Viktbantad och optimerad – grymma Mégane R.S. Trophy-R!

Nya Renault Mégane R.S. Trophy-R är Renaults hittills mest högpresterande bil. Den har sina rötter i Renaults långa historia inom motorsporten och överför Renault Sports teknik och kunskap från motorsporten till en gatbil. Nya Mégane R.S. Trophy-R är utrustad med samma 1.8 L 300 hk motor som Trophy-versionen (167 hk/l). Därmed var det inte effekt man sökte på Renault Sport, utan istället fokuserade de på tre huvudområden.

Drastisk viktreduktion. I jakten på vikt analyserades varenda liten detalj. Exempelvis är baksätet borttaget och fälgar tillverkade i kolfiber finns som tillval. Avgassystemet från Akrapovič är tillverkat i titan för att kapa ytterligare vikt. Helheten resulterar i en besparing på 130 kg jämfört med en Mégane R.S. Trophy i grundutförande.

Komplett omarbetad hjulupphängning. Framaxeln har ökad negativ camber och bakaxeln är lättad och av H-typ. Stötdämparna från svenska Öhlins är justerbara. Bridgestones S007-däck är speciellt utvecklade för Renault Sport medan Brembo står för bromssystemet som kan utrustas med kolfiber/keramiska skivor.

Förbättrad aerodynamik. Specifika aero-hjälpmedel som kolfiberdiffusor, och vindavvisare undertill förbättrar luftflödet och cirkulationen. NACA-luftintag och luftintag för bromskylningen ser till att optimera den naturliga kylningen.
Den 5 april 2019 tog nya Mégane R.S. Trophy-R ett nytt rekord för framhjulsdrivna produktionsbilar. Varvtiden blev 07:40.100 på den 20.6 km långa Nordslingan på tyska Nürburgring. Bilen satte även en ny referenstid för det officiella varvet på 07:45.389.

Bilen kommer att säljas under slutet av 2019 i en begränsad upplaga om 500 numrerade bilar.
Till Sverige kommer en handfull bilar som kan förhandsbeställas exklusivt hos landets R.S.-specialister:
– Upplands Motor i Akalla, Stockholm
– Bilia Segeltorp i Stockholm
– Hedin Bil i Mölndal, Göteborg
– Tage Rejmes i Norrköping

Källa: Renault

Delad nyhet är dubbel glädje!