Inte alls T-Råkig: T-Roc R med 300 hk har fått svenska priser

300 hk och 400 Nm krämar VW ur toppmodellen i T-Roc-programmet som heter ”R” i efternamn. 0-100 rasslar iväg på rappa 4,8 sekunder. Fossil med fart som nu fått svenska priser! Här hittar du all info du behöver om bilen.

Pressmeddelande från Volkswagen:

Kraftfull som en sportbil, mångsidig som en SUV: T-Roc R är den nya toppversionen av den populära modellen T-Roc. En effekt på 300 hk ger den kraftfulla bilen en acceleration från 0 till 100 km/h på kvicka 4,8 sekunder och en topphastighet på 250 km/h. T-Roc R är nu beställningsbar på den svenska marknaden.

  • Högprestandaversion med 300 hk och 400 Nm
  • En unik mix av prestanda och livsstil
  • Fyrhjulsdriften 4MOTION och 7-växlad DSG är standard
  • ”R”-design med ny front och nytt bakparti
  • Omfattande standardutrustning: progressiv styrservo, sportchassi med körprofilsväljare och racingläge, launch control och urkopplingsbart antispinnsystem
  • Nu beställningsbar: från 409 900 kronor

Fler än 400 000 kunder inom loppet av endast två år – redan från start har den kompakta SUV:en T-Roc etablerat sig som en av de mest populära modellerna i sitt segment. Nu lanseras nästa utvecklingssteg – T-Roc R, en prestandaversion som har utvecklats av Volkswagen R.

Livsstil och prestanda i förening

Den avancerade drivlinan, med en 2,0-liters TSI-motor och 4MOTION fyrhjulsdrift, ger denna toppversion enastående köregenskaper. Turboladdning och direktinsprutning svarar för ett imponerande vridmoment redan från låga varvtal. Det maximala vridmomentet på 400 Nm finns tillgängligt redan från 2 000 varv/min och upp till 5 200 varv/minut.

Tack vare det breda varvtalsintervallet ligger den 300 hk starka T-Roc R alltid inom ett idealiskt prestandaspektrum i praktiskt taget alla situationer, vilket gör att bilen kan förlita sig på full R-effekt i alla hastigheter. Högprestandabromsarna med 17”-skivor svarar för effektiv bromskraft. Systemet är detsamma som på en Volkswagen Golf R med Performance-paketet.

Racingläge med launch control

Till körprofilslägena hör ett speciellt racingläge som maximerar den sportiga körupplevelsen. Till detta ska även läggas ”launch control” (standard) som svarar för optimalt grepp och driv vid acceleration, liksom ett ESC-system (Electronic Stability Control) för optimal stabilitet. ESC-systemet är manuellt urkopplingsbart för extra sportig körning. Den 7-stegade DSG-växellådan, som också den hör till standardutrustningen, är speciellt anpassad efter den impulsiva mappningen för T-Roc R.

Efter behov och beroende på grepp fördelar Volkswagens väl beprövade fyrhjulsdrift 4MOTION den generöst tilltagna motorkraften mellan fram- och bakhjulen på tusendelar av en sekund. På så sätt förhindras effektivt att hjulen börjar slira eller kan låsa sig. Resultatet är optimalt grepp och driv i alla lägen, inklusive vid dåligt väder som regn eller snö, liksom på krävande underlag som grus eller kullersten.

En look det inte går att ta miste på

Utvändigt tar T-Roc R den tuffa, sportiga stil som R-Lines exteriörpaketet åstadkommer ytterligare ett steg. R-style-stötfångare och luftintag med svarta fenor är typiska kännetecken för denna kraftfulla och exklusiva medlem av Volkswagen R-familjen. Detta gäller även R-märket på den svartlackerade kylargrillen och på bagageluckan.

LED-strålkastarna ger en dagsljusliknande upplysning av vägen och gör också att bilen syns ordentligt på vägen. Varselljusen sitter integrerade vertikalt i den speciella T-Roc R-stötfångaren, vilket gör att man redan på avstånd ser att det är toppversionen av T Roc som är på väg. LED-baklyktorna är ”glaserade” i mörkrött – en typisk detalj i R-stylingen.

De dubbla ändrören på vänster och höger sida gnistrar i krom. Vill man ha ett ännu maffigare ljud levererat av ett distinkt designat avgassystem som dessutom väger ca 7 kg mindre, väljer man med fördel ett ”R” Performance-system i titan från avgassystemspecialisterna Akrapovič (tillval, ca 38 300 kronor).

Rutorna bak är tonade. Nedre delen på dörrarna är nyanskoordinerad med karossfärgen, backspegelkåporna är mattkromade.

