Prins Carl Philips Racing Pokal möter framtiden på GTR Motorpark i Eskilstuna

Prins Carl Philips Racing Pokal flyttar och möter framtiden på GTR Motorpark i Eskilstuna. Den åttonde upplagan av den populära kartingtävlingen avgörs på anläggningen den 28-30 augusti 2020.

– Efter sju år i Lidköping tyckte vi att det var dags för en förändring och Eskilstuna kommun och GTR Motorpark känns som perfekta, nya samarbetspartners i det här projektet, sa Thomas Johansson, promotor för Prins Carl Philips Racing Pokal under onsdagens pressträff i Eskilstuna.

År 2013 genomfördes den första upplagan av Prins Carl Philips Racingpokal. Prins Carl Philip är initiativtagare till tävlingen och har sedan dess start delat ut 18 pokaler till lyckliga och välförtjänta segrare. Bland dessa, övriga pristagare och deltagare har ett stort antal gått vidare inom motorsporten och når i dag stora framgångar på seniornivå både internationellt och på hemmaplan. Linus Lundqvist (Euroformula Open), Hannes Morin (TCR Scandinavia), Simon Ohlin (F4 Frankrike), Hugo Nerman och Hugo Andersson (Porsche Carrera Cup Scandinavia), Alfred Nilsson (GT4 Scandinavia) och Daniel Andersson (Ginetta GT5 Challenge) är bara några av många exempel.

– När vi startade 2013 var det precis det här som var vår målsättning. Utöver att hjälpa unga tjejer och killar inom ramen för Prins Carl Philips Racing Pokal ville vi även visa dem nästa, möjliga karriärsteg. Det är därför vi årligen bjudit in pristagarna samt någon utvald förare till en testdag på Gelleråsen. Under testdagen får de möjlighet att prova på olika biltyper. Vi kommer fortsätta med testdagen och förhoppningsvis får vi se ännu fler ungdomar ta klivet upp från
kartingen och Prins Carl Philips Racing Pokal de kommande säsongerna, säger Prins Carl Philip.
Testdagen för årets pristagare äger rum den 8 oktober på Gelleråsen Arena utanför Karlskoga.
En av de som dyker upp då är Mathilda Olsson från Uppsala som med en deltävling kvar redan säkrat segern i Rotax Max Challenge Euro Trophy och kör världsfinalen senare i höst.
– Mathilda hade otur med tekniska problem i årets tävling, men efter en häftig uppkörning i finalen och en stark dag i övrigt valde vi att ge henne ett wild card till testdagen i Karlskoga.

Mathilda är mycket talangfull och det ska bli intressant att följa henne både i världsfinalen och i hennes fortsatta karriär, säger Thomas Johansson.
Prins Carl Philips Racing Pokal har ända sedan starten avgjorts på Lidköpings Motorstadion och med Lidköpings KK som samarbetspartner.
– Vi har haft sju fantastiska event i Västergötland och vi kommer fortsätta samarbeta med Lidköpings KK i någon form. Men nu förnyar och förändrar vi oss på så sätt att vi byter ort och bana och kommer närmare Stockholm vilket kan ge många positiva effekter. Dessutom kommer vi att ta ett större, eget grepp om tävlingen och dess utförande. Vi har bland annat engagerat
Camp Company/MW Race Consulting, som under ledning av Meik Wagner bland annat är promotor för Rotax Max Challenge Euro Trophy.

Prins Carl Philips Racing Pokal genomförs i samarbete med Svenska Bilsportförbundet, Kungliga Automobil Klubben (KAK), ProConsulting (Thomas Johansson) och officiella klädpartnern Berkeley.
2020 stödjer även GTR Motorpark och Eskilstuna kommun Prins Carl Philips Racing Pokal vars tävlingsdatum är spikat till 28-30 augusti.
– Prins Carl Philips Racing Pokal kommer, precis som i år, att genomföras i klasserna Rotax Max Senior och Rotax Max DD2. Möjligtvis kan KZ2 bli aktuell också men det beror helt och hållet på intresset. Jämte ovan nämnda kommer tävlingen vara öppen för en rad andra klasser.

