Det här är Volkswagens nya logotyp

Den nya Volkswagen-logotypen har en platt tvådimensionell design och är avskalad till sina grundbeståndsdelar. Varumärkesdesignen och logotypen är tänkta att ge större flexibilitet och avsedda för digitala tillämpningar. Volkswagens nya varumärkesdesign är en av världens största omprofileringskampanjer. Övergången ska enligt planerna vara slutförd redan nästa sommar.

Nuvarande logo:

Sommaren 2020 och framåt:

Pressrelease från Volkswagen:

Först ut med den nya profilen blir företagets anläggningar och återförsäljare i Europa, därefter följer Kina i oktober. Implementeringen utförs sedan stegvis i Nord- och Sydamerika och resten av världen med start i början av nästa år. Vid halvårsskiftet nästa år ska allt vara slutfört. Volkswagens omprofilering är ett av de största globala projekten av denna typ i branschen. Totalt berörs 171 marknader. Vid 10 000 återförsäljar- och servicepartnersanläggningar runt om i världen, kommer cirka 70 000 logotyper att bytas ut.

Nya logotypen: modernare, tydligare och enklare

Symbolen och varumärket för Volkswagen blir den nya logotypen, som blir modernare, tydligare och enklare. Den är avskalad till sina grundbeståndsdelar och har en platt, tvådimensionell utformning, vilket ger större flexibilitet och gör den lätt att känna igen i digitala medier. Hittills har logotypen varit blå och vit. Ny läggs en ny blå nyans till, vilket gör fler färgversioner möjliga. Eftersom den digitala tillämpningen med sina enkla, användarvänliga gränssnitt har blivit mycket viktig, kommer logotypen framöver att få en flexibel placering med ”moving frame”.

Istället för en tagline kommer Volkswagen för första gången använda sig av en ljudlogo. Det innebär att varumärket Volkswagen nu får en unik ljudidentitet, både i bilen och i företagets kommunikation.

− Volkswagens nya visuella språk kommer att skilja sig mycket från det vi har varit vana att se hittills – det kommer att bli djärvare och mer färgrikt. Fokus kommer att ligga på människor. Vi kommer inte längre att koncentrera oss på perfekt tagna bilder av våra bilar. Istället är målet att presentera realistiska situationer som kunderna själva kan relatera till, förklarar Jeanette Asteborg, marknadschef på Volkswagen Sverige.

Ljus istället för krom

Och precis som när det gäller bilarna, kommer ljuset också att spela stor roll i marknadskommunikationen. Ljus istället för krom. I framtiden kommer VW-märket att vara belyst, inte bara på fabrikerna och hos återförsäljarna utan också på bilarna. Hos återförsäljarna kommer logotypen, ”moving frame” och ljuset vara centrala komponenter för att skapa en trivsam atmosfär.

Kostnaderna för återförsäljarna kommer att hållas så låga som möjligt. Rent arkitektoniskt kommer det inte bli några förändringar av interiörerna hos återförsäljarna.

Kvinnlig röst för Volkswagens talan

I företagets marknadskommunikation har Volkswagen sedan decennier använt en mansröst för att presentera sina bilar. Nu blir varumärket istället kvinnligt. På praktiskt taget alla marknader kommer en kvinna – med en varm, trygg och behaglig röst – att föra Volkswagens talan.

Delad nyhet är dubbel glädje!