När det gäller karossfärger kan kunderna välja mellan den exklusiva ”R”-kulören Lapiz Blue Metallic eller Pure White, Flash Red, Curcuma Yellow Metallic, White Silver Metallic, Energetic Orange Metallic, Deep Black Pearl Effect och Indium Grey Metallic. Samtliga färgalternativ går att kombinera med svartlackerat tak.

Högglanspolerade lättmetallfälgar

Lättmetallfälgarna Spielberg 7 J x 18 ger också de ett bestående intryck. De svarta ytorna är högglanspolerade för en extra kraftfull look. T-Roc R kan som tillval utrustas med 19″-lättmetallfälgarna Pretoria i matt Dark Graphite och skodda med 235/40 R 19-däck.

Interiör med racingvibbar

Interiören är försedd med sportiga attribut som förstärker Volkswagen R-andan. Svankstöden i de höjdreglerbara sportstolarna fram ser till att man sitter både bekvämt och ryggvänligt.

Sidostyckena får en rejäl racing-touch av mikrofiberklädseln Art Velour, medan sätenas mittsektioner och de yttre platserna i baksätet är klädda i det smakfulla tyget Carbon Flag. Kupén visar upp en typisk R-karaktär – tydligt racinginfluerad, med pedaler i rostfritt stål, vit bakgrundsbelysning, svart innertak, kromdekor på ljusreglagen, elektriska fönsterhissar och elektriskt inställbara sidobackspeglar.

Instrumentpanelen, mittkonsolen och dörrpanelerna är från fabrik dekorerade med inlägg i ”Piano Black”. Instegslisterna fram pryds av en R-logo. Det finns gott om utrymme på det breda mittarmstödet mellan framsätena, både för föraren och framsätespassageraren. Alla som vill sätta sin egen prägel på bilen kan välja nappapaketet och någon av de varianter på tvåfärgslackering som står till buds.

Praktisk till vardags

Lika racinginfluerad som T-Roc R är, lika praktisk och tillförlitlig är den att köra till vardags. T-Roc R erbjuder stor flexibilitet och hög komfort. Baksätena kan enkelt fällas ned asymmetriskt. Under passagerarsätet fram finns en utdragbar låda där man kan förvara diverse småsaker och användbara ting. Bagageutrymmesvolymen sträcker sig från 392 upp till 1 237 liter.

Progressiv styrservo

Multifunktionsratten är läderklädd och tillplattad nedtill. Den har en tjock, behaglig stoppning, kontrastsömmar i Crystal Grey och en karakteristisk R-logo. Föraren får direkt feedback från det progressiva styrservot. Jämfört med en konventionell styrning, behöver man med denna inte vrida lika mycket på ratten för att nå fullt rattutslag.

Det progressiva utväxlingsförhållandet ger en optimerad, mer direkt och kontrollerad styrrespons och förmedlar perfekt direktkontakt med vägen. I kombination med det standardmonterade, sänkta sportchassit, ger detta ännu bättre kördynamik på kurviga vägar – och naturligtvis underlättar det också manövreringen av bilen till vardags, till exempel när man ska parkera.

Sansade förbruknings- och utsläppsvärden

På baksidan av ratten sitter två paddlar som används för att växla manuellt. Tack vare dessa kan föraren blixtsnabbt använda växellådans sju växlar manuellt. Man kan även växla manuellt via växelväljaren i den separata växelspakskulissen eller helt enkelt låta den bränslesnåla DSG-växellådan sköta det hela automatiskt.

Den effektiva avstämningen gör att T-Roc R har sansade förbruknings- och utsläppsvärden för en bil i denna effektklass. Enligt WLTP-mätmetoden ligger bränsleförbrukningen vid blandad körning på mellan 8,4 och 8,8 liter per 100 km, beroende på vilka däck som ligger på. CO2-utsläppen ligger på totalt 191 – 199 g/km.

Avancerade assistanssystem

Precis som övriga T-Roc-modeller är R-versionen möjlig att koppla upp och utrustad med avancerade assistanssystem. Den standardmonterade trötthetsvarnaren varnar föraren, visuellt och med ljud, om några parametrar (som styrrespons, hur länge föraren suttit bakom ratten eller tid på dygnet) skulle indikera att förarens uppmärksamhet sjunker märkbart. Den automatiska nödsamtalstjänsten eCall är aktiverad från fabrik.

Filhållningsassistenten Lane Assist, den adaptiva farthållaren ACC med närområdesövervakningen Front Assist och det proaktiva passagerarskyddsystemet Pre-Crash är också standard, liksom Hill Start Assist och Hill Descent Assist som gör det enklare att köra i uppförs- respektive nerförsbackar.

