Balla bilprojekt sponsrade av spelindustrin

Med ekonomisk uppbackning kommer man långt, oavsett vad man ska ta sig till. Så är läget för Jon Olsson som genom flera bilprojekt haft spelbolag klistrade på karosserna. Och vilka grymma åk han ruskat fram! Vi spanar in några av dem…

2014: Rebellion R2K

Det går inte att prata om Jon Olssons byggen utan att nämna fantastiska Rebellion som i grunden är ett Ultima GTR-kit omdesignat för att ge ännu tydligare Le Mans-vibbar. Motorn är lånad från en Lamborghini Gallardo LP560-4 och har redan från start 560 V10-hästar. Inom ramen för ”Team Betsafe” har han kört Gumball två gånger med den här formelbilen för gatan. Det kan möjligtvis vara den råaste bilen som någonsin sponsrats av ett online casino! Denna liksom flera andra Jon Olsson-bilar kommer från Leif Tufvessons garage.
I filmen nedan kan du se honom köra den 1.000 kilo lätta och (slutliga) 1.001 hästkrafter starka superbilen upp för en skidbacke i Storlien. Det är förstås inte där den gör sig som bäst utan längs breda motorvägar genom Europa. En av få Jon Olsson-bilar som inte körts med takbox – den fick helt enkelt inte plats med tanke på dörröppningen. En kanske värre brist var den på ac vilket får Jon att uppleva äkta bastukultur bakom ratten.


2015: Audi RS6 DTM
”Den bästa bil jag någonsin ägt” enligt Jon Olsson själv. Redan från början en best – men säg den bil som inte kan bli ännu vassare! Med spelbolaget Betsafe på sidodörrarna öppnades möjligheter att gå helt bananas exteriört.
Han lämnade in originalbilen till redan nämnda Leif Tufvesson, och med gemensamma idéer ritade de upp ett DTM-stuk för gatan som inte undgår någon. Våldsamt breddad kaross med aerodynamik av kolfiber och en motor nästan dubbelt så stark som från fabrik – 1.000 hästkrafter! Premiären hölls på Bilsport Performance & Custom Motor Show 2015. Tyvärr gick den ett trist öde till mötes efter att han sålt bilen; den stals och brändes upp.


2017: Lamborghini Huracán
Med tighta kopplingar till Volkswagen-koncernens olika märken var inte steget långt till (ännu en) Lamborghini i stallet – den här gången med en treårig deal tillsammans med LeoVegas. I originalskick är Huracán den bästa motorvägsbilen han haft (”inte så bra för mitt körkort”), efter en rad tunga modifieringar troligtvis den bästa även på dragracebanan. Målet var en sjövild widebody-bil, men efter köpet hamnade fokus helt på maskinen istället. VF Engineering bidrog med kompressormatning av V10:an. Akrapovic kom (förstås) med ett ylande sportavgassystem i titan och sen applicerades några av Jons kända attribut citykamouflage och takbox. 800 hästkrafter kramade han ur motorn – och vilket fantastiskt ljud!


Senaste bilprojektet är en 850-hästars cabbad Mercedes G500 4X4 som numera lär vara såld. Jon Olsson ska bli pappa och behovet av en vettig familjebil gör sig påmind. Vad valet landar på är inte riktigt klart, men att det blir något helt standardiserat verkar lika osannolikt som att Trump skulle få Nobels fredspris…

Delad nyhet är dubbel glädje!