Fem olika sätt att köpa sin drömbil

Du går säkert runt och drömmer om att en vacker dag kunna glida runt i en särskild bil. Själv har jag alltid haft en förkärlek för Porsche 911, alla utom 996-modellen för att vara något mer specifik. Men hur når man drömbilen finansiellt? Vi går igenom fem olika sätt!

1. Värdepapper – aktier eller fonder
Har man inte bråttom att köpa sin drömbil kan ett långsiktigt sparande i värdepapper vara rätt modell. Om du klarar att leva på 90 % av lönen du drar in och lägger resten på sparande kommer du över tid skapa en riktig pengamaskin. Ränta på ränta-effekten betyder att pengarna kommer jobba för dig. Som i ett räkneexempel där vi noterar att börsen gått upp mer än 8 procent per år (hur framtiden ser ut kan vi förstås inte veta) skulle ett sparande på 200 kronor i månaden i 25 år gett dig 190.000 kronor. Och då har insatsen inte varit mer än 60.000! Ta hjälp av någon som är van att placera pengar. En bra spridning mellan olika marknader kan vara en bra idé.

2. Rent sparande
Det kanske segaste sättet att få ihop till sin drömbil. Med ovanstående räknesätt får du alltså 60.000 att leka med efter 25 års sparande av 200 kronor i månaden. Vem vet, det kanske räcker till en veteranbilsregistrerad BMW M3 E90 om 25 år, 2044?
I avdelningen ”rent sparande” kan vi också nämna att en del sätter målet framför allt. Varför inte köpa en gammal husvagn och bo i medan man spar allt som går – kanske har du din Ferrari efter fem års idogt nötande!

3. Blancolån
Ett rent lån från banken eller ett låneinstitut har sina fördelar – och nackdelar. Du behöver inte någon kontantinsats, du kan betala av lånet när du vill, men utan säkerhet på lånet betyder det högre ränta och det är oftast en begränsad summa man får låna. Allt hänger ihop med din kreditvärdighet. Billån går att få till stora skillnader i kostnad, gör en ordentlig sökning innan du väljer låneinstitut.

4. Billån hos handlare eller bank
Här sätter du bilen som säkerhet för lånet vilket kan vara till fördel räntemässigt. Även här kan du betala av som du vill. Väljer du inte rörlig ränta kan det betyda att du tvingas stå för en mellanskillnad i ränta om du löser lånet i förtid. Jämfört med blancolån kan en kontantinsats krävas, ofta på 20 procent. Det är inte heller alla som ger lån för köp av begagnade bilar. Det här begränsar också möjligheterna att köpa bilen privat eller av små firmor; det kan krävas att du handlar av en auktoriserad bilhandlare.

5. Privatleasing
Ett allt mer populärt sätt att äga sin bil. Se det som en prenumerationskostnad, där du får svart på vitt vad du måste betala månatligen. Summan är ofta ganska hög, och du som vill privatleasa en sportbil som kanske står still halva året får en väldigt dyr garagevärmare vintertid.
På minussidan kan nämnas att man har en tydlig gräns för hur många mil man får köra per år. Oftast är det ganska korta sträckor, 1.500 mil räcker inte alltid till. För varje övermil man kör blir det en högre kostnad som ska betalas. Det blir också dyrt om man måste lösa privatleasingen i förväg. Vi har skrivit om detta tidigare och ungefär hälften av alla tillfrågade bilimportörer krävde att man betalade hela perioden ut medan andra hälften krävde 30-40 % av kvarvarande leasingavgift. Betänk också att bilen ska lämnas tillbaka i gott skick, annars blir det ytterligare kostnader som läggs på.

Avslutningsvis skulle vi kunna rabbla upp burksamlande, lottköperi och dobbel men det är inget vi rekommenderar. Vårt bästa tips är att spara en rätt bra peng månatligen i en bred palett av fonder. Eller varför inte en kompromiss där du köper halva bilen för sparade pengar och lägger resten i ett lån? Lycka till med förverkligandet av din dröm!

Delad nyhet är dubbel glädje!