– Det blir klasser för yngre förare än de som Rotax Max Senior och Rotax Max DD2 vänder sig till. Jag kan redan i dag säga att Cadetti för de allra yngsta – från 6 år – har en självklar plats i tävlingen, säger Johansson.
Sedan fyra år tillbaka har Prins Carl Philips Racing Pokal även kryddats med ett kändisheat – även kallad Rövarheatet. Där har Prins Carl Philip själv varit en given deltagare. Och framgångsrik dessutom. De två första upplagorna vann Prinsen. Först individuellt och sedan i par med Per Wilander.
Rövarheat blir det även 2020 – med en revanschsugen Prins Carl Philip på startlinjen utgår vi från. I somras fick nämligen han och Wilander nöja sig med en blygsam femteplats.

Johan Heggblad, projektledare GTR Motorpark
– För GTR Motorpark är Prins Carl Philips Racing Pokal en viktig pusselbit i byggandet av vår multianläggning. Vi får inte bara en barn- och ungdomssatsning med ett fint föredöme i Prinsen utan även uppstarten på ännu en motorsportgren som påvisar mångfalden i anläggningen.
– Det geografiska läget mitt i Mälardalen är en stor styrka för GTR Motorpark då vi vet att behovet av en mötesplats inte bara för motorsport är viktig och efterfrågad. Genom satsningen som Prins Carl Philip, KAK och Svenska Bilsportförbundet gör med Prins Carl Philips Racing Pokal kommer i förlängningen arbetstillfällen skapas inom både fordonsindustrin och turismen.

Jimmy Jansson (S), kommunstyrelsens ordförande i Eskilstuna
– Eskilstuna motorsportarena är på väg att bli en av Sveriges främsta och har dessutom ett gynnsamt läge i Mälardalen. Det känns därför extra roligt att Prins Carl Philips Racing Pokal nu förläggs till Eskilstuna och att vi kan bidra till att utveckla svensk motorsport, med fokus på ungdomar. Vi ser fram emot ett bra samarbete som gynnar alla parter, inte minst motorsporten.

Lars Pettersson, ordförande Svenska Bilsportförbundet
– För oss inom Svensk Bilsport är det naturligtvis otroligt roligt att vi nu närmar oss färdigställandet av ytterligare en anläggning för motorsport. Tidigare under året hade vi premiär på Drivecenter Arena i norra Sverige och nu har vi snart en färdig anläggning i Eskilstuna. Med en tydlig miljöprofil blir GTR Motorpark perfekt för Mälardalen och Storstockholm.
– Närheten och tillgången till motorbanor runt om i landet är ovärderlig för bilsporten, både som en idrott för fler som vill delta, men även för att kunna bjuda den sportintresserade allmänheten på riktigt rolig och actionfylld idrott. Att GTR Motorpark redan nästa år gästas av Prins Carl  Philips Racing Pokal tycker jag bara visar på värdet av det fina arbete Johan Heggblad och hans kollegor lagt ner för att göra en riktigt bra idrottsanläggning i redan motorstarka Eskilstuna.

David von Schinkel, styrelseledamot Kungliga Automobil Klubben
– KAK har funnits med i Prins Carl Philips Racing Pokal sedan starten 2013 och i tävlingen har klubben hittat en naturlig plattform för vårt engagemang och vår vilja att stötta och hjälpa juniorer. Vi har många medlemmar inom kartingen och vi satsar mycket på dem. Bland annat delar vi årligen ut ett resebidrag på 300.000 kr till olika, unga förare.
– Prinsens engagemang i Prins Carl Philips Racing Pokal är beundransvärt. Det betyder mycket för sporten och för de unga killarna och tjejerna som individer.

Foto: Micke Fransson/teambild
Text: Prins Carl Philips Racing Pokal/JJ Media

Delad nyhet är dubbel glädje!