Här är elektriska suven Ford Mustang Mach-E – i Sverige 2020!

En elektrisk Ford Mustang – bara beskrivningen får många V8-fantaster att rysa. Men verkligheten har kommit ikapp även den blå ovalen och här är ett av resultaten. I Sverige 2020!

Mustang Mach-E kommer med tre körlägen – Whisper, Engage och Unbridled. Den nya modellen har funktioner som specialdesignad respons och sportigare styrning, stämningsbelysning, ljud anpassade för en autentisk helt elektrisk upplevelse och instrumentanimationer som är knutna till körbeteende. Bilen kommer finnas tillgänglig med bak- eller fyrhjulsdrift.

När fordonet startas med fyrhjulsdrift tillämpas det nya Mach-E 4X-systemet som fördelar vridmomentet mellan fram- och bakaxlarna med snabb acceleration och förbättrad hantering.

Mustang Mach-E kommer också finnas i en GT-version. Mustang Mach-E GT som tar föraren från noll till 100 kilometer i timmen på mindre än fem sekunder. Förutom accelerationen, är Mustang Mach-E GT utrustad med stötdämparsystemet MagneRide, en adaptiv dämparteknologi.

Mustang Mach-E är först ut med nästa generation av kommunikations- och underhållningssystemet SYNC, med ett gränssnitt som använder maskininlärning för att snabbt lära sig förarens preferenser. Systemet uppdateras trådlöst.

Det nya SYNC-systemet är uppkopplat till molnet och har samtalsröstigenkänning och har dubbelt så stor datorkraft som nuvarande SYNC 3. Tack vare det är navigering, musik och anslutning av en smartphone till fordonet både snabbare och enklare. Systemet stöder också trådlös kompabilitet med Apple CarPlay, Android Auto och AppLink-appar från smartphones och mobila enheter.

Mustang Mach-E har fått med sig många drag från sportbilen Mustang, som dess långa huv, bakpartidesign, aggressiva strålkastare och karakteristiska trerandsbaklyktor.

Mustang Mach-E har ett främre bagageutrymme. Det ger 100 liter extra lagringsutrymme.

Mustang Mach-E på insidan
Mustang Mach-E är designad med SUV-storlek så att fem vuxna sitter bekvämt. Utöver det främre bagageutrymmet rymmer det bakre bagageutrymmet 402 liter. Med de bakre sätena nedfällda har Mustang Mach-E 1420 liter utrymme.

Den har ett B&O-ljudsystem som är sömlöst integrerat över hela den främre panelen och flyter över ventilationsutblåsen som en soundbar. Det fällbara armstödet fungerar även som förvaring för mindre väskor. Klassiska kännetecken för Mustang-design, som den dubbelkåpade instrumentpanelen avrundar också inredningen.

Även panoramaglastaket har en hemlighet: en speciell beläggning på glaset med ultraviolett skydd hjälper interiören att bli svalare på sommaren och varmare på vintern. Dessutom hjälper ett inre lager mellan glaset att skydda mot ultravioletta strålar.

En begränsad First Edition-utgåva kommer släppas med utökad räckvidd med fyrhjulsdrift, den exklusiva färgen Grabber Blue Metallic, fullängds panoramatak, kontrasterande sätesömmar och en platta märkt ”First Edition”.

”Phone as a Key”-teknologi gör sin debut i Fords modellprogram i Mustang Mach-E. Med hjälp av Bluetooth kan bilen upptäcka förarnas smartphones när de närmar sig, låsa upp och starta bilen utan att behöva ta upp telefonen ur fickan eller använda en nyckel. Om telefonbatteriet skulle dö kan en reservkod matas in i en knappsats på B-stolpen för att låsa upp bilen och en separat kod i den centrala pekskärmen kan matas in för att starta bilen.

Mustang Mach-E kommer att finnas i både Standard Range (75,7 kWh litiumjonbatteri) och ett större batteripaket, Extended Range (98,8 kWh) som har en målräckvidd med WLTP-cykeln på upp till 60 mil, med bakhjulsdrift.

Batterierna har 288 litiumjonceller med Standard Range-specifikationen och 376 litiumjonceller med Extended Range. Batteriet är utformat för att maximera det inre utrymmet och bidra till optimerad kördynamik, med en låg tyngdpunkt, och ligger på golvet mellan ekipagets två axlar. Batterierna är säkrade i ett vattentätt batterifodral omgivet av krockabsorberingsskydd. Batteriet använder ett avancerat aktivt vätskeburet uppvärmnings- och kylsystem för att reglera temperaturer för optimerad prestanda vid extremt väder och förbättra laddningstiderna.

Ägare till laddbara, elektriska fordon gör 80 procent av sin laddning hemma, enligt en undersökning som Ford gjort. Ford erbjuder därför en lösning med uppkopplad laddbox, Ford Connected Wallbox, som ger upp till fem gånger större laddkraft än ett vanligt eluttag – vilket betyder att den laddar uppskattningsvis cirka 5 mil per laddningstimme, räknat på Extended Range-specifikationen och bakhjulsdrift.

Det uppkopplade navigationssystemet kommer också hitta uppdaterade offentliga laddplatser under resan.

I samarbete med NewMotion och med uppkoppling som levereras av FordPass Connect, modemet ombord, kommer FordPass-appen att ge kunderna tillgång till Europas största- och snabbväxande nätverk med mer än 125 000 offentliga laddstationer i 21 länder. Kunderna kan enkelt använda laddningspunkter i flera länder och starta och betala för laddningen från ett enda konto. En Mode 3 laddkabel med Typ 2 kontakt för publik laddning följer också med fordonet.

Ford är en av grundarna och delägare i IONITY-nätverket som ska bygga 400 laddstationer med hög effekt på viktiga europeiska platser fram till 2020. Med en toppladdningseffekt på 150 kW kan Mustang Mach-E med ett utökat batteri och bakhjulsdrift ladda upp till cirka 90 kilometer på 10 minuter på en DC-snabbladdstation. Standard Range Mustang Mach-E beräknas uppnå en uppladdning från 10 till 80 procent på mindre än 45 minuter på en DC-snabbladdstation.

Priserna är inte offentliggjorda än, återkom till sportbilen.se för uppdatering – vi justerar artikeln!

Källa: Ford

 

Delad nyhet är dubbel glädje!