Bilhandlare – här är bästa tipsen för att lyckas med din försäljning

Det blir allt tuffare att jobba med bilförsäljning, aldrig har konkurrensen varit så hård från så många håll samtidigt. Traditionella bilhandlare får slå igen sina verksamheter, men det finns de som blommar. Hur gör de? Vi har sammanställt 5 handfasta råd!

1. Var rädd om företagsnamnet.
”Blev du nöjd med ditt köp – berätta det för dina vänner! Var det något du inte blev nöjd med – berätta det för oss!” Ett litet misstag kan stå dig dyrt. Via nätet kan en missnöjd kund sänka dig med några ord, ett felaktigt hanterat ärende kan förvandlas till en hatstorm utan dess like. Om du brister i service eller slarvar med en affär kommer det slå bakut och vips vet alla varför man inte ska handla hos dig. Bemöt en kund med respekt, även om han har fel! Och red ut allting så fort det går. Låt inte den där tråden på Facebook växa sig längre utan hoppa in och ge ett korrekt svar på tal. Be om ursäkt om du gjort fel! Gör ett enda utförligt inlägg och avsluta med att du inte gör fler inlägg i ärendet utan be kunden höra av sig för att slutligen reda ut problemet direkt med honom/henne. De som läser kommer se att du bryr dig, och är både ärlig och mänsklig.

2. Sälj dig själv.
Det är två faktorer som styr kundnöjdhet mer än något annat, och det är personlig service och image. Men tänk på att det första du säljer är faktiskt dig själv, inte ditt varumärke. Om kunden inte gillar dig går han någon annanstans – gillar han dig kanske du får en riktig vän, eller i alla fall en som fortsätter handla av dig även om du byter arbetsplats!
Några goda råd på vägen bara; du ska inte snacka omkull kunden och du måste alltid kunna hålla vad du lovar. Lyssna på önskemålen, fokusera på kundens behov och därefter presenterar du varför de ska ha just den bilen. Komplicera inte saker utan håll det begripligt och på kundens nivå. Man säljer på känslor, glöm aldrig det.

3. Var professionell.
Två av tre som går till en bilhandlare gör det för att det känns tryggt och smidigt jämfört med att köpa av en privatperson. Se till att leva upp till det! Lär dig din produkt, och vet du inte be i så fall att få återkomma med rätt svar. Och svara på alla frågor du får via nätet även om det tar tid. En oengagerad bilhandlare är det värsta som finns! Var ärlig i din korrespondens med kunden, skriv hellre ”jag ber om ursäkt, det är fullt upp i hallen så jag ber att få återkomma lite senare” än att inte svara alls. Beter du dig korrekt är det till dig kunden vänder sig nästa gång! Planera långsiktigt, du vill ju att affärerna ska blomstra även om fem år, eller hur?

4. Se till att kunden minns dig och ser dig – överallt.
Syns du inte finns du inte. Se till att ha presenter med ditt eget namn till potentiella kunder med ditt namn, gärna säsongsbaserade och up-to-date. Kanske kan du sponsra en idrottsstjärna på uppgående med ett leasingkontrakt på en bil med ditt företagsnamn på sidan? Lägg en del av din marknadsföringsbudget på Google. Där kan du styra vem som ser din annons, och du får en träffsäker annonsmodell som kostar lite per träff.
Har du en Facebook-sida? Då får du störst spridning om du lägger upp videoklipp som är över 3 minuter. Det behöver inte vara reklamfilmskvalitet på allt, kan du producera ärligt och roligt innehåll kanske du lyckas med konststycket att få en video viral! Hitta tillsammans med din reklambyrå ett stuk som är personligt och väv gärna in lite humor och låt de som jobbar hos dig synas och prata lite. Att få ett ansikte på en person gör att kunden så fort hen kliver in genom din dörr känner det som att ni är bekanta.
Sen kanske du även bör fundera på att finnas med på Blocket eller Wayke, den sistnämnda som för övrigt nyligen lanserat ”Sälj din bil till handlare” som många privatsäljare har visat sig uppskatta.

5. Se till att DU minns kunden.
En direkt koppling till punkt 2. Ska du sälja dig själv ska du också minnas kunden! Gör det till en vana att alltid mata in kundens namn, bil/bytesbil i din mobiltelefons adresslista. Varför inte fler detaljer om kunden för att kunna imponera lite extra vid en ny kontakt? Och återkom alltid om kunden ringt upp dig men du inte kunnat svara. Kanske du ska göra det till en vana att samma tid varje dag göra sådana samtal för att få rutin på det?

En sista detalj – fler provkörningar innebär alltid fler avslut, så se till att få rull på dina bilar. Lycka till!

Delad nyhet är dubbel glädje!