegade S tronic-växellådan har en maxeffekt på 105 kW och toppfart på 135 km/h innan bensinmotorn tar vid.

Intelligent optimering av eldriften under långresan 

Drivkonceptet för Audis laddhybrider är designat för att majoriteten av den dagliga körningen skall kunna köras på ren eldrift med lokala nollutsläpp. Beroende på resmål finns tre valbara körlägen: “EV” för ren eldrift, “Hybrid” för en effektiv kombination av båda drivlinorna och ”Hold” för att kunna spara elektrisk energi till ett senare tillfälle.

I “Hybrid”-läget beräknas den optimala fördelningen mellan drivlinorna för maximal körning på ren eldrift. Den prediktiva effektivitetsassistenten använder sig av information från navigatorn, den aktuella trafiksituationen, förarens körstil och bilens kamera och radarsensorer. Det påverkar i sin tur den optimala fördelningen mellan drivlinorna och avgör bland annat när bilen skall frirulla med motorn avstängd alternativt återvinna bromsenergi.

Fulladdad på 2,5 timme vid över 140.000 laddplatser

Via myAudi appen kan bilen laddas och förvärmas innan avresan. En högeffektiv värmepump tar hand om överskottsvärmen från elkomponenterna och ger tillskottsvärme till klimatanläggningen för att körningen skall bli så effektiv som möjligt. Med typ-3 kabeln kan bilen laddas med en effekt på upp till 7.4 kW vid publika laddstationer och litium-jon batteriet återladdas på 2.5 timmar. Audi e-tron Charging Service ger tillgång till över 140,000 publika laddplatser i 24 europeiska länder via ett enda laddkort.

14,1 kWh batteri och plant lastgolv

Litium-jon batteriet, som är placerat i bakpartiet, lagrar 14,1 kWh energi och är integrerat för att ge ett lastvänligt bagageutrymme. Totalt ryms 405 liter i A6 Avant med ett slätt lastgolv som gör att även större bagage kan lastas och transporteras. Med bakre ryggstödet nedfällt ryms upp till 1,535 liter i densamma.

Sportig design och omfattande standardutrustning

A6 55 TFSI e quattro** känns igen genom sin sportiga framtoning med S line exteriörpaket, svart optikpaket, svarta backspeglar och tonade rutor.  I standardutrustningen ingår även Matrix LED-strålkastare, sportstolar, 4-zons klimatanläggning, Audi virtual cockpit, sportchassi, 19-tumshjul, röda bromsok, navigationssystem och omfattande assistans- och säkerhetssystem.

Pris, förmånsvärde och lansering

Audi A6 Sedan och A6 Avant TFSI e quattro kan beställas redan från denna vecka. Lanseringen med de första bilarna kommer att ske efter sommaren.

A6 Sedan 55 TFSI e quattro:
Cirkapris 649.000 kr. Businesspris ca 590.500 kr. Förmånsvärde 2.450 kr netto/månad*

A6 Avant 55 TFSI e quattro
Cirkapris 666.000 kr. Businesspris ca 606.000 kr. Förmånsvärde 3.030 kr netto/månad*

Bränsleförbrukning beroende på fälg/hjuldimension:

A6 Sedan 55 TFSI e quattro
Bl. bränsleförbr. 1.6-2.0 l/100 km, elförbr 17,8 – 18,7 kWh/100 km, CO2 utsläpp 36-46 g/km

Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro
Bl. bränsleförbr. 1.8-2.2 l/100 km, elförbr 18.2 – 18,9 kWh/100 km, CO2 utsläpp 41-50 g/km

* vid 50% marginalskatt

Källa: Audi

Delad nyhet är dubbel glädje!