Andra assistanssystem som finns som tillval gör T-Roc R till en ännu bekvämare bil att köra. I det attraktiva förarassistanspaketet ingår till exempel köassistenten Traffic Jam Assist, Rear Traffic Alert (som varnar för fordon som dyker upp från sidan bakom bilen när man backar), Blind Spot sensor (för att hålla koll i den döda vinkeln) och helljusassistenten Light Assist.

Smart uppkoppling

Den ljusstarka 8”-TFT-pekskärmen, som går i samma stil som en surfplatta, kan på ett par sekunder smidigt paras ihop med en smartphone. Utvalda appar för Android och iOS kan till stora delar visas på displayen och användas via App-Connect. Det här gäller även annat, som poster i telefonboken och kalendern eller spellistor. Via mobiltelefongränssnittet ”Comfort” (tillval) kan man ladda kompatibla smartphones sladdlöst. Alternativt kan man även ansluta surfplattor (till exempel en iPad) via WiFi. Välj mellan olika displayer och profiler för flerfärgade Digital Cockpit.

Digital Cockpit

Med Digital Cockpit ger Volkswagen föraren i en T-Roc R tillgång till den andra generationen av en helt digital instrumentering (Active Info Display). Användaren kan själv anpassa den högupplösta 10,25″-displayen på olika sätt. I navigationsläget flyttas till exempel hastighetsmätaren och varvräknaren ut mot kanterna för att ge mer plats åt navigationskartan i mitten. Information om körning, navigering och assistansfunktioner kan läggas in i hastighetsmätarens och varvräknarens grafik allt efter behov. De data som infotainmentsystemet visar på mittkonsolen, till exempel CD-omslag eller foton på kontakter i telefonboken, kan också visas på Digital Cockpit.

Säljstart på den svenska marknaden

T-Roc R är nu beställningsbar på den svenska marknaden. De första kundsålda bilarna beräknas komma till Sverige under första kvartalet 2020. Det rekommenderade cirkapriset är från 409 900 kronor. T-Roc R går också att bygga på volkswagen.se.

Sedan marknadslanseringen i november 2017 har modellen T-Roc sålts i cirka 400 000 exemplar runt om i världen, varav drygt 4 500 bilar har registrerats i Sverige.

Tekniska fakta T-Roc R

Motor: 2,0-liters turboladdad och direktinsprutad bensinmotor (TSI)
Effekt: 300 hk
Max vridmoment: 400 Nm vid 2 000 – 5 200 varv/minut
Växellåda: 7-växlad DSG
Drivsystem: 4MOTION fyrhjulsdrift
Styrsystem: Elektromekanisk styrservo med Servotronic
Bränsleförbrukning, blandad körning WLTP: 8,5 l/100km
CO₂-utsläpp, blandad körning WLTP: 192 g/km
Miljöklass: EURO 6 DG
Topphastighet: 250 km/h (elektroniskt begränsad)
Acceleration, 0-100 km/h: 4,8 sekunder
Axelavstånd: 2 595 mm
Längd/Bredd/Höjd: 4 234 mm/1 819 mm/1 573 mm
Tjänstevikt: 1 575 kg
Totalvikt: 2 070 kg
Max tillåten släpvagnsvikt: 1 700 kg
Bagagevolym: 392 – 1 237 liter
Rekommenderat cirkapris: från 409 900 kronor

Exempel på standardutrustning

  • Adaptiv farthållare ACC med Front Assist
  • App Connect, smartphoneanslutning
  • City Emergency Brake, stannar även för människor
  • Lane Assist, filhållningsassistent
  • Pre Crash, proaktivt passagerarskyddssystem
  • Ljussensor
  • Parkeringssensorer fram och bak
  • Radio Composition Media
  • Active Info Display, digital instrumentering
  • Dimljus / kurvljus
  • LED-strålkastare och LED-bakljus
  • Mode Select, körprofilsval
  • Mörktonade rutor från B-stolpen och bakåt
  • Takreling silver

Exempel på specifik R-utrustning

  • Sportchassi med progressiv styrning
  • Racingläge med launch control
  • Bakparti med R-diffusor
  • Breddade och nedlackade dörrtrösklar
  • Dekorpaneler Shadow steel
  • Front med luftintag och spoiler i R-style
  • Instegslister med R-logo
  • Lättmetalfälgar 18″ Spielberg
  • 17” bromsskivor
  • Dubbla ändrör i krom, på både vänster och höger sida
  • Multifunktionsratt i R design
  • Pedaler och fotstöd i borstat rostfritt stål
  • R takkantspoiler
  • Sportstolar i Art Velour med R logo och R-specifika nackstöd
  • Vit ambientebelysning

Källa: Volkswagen

Delad nyhet är dubbel glädje!